Учители искат да има предмет ”езикова култура”
Българският език и литературата да не се разделят като отделни учебни предмети, да има повече часове по тези предмети, учебниците да са на по-достъпен език - не толкова академичен, без чуждици, обемът на изучавания материал да е по-малък, да има повече практически занимания.
Организатор беше сайтът "Академика БГ", като участваха учители, директори на училища, преподаватели, представители на Регионалния инспекторат по образование - София. Никой от министерството на образованието не присъстваше. Дискусията е първата проява от националната кампания "Бъди грамотен", чиято цел е да се засили интересът към българския език. През следващите месеци са предвидени състезания по грамотност.
"Изпитите за външно оценяване и матурите само прикриват проблема, отколкото да го регистрират. Тестовете са лесни и учениците нямат никаква мотивация да се подготвят за тях", заяви учителка от Националната природоматематическа гимназия Илияна Кръстева.
Според нея в повечето случаи децата налучкват верните отговори. Резултатите от матурите - 2-3 % двойки не са много, във Франция например те достигат до около 50 %, заяви още Кръстева. По думите й скалата за оценяване е "смехотворна", защото за тройка трябва да има между 20 % и 22% верни отговори.
"Учебниците са пълни с теория, от която учениците не могат да извлекат никакви практически умения. Пълно е с академичен език, който осакатява материята", смята Катя Чаралазова от института по български език.
Според министъра на образованието, младежта и науката Йорданка Фандъкова не бива да се намаляват или да се увеличават часовете по български език и литература в училище, а по-скоро да се работи върху актуализацията на учебния материал.
Според Фандъкова часовете са недостатъчни за формирането на добра устна и писмена реч на учениците. По мнението на министъра обаче решението на този проблем е в преструктурирането на учебния материал, предаде БТА.
Във връзка с позицията на учители, че материалът е твърде много, министърът заяви, че ще се наложи редукция на часовете, в които се преподават нови знания, за да могат да се затвърждават старите.
"В рамките на година се надявам да има резултат и да станат факт първите актуализирани програми", заяви Фандъкова.