Учители искат да има предмет ”езикова култура”
Българският език и литературата да не се разделят като отделни учебни предмети, да има повече часове по тези предмети, учебниците да са на по-достъпен език - не толкова академичен, без чуждици, обемът на изучавания материал да е по-малък, да има повече практически занимания.
Обратно в новинатаКоментари - Учители искат да има предмет ”езикова култура” | Днес.dir.bg
Коментари
Дори часовете да са само по български език ,още по зле ще става ,учениците не четат книги.
Как не ви беше срам в статия за езикова култура и правопис да напишете повечето случай ? Според нея в повечето случай децата налучкват верните отговори.
Вярно е! Езиковата култура на българина е на много ниско ниво. Като се почне от министър - председателя. За да няма такива гафове, да подобрим обучението, щото иначе .... Доган, Царя, Бойко и ...
Първо трябва да се въведе тази дисциплина за дупедати и други управници, както и за водещи, новинари, вип-риалита и пр. Защото децата прихващат заразата най вече от тях!
Нека си спомним преди 10.11.1989 година колко и какъв материал се изъчаваше в училище. Не беше идеалната учебна система - аз съм един от потърпевшите и, най-малкото заради досадния обем на повечето учебници от периода. Но смело мога да заявя, че нашето поколение притежавахме практическа грамотност поне по български език. Изучавахме руски и западен език - в моя случай немски. Никой от моето поколение не можеше да си представи как масово ученици употребяват в родния ни език неправилно пълен и кратък член, а да не говорим за правописни грешки. Сегашната езикова култура на учениците е под всякаква критика. Само погледнете хора на по 18-20 години, повечето студенти как пишат само! И питането ми е следното: Как изобщо с това ниво на владеене на родния си език са завършили основно образование, да не говорим за средно, че и изпит за прием във ВУЗ?!
Не искаме да ни сменят министъра,тъкмо се зарадвахме,че е била учител - директор,гл.специали по образование в Общината и отново смяна.Г- н Борисов да намери за кмет някой друг!!!
Много си прав, ама няма кой да чуе. В някои страни предавания като БИГ БРАДЪР са забранени. Да не говорим за културата на нацията изобщо. А предметът езикова култура се учи в някои ВУЗ. Такъв обаче повечето управляващи не са. Обаче ЧАЛГА езика и култура всички го знаят.
Повечето от казаното в статията звучи много правдиво. Истината е, че езиковата култура на българина е на много ниско ниво. Недейте да си мислите, че само тези, които са завършили средното си образование след прехода имат проблеми. Често ми се е случвало да попадам на доста неграмотни 40-50 годишни хора и беше много конфузно. Наистина е необходимо да се въведе такъв час, както и да се опрости и осъвремени езикът на уроците в учебниците по литература, да стане по достъпен за децата, за да предизвика интереса им. Още, да се премахне изцяло тази форма на писане съчинение-разсъжде което не спомага за нищо друго освен за зубкането на теми, повечето от които са напълно неразбираеми за ученика и да се въведе разширеното изучаване на това как се пише есе. И най-накрая, абсолютно да се забрани на учителите по литература да задават този абсурден въпрос Какво сега, ученици, е искал да каже тук авторът? Този въпрос кара един ученик да се изприщи от зор, докато си спомни мнението на учителя си за мнението на автора, защото учителите искат винаги да чуят СВОЕТО мнение по въпроса, въпреки че като произведение на изкуството една литературна творба има най-различни субективни интерпретации, всичките от които верни точно, защото са субективни.
действително езиковата култура днес е трагична . Но за това не е виновна само системата или домашното възпитание . Имате ли представа какво представлява учителското съсловие днес ? Пълна трагедия. Имам нещастието да познавам доста учителки по литература и български език . Пълна скръб са а начина по който се изразяват ще засрами и най- долния циник . Пълна деградация . И тези госпожи учат децата ви и не пестят вулгарните си приказки дори и в часовете . Учител в днешно време е диагноза . как очаквате да се получи нещо с децата . Според мен трябва да минат през едно сито нека да погледнем и тях стига се вряхме само в децата . Все те са прави и можещи и знаещи . Хайде стига нека си отворим очите и устата и за това
Ееее, открихме топлата вода най-сетне. След 20 год. умишлено и целенасочено опростачване на нацията дочакахме министър на образованието, който да се сети, че е крайно време да се обърне внимание върху това. Г-жа Фандъкова НЯМА нужда от кметско място, но образованието ИМА нужда от нея.
Трябва да се промени отношението към образованието изобщо и към езиковата култура в частност в цялото ни общество, като се започне от медиите. Докато в медиите цари пълно безобразие и безхаберие и най-елитните персони в държавата са едни чалгарки и бизнесмени, както и депутати от всякъде, които не могат да вържат едно грамотно изречение, какво очаквате от децата? Разбира се, че те усвояват маниери и езикови модели от медийната и звуковата среда, която ги заобикаля. Всички текстове на песните, които младите слушат и запяват, са пълен боклук, също такъв е изказът на разните водещи, а за стила, който се налага от вестниците, направо не ми се пише. В стремежа си към сензации те слагат най-напред в заглавията, а след това и в целия текст някакви диалектни и хъшлашки думи и изрази, които след това се повтарят масово. Вече стана едва ли не срамно и неприемливо да се изразяваш с цели изречения, в които освен това частите са съгласувани по време, род и число. От години не съм виждала деепричастие, употребено правилно и на мястото си, в писмен или устен текст. Освен това, децата се възпитават първо в семейството - и когато самите родители говорят безобразно, но иначе са готови едва ли не да се бият с учителите и да ги съдят за най-малката забележка към техните отроци, то децата и младежите от практиката научават, че важното е да си нахален и да имаш пари, а всичко останало са подробности, с които се занимават досадните даскали! Проблемите са повече от броя на часовете по един или друг предмет, и заплащането на учителския труд също има огромно значение...
Добра идея,но решението на проблема не е само в преструктурирането на учебници и помагала.Трябва да има часове и за практика и за нови знания,както и затвърждаване на преподадения материал.Освен това трябва да се въведе езикова норма и по чуждите езици,не само по българския.Защото не е достатъчно да говориш и пишеш книжовно на матерния си език.И защо в статията не си е изказала мнението многоуважаемата госпожа проф.Милена Кирова,завеждаща в СУ катедрата българска филология?Или пък може би не знае,че ще въвеждат такъв предмет в училище?Може пък да се е засрамила от изказването си че Вазов бил старомоден и сега не смее да натрапва мнението си пред българската общественост?
Нищо лошо, да си дават предложения. Някои идиоти искат униформи и духова музика. самопроизвеждаща се тор. Но увеличението на броя на часовете е излишно. Учениците трябва да изучават важните предмети:математика, физика, химия и биология.
e strah ot uchitelia po bulgarski, strah me e ot bulgarskia na uchitelia po bulgarski! A inache, seriozno, kolkoto po-malko sa chasovete po bulgarski-literatura tolkova bulgarskiat na decata ni shte e po-dobur!
Заплащането на учителския труд е недостойно, но то е ниско във всички държави. Най-важното нещо, за да се промени нагласата на младото поколение към учението като цяло и грамотността в частност, е да има ясни и логични правила - да успяват най-можещите и най-знаещите, а не най-крадливите и нахалните. Докато тарикатлъкът се приема за голямо достойнство, а връзките са решаващото условие при подбор на кадри, кой ще се занимава с ограмотяване? Популизъм..... пак.......
По текста ти може много ясно да се съди, че ти явно си обръщал внимание само на важните предмети в училище. Жалко, че не разбираш как се излагаш, че не знаеш дори да пишеш главна буква след точка. Никой няма да те вземе на работа, ако му предадеш CV, написано така. Ама ти нали си изучавал важните предмети, какво да се прави.
Абе не знам каква култура, какво и що, ама ние, бившите комсомолци, сме грамотни и доста сме чели, а погледнете сега каква неграмотия и простащина. Можем да изпуснем някой препинателен знак, дърти сме, човещинка е , ама това което е сега...
Идиот си ти,тъпунгер кастриран в мозъка.Кое му е лошото на униформата в училище.Я излез малко от село и се огледай как е по белия свят.Училището трябв да се обяви за свято място и идиотчета там нетрябва да се допускат,с цел здравото и читавото поколение с желание за наука и напредък да се развива нормално.Не само униформа,а и оценка за поведение с реална сила трябва да се въведе нотново,и не изпълняваш ли този показател,отиваш в школо със специален режим или на по-специално място.А това за езиковата култура е наистина много важно нещо,защото свободията и глезотията,жаргоните до къде ни докараха-чалготеки и чалгии до забрава.
А дали ще махне наредбата с която се задължават учителите да не оставят деца да повтарят до 4 клас! Ето това е най-голямото безумие. А на децата и най-красивите учебници да им измислят, те няма да се променят, защото техните идоли са неграмотни и за тях не е престижно да учат!! Цялата простащина струи от всички медии, от филмите които са почти само за престъпления и убийства!? Всички играят компютърни игри, които водят до все по-голямо затъпяване! Това са хора без въображение, създадени по калъп, прости и неграмотни! И защо ли? За да могат следващите управляващи по лесно да ги манипулират. Имам в предвид не само българските управляващи!!! Затъпяването е в световен мащаб!!
Най-накрая, че то вече да ти се повръща като слушаш какъв език се лее от всички медии и НС. И да се прочестят учебниците от тези сложни изрази и чужди думи, защото като започнеш да четеш отначалото, до края вече забравяш за какво става дума. Камо ли да го научиш!
Как децата да притежават езикова култура като самите преподаватели нямат такава. Може ли човек, който не е издържал теста по БЕЛ за влизане в университет, да влезе с оценката си от матурата по литература от дипломата за средно образование. Тази година
Много е важно също така всички преподаватели в училищата и университетите, а не само тези, които водят БЕЛ, да говорят и да пишат на правилен български език. Навремето в Математическия факултет на СУ имаше един професор Тагамлицки, който беше легенда, включително и с това, че правеше диктовки на студентите си за проверка и повишаване на езиковата култура - за да ги научи да формулират правилно с думи математическите задачи. Това има огромно значение, тъй като при неточност в езиковото описание на задачата се получават двусмислици или безсмислици и правилното математическо решение става невъзможно - всеки си решава каквото и колкото е разбрал от текста. Така че - дори по пеене, изобразително изкуство, физическо възпитание, да не говорим за история, география, биология, анатомия или общество и право, преподавателите трябва да се изразяват на правилен български език и да изискват същото и от учениците си. И, разбира се, медиите - всички тези риалита и игри, както и рекламите и популярните шоу-програми на звездите би следвало да се водят на правилен и приличен български език. В момента от екраните върху всички, които ги гледат, се излива езикова и нравствена помия.
Всичко това е много хубаво, но първо трябва да бъде ограмотено правителството и особено бат Бойко защото той е истинския БАЙ ГАНЬО ИЗ ЕВРОП, ходи да ни излага, възпитайте го него а после другите, наред с него възпитайте и журналистите които не знаят как да се обръщат към събеседниците си особено по телевизията. Простотия е налегнала България воз главе с Премиера.
Стига, бе! Оревахте орталъка! Ние навремето нямахме никакви пазачи в училището и станахме хора. Родителите ми не са стъпвали в училище и завърших с отличие, че дори и седмица получих при раждането на Симеончо. Малко се говореше за училище. Учениците си носеха униформите, спазваха училищната дисциплина и си учеха уроците. Учителите бяха строги. Наказанията - също строги. Но нямаше това своеволие, наркомания, прекомерна употреба на алкохол и престъпност. Слава богу, завършихме и гимназия, и по една, че и по две специалности в унивепситета и това без реформи, излишни крясъци и дунанми. Стига, омръзнаха ми вече тия безконечни реформи, които съвсем объркаха и деца, и родители, и преподаватели. Млъкнете поне няколко години и нещата ще се оправят. Не въвеждайте непроверени системи, оповавайте се на нашите проверени и доказани от времето научни системи и стига с тия новаторски настроения, зад които се крият всякакъв род пристрастия.
Т.е. Лили, искаш да кажеш, че щом ББ е неграмотен, тогава може и децата ни да са неграмотни?!?! ДА, реформа трябва, каквото и да си говорите. В момента в училищата е пълно безхаберие. А да си призная смея се със сърце, когато чета крайно неграмотно написани коментари, новини и т.н. Нагледах се на какви ли не грешки, но просто някои от тях още не мога да разбера как може да се сбъркат!!! Положени е мн трагикомично. Реформи трябва, и трябва да направят по-строги мерките при нарушаване на реда в училищата. В момента мога да ви гарантирам, че в повечето училища, за да те изгонят трябва да пребиеш директора. Иначе си стоиш...пишат ти 3ки и 4ки...завършваш 12 клас, отиваш на строежа и в кафенето и готово. А ако някой те излъже, че от теб става човек решаваш да идеш в уни-то. И тъй като там мааааалко от малко има/ше някакво отсейване повечето неграмотни записват дисциплини от рода на журналистика, педагогика и т.н. И после те са на показ на народа и те биват оплювани, но не осъзнавате, че това са ВАШИТЕ деца, приятели, роднини!!! ДА, за реформата в образованието. ДА, за наказанията и отстраняването...ДА, за развитието ни!!!
От много реформи вече се налага да се изучава български език. Така е, след като БИГ БРАДЪР е основно образователно шоу, най-образован е ББ, а педала Азис е културна икона.
Това, което казваш, можеше и да има някакъв смисъл, ако настоящата система работеше. Само че тя изобщо, ама изобщо не работи. И още, защо си мислиш, че една система на 50-60 години (дори да не беше така тотално опорочена) продължава да бъде актуална в съвремието? Ако случайно не си забелязал, животът и обществото са много различни от времената, когато ти си завършвал. Нормално е образованието да се променя с времената и нравите. Ако не ти харесва, връщай се обратно в музея и се поръси с повечко нафталин.
Напълно подкрепям написаното.За тъпия въпрос на учителите,съветвам техните ученици да им дават следния отговор:Каквото е искал да каже,авторът го е казал с произведението си.Даже сега,когато умувам над проблема с езиковата култура на българина,Лисичето ми дава една идея.Във всяко училище да се свика обща родителска среща,на която да се проведе тестване на родителите,чрез кратка диктовка.И според резултатите от нея,училищните ръководства да организират курсове по грамотност на родителите.На отказалите да се отзоват родители,резултатите да се сведат до знанието не само на техните деца,а на децата от цялото училище.Според вас какъв би бил ефектът?При взаимното бранене на семейната чест ефектът ще бъде троен.-и за децата,и за родителите им и за обществото като цяло.
Позволих си да се пошегувам за тестването на родителите,но реалността е не проето тревожна.Тя е трагична.Проблемите и спада в равнището на езиковата култура са само едно следствие от всичко ,на което България и българското общество бяха подложени през последните двадесет години.Искам да ви предоставя един цитат от апологета на разрухата в постсоциалистическит страни Алън Фостър Дълес първият шеф на ЦРУ:Ние ще хвърлим всичкото злато на САЩ, цялата сила на САЩ за измамване и оглупяване на хората от социалистическия свят. Незабелязано ще подменим човешките ценности с фалшиви. КАК? Ще намерим единомишленици в тези страни и Русия. Ще разгърнем грандиозна по мащаби разложителна работа, ще изтръгнем социалната същност на литературата, ще насърчаваме автори, които втълпяват в човека култ към секса, насилието, садизма, предателството - тоест безнравствеността. Нужни са писания, осмиващи естествеността и почтеността като архаични отживелици. Простащината, наглостта, лъжата и измамата, пиянството и наркоманията, животинския страх сред хората, безсрамието, доносничеството и още много пороци заложени в човека трябва да се раздвижат. Така ще разклащаме поколение след поколение, ще предизвикваме ерозия и развращаване на младежта. Ще създадем човек с консумативна психика на елементарен потребител. Всичко това ще извършим под девиза: ЗАЩИТА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ГРАЖДАНСКИТЕ МУ СВОБОДИ. И понеже тук във форума съзирам и хора,на които не е безразлично какво се случва с народа ни и децата ни,хора мислещи искам да задам само един въпрос.НЕ Е ЛИ КРАЙНО ВРЕМЕ ДА СЕ ВЗЕМЕМ В СОБСТВЕНИТЕ СИ РЪЦЕ И ДА СЛОЖИМ КРАЙ НА ВСИЧКО ТОВА?Ideyazabulgaria През 1992 г. Държавният секретар