Коментари - Откриха грешна задача на матурата по математика | dnes.dir.bg
назад

Откриха грешна задача на матурата по математика

Ще се търси персонална отговорност на този, който е допуснал грешката

Обратно в новината
| Редактор : Таня Тодорова

Коментари - Откриха грешна задача на матурата по математика | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Е , бивало то и да няма грешка в задачите ...

грешна- значи трябва да има наказани

Ами някой от купените титли явно е давал задачите.

Новите "кадри" в образованието на нивото на новите "кадровици"... Язък за децата.

Гербаджийски кадри. Не могат един изпит да съставят като хората. Че извикайте математици от БАН или такива от ф-та по математика от СУ-то. Там все още има кадри, които могат да състанят един изпит без грешни задачи. Но нали трябва определени хора да приберат хонорарите.

Представяте ли си кой ще оценява решенията? Тези, които са съставили грешните задачи.

Достойно поведение и признаване на грешка, не като българистите, които се оправдаваха, че нямали грешка, станаха за писмешище на цяла България, доказаха, че такива като тях нямат място в образователната система

приятели, в живота не може да има грешна задача!! грешни решения колкото си искаш, но грешна задача няма!

Пфу, че некадърници, няма матура без грешни условия! Какво образование искате като тези, които изготвят правилата са неграмотни! ВЪН!

хващам се на бас че изобщо не си разбрала задачата и обяснението

Добре, всички ревете, но на кого му пука???? На никой...

Със синът ми решаваме няколко години задачи от тестовете за СМГ, от олимпиади и от пробни приемни тестове. Мога да кажа, че съм намирал досега поне 20 грешки, които основно се дължат на недобре казана или непълно описана задача. Да вздемат да завършат и български език и литература, преди да пишат условията на задачите. Явно грешките на важни тестове са много често срещани. Това не са изключения.

и кво? на нас целата "държава" ни е сбъркана? и кво?

така е във всички министерства, например в министерството на земеделието са назначили млади и напълно некомпетентни дошли с протекции от този и от онзи, пълни профани добре, че там останаха няколко стари пред пенсия служители , които им обират пешкира

В борбата за ХОНОРАРЧЕТО една известна задача леко я фризират за да изглежда като нова, но отново ГАФ като миналогодишния...

Това някакъв сън ли е.....

Ам чи ко да е

"Приятели, в живота не може да има грешна задача!! грешни решения колкото си искаш, но грешна задача няма!" По принцип, от чисто математическа гледна точка може наистина да се каже и така, че няма грешна задача (вкл. и в живота), но ако не поясниш - а ти не го правиш - няма да се приеме това иначе вярно твърдение! Тоест - ако не го докажеш и обясниш, както правят типичните математици:) Недей да забравяш, че има нива на познание и не всички изхождат и/или знаят и познават дефиницията за "грешна" (задача), или влагат тяхно сдържание според познанията им! И конкретния случай, разбира се! Под грешна задача,грешна математическа задача - да конкретизирам, специално когато става дума за ученици (и студенти дори) и особено на изпит, на важен изпит, какъвто е точно случаят, под грешна задача (грешно задание) се счита задача, чието решение изисква знания, които надхвърлят предадените (и очакваните) на изпитваните! Друг пример (или може би същият всъщност) е когато на ученици им се дават неопределени задачи, а се търси конкретен отговор, тоест дадените условия са недостатъчни (за определеност) или дори конфликтни според нивото на познанията им, както може да се класифицира и въпросната задача. Веднага давам пример - преди години когато се явявах на кандидат-студентски изпит още след половин час помолих наблюдаващите в стаята ако може още веднъж да проверят и сверят написаната на дъската задача - една от тях! Жената ме погледна първо изпитателно, може би да види дали не се шегувам, и когато видя, че съм напълно сериозен взе написания текст и провери отново задачата и каза, че всичко е написано коректно (от зададените й изпитни задачи). Тогава аз се обърнах към останалите деца в стаята по чиновете и им казах високо да прескачат задачата (мисля бе втората) защото Е СГРЕШЕНА ЦЕНТРАЛНО! И едно-две деца казаха, че и при тях нещо не се получава. Проверяващите (мъж и жената) казаха да се пази тишина и всички продължиха. След мисля още около час, когато се чудех да излизам ли или да ичакам още малко, в стаята влезе един мъж, приближи се към катедрата и прошепна нещо на жената там. Първата й реакция - понеже аз бях свършил и просто попреглеждах записките си и се чудех дали да изляза, бе да ме погледне мен:) И след това каза смутено и високо, че втората задача е сбъркана и да я пропускат и да се концентрират върху решенията на останалите:) На мен ми стана малко смешно...какъвто съм си келеш и сеирджия:) Аз си излязох след това и когато излезнах от училището родителите отвън се затекоха към мен да ме питат дали били трудни задачите и прочие от дежурните въпроси на загрижени за децата си родители! Когато аз им казах, че съм решил всичките задачи, един от родителите, мъж се провикна самодоволно, понеже ме е изобличил в лъжа и самохвалство: "Глейте го пък тоя, едната задача сбъркана, а той бил решил всичките, и нея!" и се изсмя! Аз просто си тръгнах, понеже не си падам много по тарапаните и обясненията... Въпросната сгрешена или по-точно "грешна" задача бе да се реши едно квадратно уравнение, което бе проста работа по принцип - по формулката, но ... СЕ ПОЛУЧАВАШЕ ОТРИЦАТЕЛНО ЧИСЛО ЗА КОРЕНУВАНЕ (и то квадратен корен!). Съгласно материалът, който се предава на учениците това е невъзможно, В ОБЛАСТТА НА РАЦИОНАЛНИТЕ ЧИСЛА!?!?!?! Но... това изобщо не означава, че няма решение - КОЕТО ОБАЧЕ Е КОМПЛЕКСНО ЧИСЛО, но това е материал, който НЕ СЕ ПРЕПОДАВА НА ТЕЗИ ДЕЦА!!! Когато аз стигнах до него, проверих много бързо дали не съм сбъркал (за минута-две) и когато се убедих, че не съм, попитах учителката да свери задачата (условието с числата). И когато тя ги потвърди, аз видях кое число по всяка вероятност е сбъркано така, че да се получи квадратен корен от положително число, и то цяло число и написах, че вероятно това число е сбъркано и я реших с точното число. Това бе първото ми решение! След това намерих решението и с дадените в задачата числа и с квадратен корен на отрицателнтоо число и дадох отговорите...:) С други думи - когато казваш, че няма сгрешена задача (задание) ти трябва да уточниш или поясниш каква е дефиницията ти и защо правиш това твърдение, както при задача се задава често и ДОПУСТИМА ОБЛАСТ (в случая тя е на преподавания материал и познание!) Иначе оставаш тотално неразбран, както виждаш, тоест и си прав (ако се има предвид пояснението и уговорката ми по-горе), и не си, имайки предвид нивото на познание на онези, на които им е поставена задачата :) (Имах после и в унивеситета няколко подобни случая, но с интегрални и диференциални уравнения, и асистентът по едно време започна да ме гледа на криво, защото аз го изчаквах да изпише дъската, и след това му посочвах грешката (кой не е бил келеш като млад понякога!) и той се изчерввяваше, избърсваше написаното и започваше отново:) Няма да му казвам името, защото бе симпатяга, а и грешки стават...Друг е въпросът, че колегите ми гледаха като паднали от Марс когато си говорехме с асистента за задачата:) Но понеже бе много приятен мъж аз реших да спра да ходя на упражненията му...да не го притеснявам:) )

"Ти сън ли си (Винету ли си) ИЛИ ТЕ ИМА...:)"

Я като си говорим за изпити и задачи (и по математика, и по български и литература), да задам и аз една лека задачка: - Знаете ли какво се изисква за да няма грешка в изпитните задачки на това ниво? САМО ЕДИН - ЕДИНСТВЕН ПОНЕ СРЕДНО ИНТЕЛИГЕНТЕН ЧОВЕК, КОЙТО ДА ГИ ПРЕГЛЕДА ВНИМАТЕЛНО, да кажем за половин - един час:) Един-единствен!!! Но да е ... ГРАМОТЕН И ДА ГИ ПРЕГЛЕДА НАИСТИНА, ВНИМАТЕЛНО! Поне веднъж! Да не говорим за комисии, учители и преподаватели, министерства и прочие... И изобщо не е необходимо да е доцент, професор, академик или с научни степени и звания, просто да е поне средно интелигентен и съвестен! Е толкова ли нямат двама такива - за двата изпита, тези, а може и да е един всъщност!

++++++++++++ Ама или няма, или - което е по-вероятно - неграмотните не знаят, че са неграмотни и не могат да преценят грамотността на творенията си, а и на другите хора покрай тях.

Много си готин. Обичам да чета интелигенти хора!

Ами то си има и приказка за простия човек, която е много вярна! Ако човек знае, че е прост, ТО ТОВА ОЗНАЧАВА, ЧЕ НЕ Е (ТОЛКОВА) ПРОСТ ВСЪЩНОСТ! Или както аз казвам, не е безнадежден случай... Само като погледнеш колко прости хора са "високо обрзаовани" и веднага става ясно колко им е високо всъщност реално образованието:) Няма да давам конкретни примери, вкл. и с цели министри на културата в България, защото които не са прости и са истински образовани ги знаят, а другите щом досега не са го (ги) разбрали не се ми интересни.

Аз

Ся... Аз не знам ти какво наричаш средно интелигентен човек. Също така не знам какво се учи днес по математика в средните училища. Обаче едно време учихме логаритми в 8ми клас, а в 9ти и 10ти - тригонометрия и производни. А хващам бас, че 90% от Българите не знаят какво е логаритъм, синус или косинус и не помнят да са чували за производни, дори и да са ги учили в училище.

Ами така е...За напред Батко да ги проверява )

С две думи - грешните задача (задание) е такова, е грешно докато ... НЕ СЕ НАМЕРИ НЯКОЙ ДА ГО РЕШИ И ДОКАЖЕ РЕШЕНИЕТО МУ! Грешна задача за учениците до определен клас например е решението на задача с пет неизвестни и две или три уравнения (не еквивалентни) или условия, защото не могат да открият КОНКРЕТНИ отговори, като конкретни числа! Или да вземем по-простият пример - за едно уравнение с две неизвестни, където не може да се намерят конкретни числа като отговори! НО... Като продължат малко повечко с математиката в по-горните класове, учениците, или поне някои от тях разбират, стигат до откритието, че така се формулират например ... ФУНКЦИИТЕ в математиката, където имаме ДЕФИНИЦИОННА ОБЛАСТ, или ОБЛАСТ НА ВЪЗМОЖНИТЕ РЕШЕНИЯ! Така в миналото, през Средновековието, когато всички хора, абсолютно всички, и най-важното - Църквата тогава са приемали и знаели, че Земята (презумцията е те, Църквата) е центърът на Вселената и че Слънцето се върти около Земята (и около тях), а не обратното! И е била не само грешна, но и престъпна задачата да се провери и дори и да се допусне, че Земята може и да не е плоска, а кръгла и че тя се върти около слънцето, а не то около нея! И решилият тази задачка, един особняк и опак човек, Галилейо Галилей си е навлякъл божествения гняв и са искали дори и да го изгорят на клада, защото е решил "грешната" задачка, така ясният извод е, че ппонякога трябва да се внимава с решенията на някои "грешни задачки" и дори с формулирането и класифицирането им като такива...:) Всъщност интересното и достойно за размисъл е, че хората много по-лесно прощават грешките и дори престъпленията, отколкото ... верните решения и истини, изказани от някои хора!

И аз! Затова както се вижда не се чета:) И затова и не коригирам иначе страшно досадните си грешки, допуснати в бързината или от боравенето ми с айфона. И въпреки това съм в този форум:), имам предвид въпреки че обичам да чета интелигентни хора... Мерси, но аз все пак искам да изглеждам скромен:)

да не споменавам принадлежността към кои е се е оакала.

Всъщност няма по-велико нещо от математиката на този свят според мен, защото не всеки умен човек е непременно (добър) математик, но ВСЕКИ МАТЕМАТИК Е УМЕН ЧОВЕК! Тоест, НЕ Е ПРОСТ! И ... не е ПРОСТАК!!! Говоря - ако е истински математик и средата не изисква и налага да се държи просташки! Именно затова и МАТЕМАТИКЪТ ИЛИ ЧОВЕКЪТ С МАТЕМАТИЧЕСКА НАГЛАСА И МИСЛЕНЕ от една страна, и ПРОСТАКЪТ, независимо от поста и положението, и претенциите му, СА ДВЕ НЕСЪВМЕСТИМИ ПО УСЛОВИЕ, ПО ДЕФОЛТ НЕЩА!!! И ако на първият му се наложи да контактува или биттува с втория то това е непоносим и много тежък компромис (за първия) и неустойчиво положение! Защото математиката, но говоря за истинската, по-сложната математика и всичките й раздели възпитават ума и интелекта, но и ТОЛЕРАНТНОСТТА, истинската толерантност (и усещането за хармония и правилност, за стремжа към търсенето им, ,към търсенето на отговори, за оформянето на ТЪРСЕЩАТА НЕПРЕКЪСНАТО ЛИЧНОСТ!), а тя е важна, много важна - говоря за осъзнатата толерантност - за формирането на човека! И ако човек се замисли (и може) ще разбере и осъзнае (ако не го е направил вече, разбира се), че ВСИЧКО НА ТОЗИ СВЯТ ВСЪЩНОСТ Е МАТЕМАТИКА! Или ... И МАТЕМАТИКА! Всичко!!! Именно затова децата трябва да учат и изучават математиката колкото се може по-добре и дълго! И родителите им трябва да го изискват от тях! Ползвам случая пак да изразя възхищението си от УЧИТЕЛЯ ТЕО!!! Много, изключително ценен човек, и най-важното - има желание да предава знанията И МОРАЛА СИ, и не се е обезкуражил ПАЗЕТЕ ГО И ГО ПОДКРЕПЯЙТЕ!

Аз предлагам тези 77% дето са решили задачата да бъдат назначени в МОН и другата година те да задават задачите. Явно имат по-високо IQ от това на държавните служители в МОН. :)

човече, аз съм възможно най лаконичен! показвам ти плевнята, ти си намери вратата

Един от най-големите недостатъци, неудобства и "грешки" при математика, при истинския математик, когато е извън професията си и сферата на интересите си, в живота и обществото обикновено е, че той ... непрекъснато и всъщност "несъзнателно" регистрира грешките и лъжите, това просто е "генетично" вложено и предположено, поради начина, по който работи и е възпитан мозъкът му, ако разбира се внимава в ситуацията. И понеже в живота бъка с "грешки" или "неточности", те са навсякъде около нас, затова и той, истинският математик като нагласа, мислене, природа (макар че той всъщност се и възпитава и изгражда и доизгражда) СИ ИЗГРАЖДА НЕМИНУЕМО СВОЯ ЗАЩИТНА СТРАТЕГИЯ, тоест е ТОЛЕРАНТЕН, ИЛИ "РАЗСЕЯН", тоест кодирал е в себе си да "изключва' често, което обикновено наричаме и приемаме за РАЗСЕЯНОСТ! Това е и рефлекс за самозащита, защото никой не обича много и винаги правите и коректните, винаги прецизните в живота, често ги оприличават и възприемат и като роботи! И при всеки математик общо взето се забелязва, разбира се с различен успех... Защото кой ако не точно математикът или такъв с такава нагласа не разбира, че човешкият ум може да се оприличи и на празен лист хартия, с определен размер, и ако го запълниш с "маловажни неща" или с глупости, няма, просто не остава място за съществените неща и информация:) При гениите обяснението е просто, че вместо лист хартия имат цяла тетрадка, на която нанасят информацията в живота си, и умеят лесно и бързо да я намират в нужния момент, образно казано! Която понякога обаче се разбърква... Простичко казано, говорим за КРАСИВ УМ, но честно не изцяло разбран, или за КРАСИВИ УМОВЕ! Вероятно някои се сещат и за препратката...

За съжаление, познавам бая математици, които освен завършени простаци, са и доста тъпи парчета.

Никога не упътвай някого към врата, зад която не знаеш какво има! Не е възпитано, а и много умно, честно казано! Особено ако не те питат.

И това по принцип е възможен подход (и в математиката), макар и обикновено по-тромав. А именно - вместо да се търсят направо решенията, да се елиминират невъзможните такива! Или отричане на отрицанието! Важното е всички пътища да водят до Рим, до целта:)

който не е правил греЖки, пръв да хвърли камък по мон

(виж задачата вдясно) ... niama ni6to vuv vdiasno

Грешна задача на матурата по математика... Грешка в задача и на матурата по български език... Илинденска Македония... Махат от учебниците и Емилиян Станев... Изпяха "Прощално" на Вапцаров като чалга...

Това се нарича Бойкокрация

Живеем в ерата на некадърниците когато велик некадърник е начело на държавата а кълинки фъркат около него.

Дирниците да не останат назад от модерната дебилизация и те объркали дясното и лявото като .Дирници негодяи !!! Оправете си статията !!! Писали сте задачата отдясно която всъщност е отляво.

Не споменавай напразно името Господне.

Да бе, много кЪлинки, много нещо … И все едни червени!

Никой не му пука, че ревем или никой не му пука, че има грешки в задачите за матурата?Изразявайте се по-ясно, нищо не ви се разбира.Да не би да работите в министерството на образованието?

Или те не са истински математици, или не те са тъпите! От което - от думите ти - следва изводът, че не разбираш от математика. И при двете възможности! Необходимото, НО НЕ ДОСТАТЪЧНО условие един човек да е добър математик е да е умен, тоест не тъп - да ти го повторя! Ти например не си и никога не можеш да станеш добър математик, но никой не е съвършен на този свят.

Ей,не минава година МОН да не се издъни с някоя неграмотност!Абе, СУ-то е до вас-питайте го!Герберска работа.То, и бай Тошо беше необразован,ама се обгради с учени хора и ги слушаше!Вземете поне от него този пример!Някой си Трингов-експерт по БЕЛ, по математика ще е някоя Тринговица...

Благодаря за поправката .Все пак аз съм филисоф а не филолог.

Студент на изпит. Питат го: - Как различавате глупавият от умния човек? - Ами, умният знае разликата, а глупавият пита.

Професор дълго и мъчително изпитва студент, за да му пише тройка. Накрая вече уморен казва: - Добре! Кажи нещо, което си чел от лекциите! Студентът мълчи. - Добре, добре... тогава поне кажи, кой ви четеше лекциите? Студентът отново мълчи. - Ще ти дам насочващ въпрос: ти или аз?

Вървят си три студентки. Двете хубави, едната от МЕИ. Двете умни, едната от УНСС. Двете честни, едната от СУ.