Атанас Далчев се падна на матурата

По стихотворението "Книгите" на Атанас Далчев писаха над 67 000 ученици на първия задължителнителен държавен зрелостен изпит - по български език и литература. За първи път при съставянето на въпросника присъстваха и журналисти.

Обратно в новината

Коментари - Атанас Далчев се падна на матурата | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Благодаря за вашето внимание към учениците

Госпожо, спомените ми за Далчев са от ученическите години, но съм убедена, чу той не е символист.

Всеки много разбира. Каквото се падне - такова. В крайна сметка, ако вашето дете е учило и системно е слушало в часовете не би трябвало да има някакъв проблем с темата! Аз вчера бях на матура и останах много приятно изненадана от това, което се падна. Мога да ви кажа , че аз лично не съм учила системно, дори напротив. Винаги е зависило от това дали дадената творба ми харесва, дали събужда интерес в мен. А Атанас Далчев пише така, че ти казва всичко. От всеки един ред можеше да се напише поне по 2-3 изречения, само ако се замислиш за значението на нещата, които описва, МногознайковЦИ!

Лирическият герой е дезорентиран психопат, със замъглени мисли. Не знам защо, но ми прилича на сегашния Министър на "школото"? Жалко е, че дори преподавателите по БЕЛ ни убеждават, че това стихотврение е прекрасен извор за разсъждения. Матурите в този си вид са безполезно пънене на МОН и филолозите...... ОООО бедни ми дядо Бероне, добре че никога не разбра какви неграмотници останаха да ни обучават

Много си прав Иване, проблема не е дали Далчев е добър или лош поет. Той в поставянето на задачата пред децата. Как ще караш някой зорлем да бъде литературен критик, като напише есе ? Че те литераторите не са на едно мнение по основните твърби като - Гераците, Тютюн, Андрешко ..... Кой ще оцени децата ? Пак тези объркани даскали .

Не се пише ДЕЗОРЕНТИРАН, грамотнико.

Атанас Далчев на Матура- подигравка с нашата литература и култура!

От това стихотворение лъха комплексарщина и полова незадоволеност. Това е което мога да кажа, повече смисъл не виждам вътре. Това и бих написал.

Много коментари, целящи най-вече да покажат, че някой друг е или сноб, или неграмотен тъпак... и в двата случая - идиот. Истината е, че литературата (а и всяко изкуство) е толкова субективна, че е трудно се определи кой крив, кой прав и кой е по-кадърен от друг. Струва ми се, че предметът "литература" трябва по-скоро да събуди у децата желанието да четат и да им създаде умения да аргументират субективните си предпочитания. А у нас открай време "литераторите" се опитват да набутат в кратуните на дечурлята нечии чужди вкусове и претенции, оформени в сложни, неразбираеми и често нищо незначещи бръщолевения. Количествените натрупвания водят до качествени изменения. Любов към четенето => много четене => много мислене => способност за преценка. Само че с директиви любов не се възбужда. Процесът трябва да е плавен, постепенен и дълъг. Оценката по предметите-"изкуства", според мен, трябва да се оформя не на една матура, а да е някакъв резултат от целия процес на "влюбване". И по-важно - на способността да изразиш "любовта" си, а защо не и да заразиш друг с нея. Даскалите не трябва да забравят, че литаратурата не е за да се чете Далчев или който и да било друг, гений или не, а да се научи човек да живее сред хора, да се превърне човечето в Човек. Как - няма значение. Но е ясно, че така не става.

И какво е искал да каже Далчев в това стихотворение? Изпил там две-три ракии, надраскал нещо и айде сега, да се размишлява върху глупостите му. Само карат децата да зубрят наизуст заучени фрази и теми, вместо да покажат общата си култура и възможността си да разсъждават върху съвременни обществени проблеми. Малко са авторите, върху които може да се разсъждава. Такива са Достоевски, Зола, Стефан Цвайг, Томас Ман и.т.н. България няма писател, който да е написал нещо с някаква художествена или историческа стойност. Кой е тоя Далчев и с какво неговото виждане за книгите и живота заслужава чак такова внимание? Айде даскалите, чакам отговор.

Няма писатели, но има писателКИ. В БЪлгария просто се случва така, че по-добрите, по-разгърнатите и мащабни романи (като цяло) се пишат от жени. Яна Язова, Фани Попова-Мутафова, Вера Мутафчиева, Свобода Бъчварова... Вярно, не са чудо неземно, но определено са по-добри от Караславовите съчинения примерно. Или Антондончевите (едно "Време разделно" полет не прави). Дори от дядо Вазов (моля, не мЪ бийтИ). Обаче манталитета ни е леко ориенталски и няма опция тази романистика да стане по-популярна.

Ами езикът на Вазов е толкова простичък, толкова селски и бездарен, че не знам. За деца е подходящ може би, не знам. Нямаш представа колко ми се чете нещо свястно от български автор. Пробвал съм какво ли не, е не става и не става. Ще погледна какво имам от изброените от теб писателки, дано да излезеш прав.

Това не е символизъм, драги родители :))

На възмутените от Далчев искам да кажа, че ако "децата"" решат въпросите от теста, ще имат 5.00 на матурата, без да напишат и една дума за Далчев. На всеки бъдещ инженер такава оценка от матурата ще му е предостатъчна. Ще стигне дори на желаещите да учат някоя хуманитарна наука. Абсолютно неграмотните обаче не заслужават да учат никъде. От простотията на много други, отправяли квалификации към този поет, ме е срам. Не коментирайте нещо, което не разбирате, моля!

Незнам какъв е далчев ама пак закопаха децета със символистични глупости. На 4 стиха четири страници. Пълна глупост. Фльорците по български в училищата май не знаят кой е далчев и ще го приподават. Боже пази децата от некадърни учителили!

Боже, пази децата от такива родители, които смятат учителките по български език за фльорци... От тук започват всички основни проблеми на образованието ни.

Абсолютно точно и адекватно изказване - докато от министерството изискват да се правят литературни анализи от всички ученици - до тогава ще настоявам да се включи и математиката като задължителна матура... айде стига с този български псевдо патриотизъм и литературщина... трябват акъли, а не празнодумци...

въпросът не е само в автора ами и в това каква подготовка за матурата има в училищата, защото за съжаление в някои училища беше на нулево ниво подготовката, така че , не са виновни само децата, че незнаят как точно да се справят с такъв вид автори.

Един изключителен поет-интелектуалец,за съжаление пренебрегнат от ДРУГАРИТЕ десетки години.Щото не е писал за класовата борба и победата на пролетариата и лично разбира се за селендурската тиква-Живков.

ами по твоята логика аз мога примерно да кажа,че човек,които не знае питагорова теорема няма обща култура следователно трябва да има задължителна матура и по математика,друг пък може да каже,че които не знае столицата на зимбабве също няма обща кутлура и т.н.. наиситнина твоата логика е много тъпа

Пред мен е книгата разтворена и денем, и нощя; все сам, аз не познавам хората, не зная и света. Прилитат и отлитат птиците, изгрява ден, залязва ден: аз дните си като странùците прелиствам уморен. Години да четеш за чуждия живот на някой чужд, а твоят, никому ненужен, да мине глух и пуст. До мене ти не стигна никога, о, зов на любовта, и аз изгубих зарад книгите живота и света. 1926 г.

Прекрасна възможност за размисъл!

И какъв по-точно размисъл, драги? Как един младеж, вместо да се занимава с мадами, седнал да зубка и да се вайка колко е безсмислен животът му. Голяма работа е тоя Далчев, ей! Когато е писал стихотворението е бил на 22 години. Може ли на тази възраст да си уморен от живота и да го намираш за "никому ненужен"? Потенциален комплексар, на когото гаджето не му е пуснало и сега се вайка на приятеля си.

някой знае ли къде е публикуван изпитния вариант и отговорите към него

След 40 въпроса, особено при полжение, че випуск 2011 не учи граматика от 6 клас, е доста затормозяващо да пишеш за Далчев. И все пак, "КНИГИТЕ" е едно от по-лесните му стихотворения.

Стихотворението наистина е прекрасно, а темата е благодатна! Но...за да напишеш четири страници по него в един момент ще започнеш да "изсмукваш разсъждения от пръстите". Защото то е стегнато, ясно и кратко. Затова не знам, как по такова кратко произведение ще пишеш дълго и изразително. Предполагам, че ако в един момент се пишат общи приказки ще се запълнят страниците, но от това губят децата.

точно така . произведението е безкражно бедно и повече от 2 страници цмислени неста не могат да се напишат . така е дадена темата просто . понеже е елементарно е удобно да пролици правопис , обста култура ... и толкоз

Спокойно, задачата изисква есе или интерпретативно съчинение ДО 4 страници. Журналистите пак не са разбрали.

Wiktor

90% от коментарите са създадени от абсолютно неграмотни и малокултурни люде, които дръзват да пелтечат глупости като това, че "Книгите" било посветено на мъж! Знае ли някой от тези разбирачи по шорти името на проф. К. Гълъбов? Знае ли, че той е може би най-големият български германист, автор на фундаментални за българската култура монографии за Лесинг, Гьоте, Шилер! И на всичкото отгоре дават за пример Яворов, който видиш ли, като "нормален" поет посвещавал стиховете си на жени, пропускайки очевидно факта, че едно от най-добрите Яворови стихотворения - "Маска" е посветено на големия български критик Вл. Василев. Има и трети, които се стремят да се покажат като много умни и пишат, че Далчев бил...символист! (а други - реалист) Пълен абсурд! Аз смятам, че тъкмо стихотворение като "Книгите" е подходящо да се падне на такъв изпит, защото в него са заложени страшно много смисли, които далеч не е толкова трудно да се извадят и анализират. "Книгите" е едно от най-подходящите за есе стихотворения, богато на смисъл, бедно откъм самоцелни изразни средства (за разлика от много от останалите изучавани стихотворения). Колкото до това какво е мястото на Далчев в българската литература - времето му е отдало заслужилото. Защото за малко запознатите не е тайна затова, че Далчев е един от най-потърпевшите от комунистическия режим български творци, дълги години принудително осъден на непубликуване. Едва по време на прехода успяхме някак да го реабилитираме. Но Далчев заслужава много повече - лично за мен той е най-големият български поет, поет от европейско равнище - един от малкото, чието име може спокойно да се постави до имената на прочути европейски поети като Райнер Мария Рилке, Т. С. Елиът, Ездра Паунд, Хуго фон Хофманстал, Марина Цветаева и мн. други.

Е, че кой пък разбира какво си написал(а)? Нашите деца са умни, могат си, знаят си, почти колкото родителите си.

оплакват се тези които са се орасили за частни ърози.стихотворението е актялно и добро за разсъждение.да си мъ мислят зъбрачите! *Съобщението е транслитерирано от системата. Моля, пишете на кирилица.

лирическият герож на далчев е личност непалноценна , вероятно счизоиден психопат . тож е соцялно дезадаптиран , откаснат от реалния живот , намерил спасение оцхасти в книгите , поради негодност и липса на други забимания през з0-те години на мин. век . . жска , но не може . проециран в савремието , тоя мизерник би гледал филми или би се ровил из соцялните мрежи до припадак . това не го прави вазвишен по никакав начин , застото от страданието му не произтича нисто , което да рефлектира с позитивен знак в обстеството . ако някож импотентен стане борец за соцялна справедливост например , би заслужил обстествените адмирации . в случая , негодникат страда сам от своята негодност и това нито засяга , нито трогва някого . #2ч идиот - 17.05.2011 г. 12:29:ч9 стихотворението е еднопланово , елементарно и тварде лесно за интерпретация . ако някож поето го занесе сега за печат никоя редакция не би го публикувала . по темата може да се напише 1-2 страници , не повече . да се провери правописа , а ако зрелостникат знае и некои фкти з жовота на далчев , 6+ му е в карпа варзано . наздраве !

Наицтина прекрасно стихотворение.Да видим какво знаят сега нашите деца?Навярно знаят малко повече от политиците ни! Но ....ако знаят колкото тях...пази боже....Смята , и още повече съм убеден ,че нашите деца се учат от Нашите талантливи ПОЛИТИЦИ и....подражават на тях.... Поди ме та да те мясам маико....е българската поговорка ! Ха да видим сега ония Наши деца ....дето ходеха на училище без тетрадки и без учебници....- какво ще напишат по въпроса за темата .Предварително ще Ви кажа-...Щима БИСЕРИ от 1001 Нощ от последните демократични промени. Бордюрни съчинения в изобили ще има каквато е широкоспектарната ни демокрация от многоцветни партиини цветове с бордюрна окраска на Хашето демократично общество......т.е. каквато държавата , такъв и народа....каквото е стадото , такива ще са и АГНЕТАТА.......

матурата беше ужасна имаше страшно много объркващи въпроси и за капак се падна най-неизучаваното стихотворение на Далчев "Книгите",много трудно стихотворение и квесторите бяха злобари не позволяваха думичка да се обели по време на изпита (finger) за Сергейчо

Темата е добра-не може да се дават само иван Вазов,Христо Ботев,,Вапцаров и Яворов!

Това щото ти си го казал? Разбира се че може

ЗАЩО ПЪК ДА НЕ МОЖЕ ? Защо трябва да ги редуват с някакви световно неизвестни автори само заради идеята да има разнообразие? Ако беше толкова добър поет и писател звездата му щеше да изгрее още през 20-те, 30-те години на миналия век. На неудачниците винаги комунизма и комунистите са причина да не успеят в живота. Самият министър на образованието Сергей Игнатов никога не бил чувал за този автор до момента на изтеглянето му на матурата.

Защото е учил през комунизма :-) А комунистите не допускаха мислене по по-трудно за разбиране произведение. Те самите не го разбират :-)

е кой е па тоя Далчев? анонимник некакъв,с псевдо насочени романтични брътвежи..и това ли ше учат днешните младежи,те и затова така изпростяха...къде ше го сравнявате с титани като Вапцаров или Пеньо Пенев например..ами гения Смирненски ??

и Гео Милев

Трагедия... не остана ли нормална литература... Посветено от мъж на мъж?! Честито поколение !!!

Голяма суета и много даскалско правноглавие по тия изпити! Сакън, да не изтечала темата по интернет! Не сте готови, даскали, не сте готови за новото време! Не е важно кой какво е узнал преди изпита. Важно е какво се случва по време на изпита. Щом учениците пишат знаейки, какъв ви е проблемът? Или целта е да убедим зрелостниците, че нищо не знаят, дори и да знаят? То не бяха пароли, кодове и сглобяване на темите по петляно време! Дребнавост, господа! Нисък полет на даскалите и МОМН. Ако зависи от мен, аз ще напиша на дъската в клас заглавия на произведения от дадения автор (ако темата го изисква), ще дам ориентировъчни словосъчетания. Ще дам и проверени книги с произведенията, по които се пише. И ако след всичко това зрелостникът не знае какво да пише по темата, с чиста съвест ще му сложа двойка. Защото въпросът е как той мисли и се аргументира, а не как наизустява. Да не говорим, че ще изместя тия изпити в интернет - който има у дома компютър, пише у дома. Който няма комп, училището му го осигурява. Ау, щели учениците да препишат! Ами дайте им теми за мислене, а не за преписване! Искайте плана, по който зрелостникът е работил по темата. Дайте повече време - може и цял дообяд, може до 3 часа следобяд. Важното е как се справя ученикът. От мен ако зависи, ще дам възможност и за онлайн чат-консултация с преподавател по време на изпита. Тази консултация може да спести отплесване от темата, бисери, пропуски по темата... Същите такива изпитвания онлайн могат да се правят и през учебната година, за да свикнат зрелостниците с този начин на работа.

Sielo

Ай! TOEFL i-bt не е изпит, в който може да се преписва, темите изтичат и имаш достъп до други източници в интернет. Единствено, се прави посредством компютър и интернет връзка, в определени за целта, центрове. Ако този изпит визирате, когато говорите за подобен тип провеждане на матурите. Що се отнася до изтичането на информация и липсата на помощ от учителите - не е остаряла работа и целта не е да убедим учениците, че нищо не знаят, а всички да имат равен старт и шанс да се справят с темата. Аз съм завършила международна програма (International Baccalaureate, ако някой се интересува) и там имаше две основни правила за провеждането на изпитите. 1. Изпитните материалия пристигат в деня преди или на изпита, държат се в сейф преди неговото провеждане (имахме изпити и следобед) и 2. преподавателя по съответния предмет трябва да е извън училището, по време на изпита. Също така имахме два изпита по български език - единият беше коментар на непознат текст, а другият - коментар по тема, която свързваме с изучаваните произведения, времето и за всеки изпит беше 2 часа. За втория, обаче, нямахме право да внасяме списъци с цитати, а в същото време нямахме и текст пред очите си, както е на матурата. Да, правилно сте прочели. Учените произведения бяха около 20, сред които се мъдреше и Тютюн, а не само стихотворения и кратки разкази. Подобно беше положението с втория изпит по английски език - английска литература. Това, че учители и ученици са свикнали със зубренето на теми и нечии думички, не означава, че трябва да се улеснява работата на зрелостниците с цитати и смелена информация на дъската, по време на изпита. Това е гавра с и без това западналото ни образование. А темата е гадна, защото повечето зрелостници не могат да анализират текстове сами, а разчитат на нещо прочетено и заучено. Колко от вас, мили, пишещи из форумите, Българи, можете да се справите със стихотворението, за даденото време и без да търсите допълнителна информация от нечий, чужд анализ? Символизмът не е лесен за тълкувание, но по-лошото е, че проверяващите не възприемат всеки вариант за верен, а търсят предварително зададени и/или своите собствени версии и оценяват тях.

Пет пари не давам за разните му там тойфели. Не ги питам. Ще правя най-доброто за нашите деца. Искам учебната ни система да ги поощрява да се справят, а не да ги третира като буболечки. Само дето не ги ръсят с "Райт" в изпитната зала. Нещата ще се случват по български, а не както правели при тойфел. Може да се заимства от чуждия опит, но не е задължително.

Само да ви кажа на всички дето пишете отдоло и много разбирате .. Далчев е РЕАЛИСТ !

Атанас Далчев е доста спорно колко е поет. Произведението "Книгите" съдържа нахвърляни мисли, няма дори и рима. С това произведение да се иска да се види колко зрелостинците са зрели е безкрайно неразумно. И толкова ли няма какво да се изучава в 12-ти клас, че такива "стихотворения" се изучават? Аз да го бях писал, по-стихотворно щях да го напиша. А и духовните прозрения описани в произведението са доста спорни. Значи да не четем книги ("и аз изгубих зарад книгите живота и света"), понеже си губим времето? Велико! Този зрелостен изпит показва некадърността на съставителите на учебни планове и тестове.

Предлагам ви да го римувате. Обработете стихотворението, щом сте толкова способна и класи над Далчев. Ние ще ви оценим.

Sielo

Простотията ходи по хората, а не по животните. Вапцаров също не се римува по онзи детски начин "риба - крива", но всички ще се съгласите, че е поет, нали? А защо четете толкова буквално? Посланието е такова, каквото вие го видите. Ако виждате "не четете", значи вие искате да видите това. Аз също, подкрепям предложението, да се опитате да го пренапишете... Колкото до "какво се учи", мене ако питате - Вазов не трябва да е толкова застъпен в програмата, най-малкото защо учим "Под игото" два пъти? В 5 клас не сме били способни да го осъзнаем? Тогава да не го учим тогава, а само в 11 клас. Имаме толкова хубави поети и писатели от по-модерни времена, Атанас Далчев е един от тях, но учим Вазов и анализираме Вазов по нечии чужди думи... Всъщност и да искаме иначе, той не ни дава възможност - той сам ни казва морала от своите истории, сам осъжда героите си и сам ни дава тълкуванието на произведенията си. Вазов не е податлив на анализ, докато Дебелянов, Вапцаров, Далчев и много други са точно това - дават възможност за собствена интерпретация на своите произведения. Оскар Уайлд е казал "Изкуството, всъщност, отрязава ония, които го четат, а не живота."

Къф е тоя Вазов верно, я да си оди улево, по убаво да има некви мастики..., оп... мистици да се учат...

Защо бърборите и само спорите, а не си го-о.... нато....те? Аз също си държах матура и гледах де да си го тура, тоз пуст език омаен сладък, един такъв значим и гладък, и станах мощна поетеса, а хулителите де са, щот не ползат тоз език подобаващо, със вик, а на цялата халтура, дето ще държи матура, мога ли аз да го т...а? Мили мои ученици, вий пишете за шестици, не мислете пак за ц..и.

Прекрасно стихотворение! За тези, които могат да мислят. Далчев го е писал на 23 години. За останолите-Радка пиратка, Мишо шамара, Глория и т.н. силиконки. Като прочетеш писанията на родителите - и те са на ниво вторите

за тези които могат да мислят - има технически и медицински университети , кеф ти на изток , кеф ти на запад. а за останалите- разните филологии или икономически тъпотии в югозападни американски , източно свободни и тем подобни престижни заведения за бързо хранене

Кога ще започнем да изучаваме св.Патриарх Евтимий Търновски. Аз съм 51 год. и не съм изучавал Далчев, но много има да се работи по въпроса за достойните в нашата литература...

Той си се изучава - в програмата за 9-ти клас.

Тук е пълно с недоволни неграмотници, като сте недоволни - ей ви Америка, там е по-лесно и по-простичко.... за простия и елементарния всичко е сложно.... Е, не може всички да сме помощен персонал и берачи на плодове....

Ало ИНТЕЛЕГЕНТНИЯ след 10 години ще те питам ти ИНТЕЛЕГЕНТНИЯ и берача у Амеркиата какви пенсии ще взимате. Той берача ще си кара яхтата, ТИ ИНТЕЛЕГЕНТНИЯ ще смучеш ракия в кварталната кръчмичка и ще проклинаш цяла вселена ....

НЯКОЙ ДА ОБЯСНИ МАТЕМАТИСЕЧКИ ОБОСНОВАНО ВРЪЗКАТА МЕЖДУ ДВЕТЕ ТВЪРДЕНИЯ: "Абсолютно съм спокоен за матурата. Всичките многобройни варианти са в компютъра, изчислено е, че комбинациите са близо 12 милиона, все едно е тото." "Тази тема беше включена в 20-ти въпрос от 30 подготвени за 41-ви въпрос от теста, обяви..." МОЛЯ НЯКОЙ ДА МИ РАЗЯСНИ КАК С ГОРЕСПОМЕНАТИТЕ ЦИФРИ, А И ПО ПРИНЦИП СЕ ПОСТИГАТ 12 МИЛИОНА КОМБИНАЦИИ ТОЧНО ЗА МАТУРА!

12-те милиона варианта са за тестовата част (40 въпроса) и се получават при автоматичното разместване на готовите въпроси. 30 са вариантите за въпрос 41. хората го обясниха многократно, но явно никой не слуша.

То по тоя повод и Нютон за какво му е на един лекар или един икономист. Изобщо от първи клас за започваме със специалните предмети, та да не губим излишно време.

Говорим за задължителни изпити, не за обща култура. Нищо не пречи човек да изучава общи предмети, въпроса е защо трябва да се решава бъдещето на децата ни от това да могат да пишат "Литературно научно съчинение".

Репликата ми беше към конкретен отговор, но ще отговоря и на теб. Навсякъде по белия свят учениците се обучават да пишат есета, да се изразяват. Нормално е. Още повече, че не е като едно време, когато съчинението беше с основна тежест, сега има и други въпроси. Не разбирам протестите срещу какво са. БЕЛ и математика са фундаментални предмети. Както има деца лингвисти, така има и математици. Респективно, всяко ще е с по-силни оценки в съответната дисциплина. Отделен е въпросът защо трябва да са балообразуващи за влизане във ВУЗ.

От както прочетох "Книгите" сутринта, се чудя какъв ли е бил Далчев!!! За да посвети това метафизично стихотворенийце на мъж..., логично поетите посвещават на жени (виж Яворов), а поетесите на мъже (виж Габе или Багряна), кому беше нужен, този суховат старик... сбърканяк. Язък за децата ни

ами че то сега наборе всичко обратно е на мода,таи че да не турсим кусури рано сабаалянка. *Съобщението е транслитерирано от системата. Моля, пишете на кирилица.

Боже, колко мъка! Другарю Борисов, вие ли сте спретнали тоз анализ?

Че точно Яворов има десетки стихотворения, посветени на мъже - на Гоце Делчев, Т. Александров, д-р Кръстев, Вл. Василев и т.н. и т.н. Дора Габе и Ел. Багряна също дори всяка една има посветено стихотворение на другата. Мисля, че извратеността не е в авторите, а в главите на хората.

Горките дечица! Да си призная, авторът дори не съм го и чувал. По мое време бяха актуални Гераците, Една българка и т.н

Пред мен е книгата разтворена и денем, и нощя; все сам, аз не познавам хората, не зная и света. Прилитат и отлитат птиците, изгрява ден, залязва ден: аз дните си като странците прелиствам уморен. Години да четеш за чуждия живот на някой чужд, а твоят, никому ненужен, да мине глух и пуст. До мене ти не стигна никога, о, зов на любовта, и аз изгубих зарад книгите живота и света. Заменете Книгите с faceBOOK и ще видите колко е съвременно и актуално стихотворението! ;)

И аз това си помислих в първия момент! Далчев никога не ми е бил любимец (не е мой тип поет), но не мисля, че е някаква неземна сложност. За този, който има на раменете си глава, а не тиква. Всъщност със същия ефект мога да им дам пример донякъде с "Черен лебед" - много актуално заглавие. И то филмово. Като за дата днешна.

Голяма тъпотия-4 страници.Изпита да бъде само по граматика

Е това да се твърди, че няма добри съвременни автори е малко наизуст твърдение. Михаил Вешим, Алек Попов, Кристин Димитрова, Капка Касабова....да продължавам ли или тези имена нищо не Ви говорят.....ако е така-- жалко

И аз това се зачудих - защо пък точно 4 страници.... за такова стихотворение си е малко трудничко да се напишат. Че Далчев е труден е ясно, че не е и кой знае колко известен - също....Поне да не слагат такива изисквания, нека се оценява смисъла на написаното, а не неговата големина...

има матури, защото от запад казват така,защото и на запад е така. винаги трябва да се подчиняваме на чужди държви. 5 века сме били роби на турците,2 на гърците,повече от половин век сме били роби на съветския съюз,а сега сме роби на америка и западна европа. просто сме прекалено тъпи като нация за да бъдем свободни и винаги трябва да следваме някои друг

Не мога да разбера защо оревахте света? Първо, "Книгите" не говори за негативен ефект от четенето, а за това, че човек не трябва да се вглъбява прекалено много в нищо, защото по този начин ще загуби друго. Учи децата да имат мярка. Но явно коментиращите са толкова плоскомозъчни, че приемат всичко буквално. И не ми казвайте, че един зрелостник не може да се сети за това и ще тръгне да приема нещата буквално, или пък въобще няма да ги разбере, защото не е така. Те не са глупави! А вашето плюене всяка година е плод на собствения ви страх, че децата ви не са достатъчно добре подготвени. А и дори да ги скъсат, какво? Ще се явят пак есента, не виждам проблема. Че и чак някои се изказахте, че Далчев им провалил живота... Хах. Едно е да не харесвате някого, на мен също не ми е особено скъп, но в училище трябва да се учат разнообразни неща - някои весели, други по тъжни. Това дава по-обективна гледна точка в живота. Успех на зрелостниците, двойки ще има много, но така е при всеки, който се падне, вкл. Ботев, Вазов, Йовков... Но не е тяхна вина.

Сигурна ли сте, че авторът е имал това предвид?

Разбира се, че не. Всъщност никой, освен самият той не знае какво е имал предвид, всички анализи са пречупени през гледната точка на анализиращия, вярно мнение няма. Личното ми мнение - той е имал предвид точно това, което е написал. Пропилял е живота си заради книгите. Но това важи само за него. И тук е уловката - никой не иска да се пише във въпросната тема какво е имал предвид авторът. Това не са изпитите в СУ, където трябва да се анализира всяка дума - буквално, преносно и т.н. и където за да имаш над 3 трябва да цитираш разни самопровъзгласили се критици. На матурите нещата могат да се ограничат и до чисто логическата мисъл "всяка крайност е вредна". Което предполагам е и причината точно този поет да се изучава.

Много ми е интересно на каква тема за разсъждение зрелостниците биха били доволни ?! От първи прочит "Книгите" на Атанас Далчев предразполага, според мен, за едно много добро есе. Каквото и да се беше паднало сигурна съм, че пак щеше да има писъци "ние сме прецакани". Не стига, че по време на училище постоянно се ходи по кафета и оценките са им едва ли не за присъствие, пък и две матури имат и пак са недоволни. Въобще интелектуалното ниво на днешните младежи, сякаш е на заден план за тях и това се отразява на всички за в настояще и за в бъдеще, за съжаление. Разбира се , има изключения.

За Вас сигурно предразполага на мен нищо не ми говори поради простата причина, че това четиво не се подчинява на Теорията на относителноста, която най-вероятно на Вас не Ви говори нищо но това не ви пречи да влезнете с предимство в Техническия Университет. Нищо лично към автора на поста просто си расъждавам!

Валентина, това стихотворение на Далчев дори и 40-50 годишните българи не биха го разбрали. Дано редакторите ми пуснат цитата, ще се сетиш за какво става дума: КНИГИТЕ Пред мен е нтернетът разтворен и денем, и нощя; все сам във виртуалността, аз не познавам хората, не зная и света. Прилитат и отлитат птиците, изгрява ден, залязва ден: аз цъкам каунтър страйка , а сървъра се влачи, довършвам игрите си уморен. Години да се ровиш в Елмаз, да четеш за живота на някой чужд, а твоят, никому ненужен, да мине със слушалки и МП3. До мене ти не стигна никога, о, зов на любовта, и аз изгубих зарад интернета живота и света. 2011 г.

БРАВО. Точно това ми се искаше да напиша и аз, като се замени "книгите" с "компа" или "интернет" и стихотворението става много актуално.

Някой може ли да обесни каква е тежестта на оценката от тази матура и какво става, ако ученикът изкара 2 примерно, а иска да кандитатства за инженер в техническия?

Ами разбити мечти това значи. Нямаш ли потенциал в литературата неможеш да си инженер!

Не разбирам защо трябва да има задължителни матури????? Лично аз съм вишист от Техническия Университет и този дори не съм го чувал. Защо трябва децата да учат нещо задължително, незнам с какво може да помогне А. Далчев на един лекар или един математик. Това тесногърдие не го разбирам, един човек трябва да се развива в сферата която иска. Неможе да задължават децата да учат литература и от това да им зависи бъдещето.

Тъжно е да си висшист и да не можеш да напишеш думата правилно, а още по-тъжно е да не си чувал един от най-интересните автори в нашата литература. Точно самоцелната идея човек да се развива единствено в сферата, в която иска, е признак на тесногръдие и незаинтересованост към каквото и да е друго. А пък професията в никакъв случай няма нищо общо с културата, въображението и мисленето на един човек. Бъдещето им, разбира се, не зависи от това - голям брой идиоти завършват и ТУ, и други университети, още по-голям брой идиоти пък успяват да се реализират, да печелят добре и да си останат същите повърхностни и безмозъчни клонинги, които се възмущават и в момента в тези коментари. И в тази връзка "не знам" и "не може" се пишат разделно, за разлика от неграмотен.

Този един от най-интересните автори в нашата литература съм сигурен, че поне 90% от българите не са го чували, включително и министърът на образованието С. Игнатов.

Прочетох два Ваши поста и искам да Ви кажа, че ме е срам, че сте инженер и мой колега. Създавате погрешно впечатление, че сме тясно специализирани и ни липсва обща култура, което очевидно важи за Вас, но не и за всички. На Ваше място никак не бих бил горд, че не познавам Атанас Далчев и още по-малко бих го написал на всеослушание. А от драсканиците Ви, че произведението не се подчинявало на Теорията на относителността мога да си извадя и догадка какъв точно инженер сте.НИКАКЪВ. Поздрави.

"Не знам" се пише отделно, за разлика от "Неграмотен!!!!" - цитирам

"Милена Иванова, главен експерт в Министерството на образованието и науката съобщи, че зрелостниците трябва да създадат аргументативен текст, интерпретативно съчинение или есе по изтеглената тема." Зрелостниците знаят ли това? Доколкото ми е известно, им е казано, че следва да пишат интерпретативно съчинение по темата.

Именно защото не разчитам на телевизия и интернет "да ме образоват" знам кой е Далчев. На Отговор по-горе ще кажа, "спишете" и вие нещо и в следващата статия ще коментираме "Как е възможно да не знаете кой е Отговор и как да няма нищо общо с общата култура".

Ама Вие просто пращите от гордост че знаето кой е Далчев а други не, и те непременно трябва да знаят според Вас. Приемете че и Вие доста неща не знаете, които други считат за естествено да се знаят от обща култура - трябва ли веднага да седнете и да ги научите - едва ли.

Не искам никого да обидя, но не виждам какъв е проблемът! Темата е чудесна и дори елементарна, ако децата са учили. Пък и си има конспект с авторите, които ще се паднат- какво значи "лесен автор" и "труден автор", когато се предполага, че трябва да са се подготвили еднакво върху всички?! Освен това никой не иска от тях да показват литературен гениий, а просто основни познания, подредена мисъл и малко грамотност. Целта на матурите е просто да проверят способнили са децата на елементарна логическа мисъл и могат ли да се изразяват грамотно на родния си език, което е от значение, независимо с какво ще се занимават, когато завършат. Не мога да разбера хората и родителите, които пищят срещу матурите- те са елементарни за ученици със средно ниво на интелигентност. Вероятно училището също е от значение, но преди 2 години, без уроци си изкарах две пълни шестици на матурите. Освен това не мога да разбера как повечето родители са толкова компетенти за сложността на темите и винаги така добре успяват да обяснят колко ощетени са дечицата им...Те какво, подготвяли са се заедно с тях ли?!

По принцип си прав приятелю, но и ти ще добиеш този опит, който ние родителите вече имаме - да учиш висше, разни курсове, и после с изненада да установиш че 90% от това не ти и било от никаква полза, а в професията си трябва да почнеш да навлизаш като новобранец. Единственате утеха е че си си тренирал мозъка през това време да не закърнее.

Ами точно това е ползата да развиваш мозъка!Мозъка е като мускула - не го натоварваш - атрофира!Представи си човек наблегнал много но единствено на дясната ръка или левия крак!

Не знам какво искате да се падне? От това по-лесно не може! Ако един зрелостник не може да се справи с А.Далчев по-добре да се върне в 1-ви клас! Не стига, че скалата на оценяване е свалена максимално, ама и пак се реве!

Искаме той да не се изучава - има други по-добри и важни от него.

Далчев е един от най-важните български автори!

ти нормален ли си? какво имаш против далчев, не разбирам... *Съобщението е транслитерирано от системата. Моля, пишете на кирилица.