Зрелостниците ще пишат есе на матурата по български

На матурата по български език и литературата през май-юни 2011 г. зрелостниците ще пишат есе, а темите по литература ще отпаднат.

Обратно в новината

Коментари - Зрелостниците ще пишат есе на матурата по български | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

...Аман, пак ли?..... Тука всеки новодошъл ни започва като опитни мишки. А щом си траем, значи дори ни е приятно.....

Имам дъщеря, която ще държи задължителната матура по български език и литература до- година и не знам до тогава на този министър какво още ще му хрумне в главата. За есето съм съгласна, а и за децата така е по-добре, но не знам тези въпроси, които " ги разбърква предварително компютър " какви точно ще бъдат и как може един ученик да се подготви по тях. И аз не съм за частните уроци, но трябва да се дадат някакви насоки на децата, за да могат да се подготвят, а не да бъдат опитни зайчета на всеки новодошъл на власт министър, който се упражнява на управление на съответния ресор върху съдбата на нещастните деца и нервите на техните родители. Така ,че трябва да се види законодателно дали за догодина ще е възможна тази промяна и да се дадат точни указания на учители и ученици да се подготвят за матурата. Защото имам чувството, че в това министерство работят хора, които са нямали деца или не са чували, че могат да напрявят така, че да опропастят бъдещето на децата ни!

Браво, отдавна трябва да стане, но за жалост няма научени оценители които ще проверяват работите. Пак порочен кръг! "как ще избием закостенялото оценяване на номенклатурните клиширани преподаватели?" това е първата тема предложена от мен за есе. Имам и второ предложение, което предизвиква всичко във въображението и мисловната дейност на един индивид който трябва да положи изпит за зрялост: Значението на духовата музика за духовното развитие на духовенството... Или: "За к'ъв ... му е на дядо ви поп свирка?"

Искам да попитам само есе ли ще се пише, или ще има и тест с граматични въпроси?

Идеята за есето е чудесна. Единственото, което ме притеснява, е - ще бъдат ли променени учебниците и съответно учебните планове. Ще бъдат ли дадени в началото на годината критерии за есето и скала за оценяването му. Иначе пак ще настане вой до небесата - дали оценката е обективна. А не министърът да залага 20-30 % субективно мнение. Пак ще има недоволни, ако се разсъждава така.

Решението е само едно - матурата да се провежда он-лайн, в училище. В интернет платформа всеки абитуриент влиза с егн и парола, теста се отваря в защитен прозорец - нищо друго не може да бъде използвано през това време на този компютър. Теста се решава за време(50 въпроса - 30 минути), а специализиран софтуер избира от база данни с 1000 въпроса 50 за конкретния гимназист. Така шанса за еднакви въпроси в една зала е минимален. След изтичане на времето теста се затваря или гимназсита сам го затваря, когато е готов. След това се отваря нов прозорец и абитуриентите пишат творческо есе - софтуера брои думите и грешките и всичко е точно, дори всеки може да си получи оценката веднага. Пестят се пари за хартия, квестори, транспорт, камери за наблюдения, няма как да се преписва, тъй като теста е за време и всичко ще бъде идеално. Просто в училищата няма база!

най-доброто според мен е да отпаднат матурите изцяло ,или в краен случай за учениците с отлични оценки през годините. трябва да ви кажа ,че те излишно обременяват децата и не им дават възможност и време за четат и увеличат знанията си в тази област, в която смятат да се развиват , а разпиляват усилия и ум да учат неща , които впоследствие изобщо няма да са им необходими. и смятам , че матурата по никакъв начин не може да стимулира нехайно отнасящите се ученици към учебния процес , а само е допълнителен тормоз за съвестните деца , които и без това си учат материала , но в никакъв случай не заслужават за наградат да бъдат допълнително стресирани с матури.аз бях от тези опитни зайчета преди около 25 години , когато ни правеха всестранно развити личности и въведоха задължитеелните матури ,които впоследствие отмениха като налълно излишни и ненужни. но това , че ги държах , не ме направи по-знаеща или повече българка , а и с нищо не ми помогна в професията ми на лекар . така че оставете децата без матури , за да се развиват и използват усилията си там , където се чувстват в свои води. така и те ще са добре , а това е добре и за страната ни.

До учителка по литература Много обидно звучат думите Ви млада колежке,отправени към по -възрастните колеги.Аз също съм пред пенсия,но в никакъв случай не мога да се съглася с Вас.Вие нямате тези знанията,които ние получихме в университетите.По наше време се влизаше с приемен изпит и учители ставаха най-добрите ученици,а сега тези, които не ги приемат по други специалности,това е крайната им точка.Първо осигурете си дисциплина в часовете,научете се да владеете аудиторията и тогава изказвайте мнение. Народът е казал :"Голяма хапка хапни,но голяма дума не казвай!" Останете си със здраве!Аз също съм литератор и съм готова да се състезавам с Вас по-знания,методика на преподаване,,дисциплина и ред в часовете и за каквото друго се сетите отнасящо се до урок и ученици!

Поредно положително мнение по въпроса. Просто ми беше писнало в началното да ми пишат 4 на така наречените ЛИС-я, защото на теория по бълг. език и литература нямах по- малко от 6 (и нямаше как). Ама понеже трябваше да ходя на частрни уроци при позната на даскалта, трябваше винаги да не съм писал по темата. Да ама аз не ходих и мисля, че добре съм направил, защото някой от отличниците имаше после 4 в гимназията докато аз 6. Иначе за какво се впрягаме и ние. Все пак и Вазов е имал 2 на "Под Игото".

И аз съм ЗА тази промяна.Мисля ,че това е по-добрият начин да се разбере не какво са назубрили,а какво са научили учениците.

А някога и аз бях отличник и знаех всички тези чудни литературни думички, но уви ползата точно от тях все още ми бяга по тъча! Аз лично съм намирал литературните анализи за нещо клюкарско! Защо ми е да бъда оценяван в предположенията си защо лирическия аз е направил нещо? Има къде по-приятни начини за учене на логическо мислене! А и до сега в живота с ръка на сърцето заяваявам, че логика липсва... Само ни вижте държавата!

Напълно подкрепям! Ако всеки един е с различен тест, шансът да се случи парадоксът "3 за годината, 5.60 на матура" е минимален. Да! изказа и моята тезата, на кого ще му се наложи в реалния живот да разпознава метонимия от синекдоха и т.н. Това са отживелици.

Подкрепям министъра на 100%! Тази година завърших 12-ти клас и съответно държах ДЗИ. Останах със смесени впечатления и отлични оценки в дипломата. Да, наистина, бях учил, но това не ми пречи да имам критичен поглед над нещата и да не съм съгласен със съдържанието на изпита. Сигурен съм, че сега ще бъда солидно оплют от пишещите тук, но все пак трябва да кажа истината според мен. А тя е, че в 21-ви век няма никаква, ама абсолютно никаква практична стойност в това да се изучава българската литература на задължително ниво в такива детайли. За мен матурата по БЕЛ трябва да бъде просто един граматичен тест + есе на някава общочовешка тема, и малко въпроси в стил "Какво е писал Ботев? А-поезия и фейлетони Б-драми В- романи". Всичките детайли и глупости в стил "метонимия, елипса ( а защо не асимптота, питам аз), епифора, лирически аз-ове" и т.н. трябва да отпаднат от задължителния изпит. Който иска да става литературовед и да си ги учи - супер, успехи му пожелавам, но защо да занимават всички ни? По тази логика, защо да няма задължителен изпит по психология, например? Ето една наука, която може да бъде полезна. Или пък по математика, по информатика? Но няма - и правилно. Защото човек няма нужда да е специалист във всичко, а само в това с което иска да се занимава.

Абсолютно съм съгласна с мнението ти! Лошото е,че тези, които ще роптаят против това са възрастните колеги пред пенсия. Едно си баба знае, едно си баба бае. Имам колежка, която се хвали с това, че е завършила преди 35 години и оттогава не е поглеждала нищо като нови методики, подходи, анализи. Докато не се пенсионират тези хора, няма как да се промени и учебното съдържание, и изискванията към учениците. А щом ученикът се разглежда като предмет, като кофа, която трябва да се напълни с определен обем знания, то нещата ще стават все по-зле.За съжаление...:(

Абсолютно съм съгласен с всичко, което си написал! Дано осъществят промените, че да може детето ми някой ден да учи с желание, а не с негодувание :)

Добра идея!Някога,някога,в далечното минало ходих на задължителна матура по БЕЛ без да уча и една тема,защото имаше точно такава "творческа" и се възползвах от това...