Седмокласниците писаха по ”Череша с алени сърца” от Станислав Стратиев

Седмокласниците писаха преразказ върху разказа "Череша с алени сърца" от Станислав Стратиев на втория модул от изпита по български език и литература (БЕЛ).

Обратно в новината

Коментари - Седмокласниците писаха по ”Череша с алени сърца” от Станислав Стратиев | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Хубаво е че организираха изпитите по този начин, накрая на годината, а не посред лято да изтормозят децата, че и родителите им. Историята с преразказа обаче хич не ми харесва... Това дава възможност за субективизъм в оценката. Трябва всичките изпити да бъдат само тест - да няма възможност оценката да зависи от това дали на дадена учителка ще и хареса или не написаното.

детето ми се пече на огъня, късмет на всички деца...

ПРЕКРАСЕН ТЕКСТ! БРЪКНА МИ НАПРАВО В СЪРЦЕТО! УСПЕХ,ДЕЦА!

Този текст го има в читанката за 3-ти клас!

Много е хубав текстът - притча! Но не разбирам как стоят нещата с "неутралния разказвач". Не е ли такъв и разказвачът на Стратиев и значи ли това, че трябва да се направи "обикновен" преразказ? Моля, споделете

Вижте си първо оригинала, и по специално пасажа: " Улицата много го уважаваше, а ние, децата, защо не отиде в цирка да се показва като онзи, който тежи триста килограма и от панталоните му може да се направи корабно платно. - Насам, народе! Големият атракцион, невиждан номер, единствен по рода си Човек, който н и к о г а не лъже!!!" и дали точно този текст, който шества в мрежата е верният... Не см много сигурна дали ще има ученик, който да го е изчел внимателно-примерно така: "Улицата много го уважаваше, а ние, децата /вероятно: го обичахме/, защо/то/ не отиде в цирка да се показва като онзи, който тежи триста килограма и от панталоните му може да се направи корабно платно." Така че, да му мисли министъра!

По правило, когато е неутрален разказвач, трябва да се преразказва в сегашно време, което смятам, че е трудно за децата.

В читанката на сегашните седмокласници го нямаше и за тях е непознат текст в този смисъл. Друг е въпросът дали трерокласник може да вникне - аз лично се съмнявам.

Разказвачът на Стратиев е дете, което живее на улицата - пряк свидетел на събитията. Нашите деца трябва да го преразкажат като приказка.

Хубав разказ, но твърде неподходящ за изпита. Смятам, че доста деца ще се затруднят. През годината повече се наблягаше върху трансформиращ преразказ от името на някой от героите в разказа, а сега това определено ще ги обърка.

Едва ли има правило, ако следваме точно гледната точка на неутрален разказвач. А пък и текста си започва с "Преди години..." и ще гадаем за времето , пък и за вида му, защото преди години са били дечица Станислав Стратиев и компания......

помня като бях в училище, за да пиша в сегашно време, си представях, че коментирам футболен мач по радиото. Ако звучеше добре, ще да съм го уцелил :)

А не мислите ли, че ако им се дават само тестове, децата няма да могат да пишат. Вече почти нама млади хора, които да пишат грамотно, допускат се елементарни грешки, на моменти направо смешни. Да не говорим, че не знаят как се пишат молба, автобиография и т.н. Например моя син изобщо не учи правилата за писането им, тъй като според учителя им това не било толкова важно и можело да се пропусне като материал. Как да се научат да пишат грамотно, като за по-лесно биват изпитвани само чрез тестове и то със зададени поне 4 отговора. При всички случаи имат голяма вероятност да налучкат верния.

проблема с преразказването на този разказ е в субективността. трудно е да преразкажеш нещо толкова просто написано, без да използваш свои детаили, които обаче биват зле третирани от учителите.

Аз искам само едно - примерен преразказ на този текст, направен от г-н министъра. Едно е да коментираш /в преразказ е абсолютно забранено/, друго - да възпроизвеждаш. Добър за коментар текст, но ужасен /и то от името на неутрален разказвач/ за преразказ. Някой, подведен от емоционалното послание на творбата, се е изгаврил с децата ни.

РАДВАМ СЕ,ЧЕ НЕ СЪМ СЕДМОКЛАСНИК. ТЕКСТА Е ТРУДНО РАЗБИРАЕМ ЗА ДЕЦА НА ТАЗИ ВЪЗРАСТ.А КАК ЛИ ЩЕ ГО ПРЕРАЗКАЖАТ СЛЕД КАТОНЧМА ТОЧНО ПРАВИЛО ЗА ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА НЕУТРАЛЕН РАЗКАЗВАЧ. МИСЛЯ,ЧЕ СУБЕКТИВИЗМЪТ НА ПРОВЕРЯВАЩИТЕ ЩЕ Е ОПРЕДЕЛЯЩ ЗА ОЦЕНКАТА НА ПРЕРАЗКАЗА!

Аз преди малко го правих преразказа (седми клас съм) и не ми се стри чак толкова труден! Вярно е че ходя на уроци и там постоянно правим преразкази от неутрален разказвач, но чак пък толкова труден... едвали! Колкото до разбирането... мисля, че не е много труден за едни грамотни деца да го разберат и усмислят!

Преразказ link

Текстът беше много лесен за преразказване. Мисля, че съм се справила добре с преразказа. Успех на всички! :)

Преди малко говорих с моя син и той сподели, че и двата модула не са го затруднили особено. Друг е въпросът за субективизма при оценяването, защото в част литература той винати е стоял на дневен ред. Дано всички деца са се справили успешно!

Грамотно трябва да се напише : едва ли осмислят :)

Аако сърцата са зелени- черешата не е узряла, ааако сърцата са сини- има испанска бактерия, ааако са червени - да се качим горе на черешата. Узряла е! Това е най- сбитият и най- точният преразказ! Успех!

ммм според мен си беше доста гаден преразказа защото от неутрален разказвач и в минало време и глаголното време просто не го шванах пак и нямахме време на чернова и белова и трябваше направо на беловата и не моях да си напиша след текста пропуснатите моменти за които се сетих в рамките на времето но не ми дадоха да ги напиша......защото можело да буде някав знак.. *Съобщението е транслитерирано от системата. Моля, пишете на кирилица.

"Осмислят" - мойто грамотно момче .

Мило, допуснал си две правописни грешки и една пунктуационна- дано на преразказа ти са по-малко.

Кирчо, много хубаво, че не те е затруднил преразказът, ама като ти гледам правописа...Вие по време на уроците пунктуация и граматика не упражнявахте ли?

Кирил, приятелче, дано като си писал преразказа, да си правил по - малко правописни грешки, защото в поста ти от пръв поглед личат поне две. Успех!!!!

"Улицата много го уважаваше, а ние, децата,(?) защо не отиде в цирка да се показва като онзи, който тежи триста килограма и от панталоните му може да се направи корабно платно." "Изяден е цял глагол (сказуемо).Как са допуснали да го тиражират и в нета пълен с грешки.

1. С тестове се проверяват знания, а не се учи да се пише. Едно е да учиш някого на нещо, друго е да го изпитваш. Има начин да се направят тестовете така, че да се провери дали ученика е грамотен. Идеята ми е да се изключи субективизма в оценяването. 2. Автобиографии и т.н се учат в 8ми клас. 3. Изпитването с тестове в НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ Е ПО-ЛЕСНО!! Лесна е проверката, но изготвянето е доста сложна задача! По света има цели институти които разработват тестове. 4. За налучкването - почетете малко статистика и сметнете каква е вероятността за налучкване при минимум 50 въпроса, с по 4 отговора всеки?! Да не говорим че ако е само тест и е 3 часа, както е сега, биха могли да се дадат 100 въпроса! А да ви видя как ще ги налучкате!

И от какъв зор се налага да се изпитва грамотността на децата по тоя идиотски начин??? Прочели им текст, в който някой нещо разказва. Те сега пък да го разкажат от името на друг разказвач - така че всичките глаголи и времена да отидат по дяволите!!! Това ако не е ЗЛОНАМЕРЕНО, КОМПЛЕКСАРСКО ИЗДЕВАТЕЛСТВО върху горките деца, здраве му кажи!!! В нормалните държави дават на кандидатите да напишат есе, върху доста широка тема, напр. "Какво мислите за глобалното затопляне". Веднага се вижда кой е грамотен и кой не! Чичко Гьобелс пасти да яде - никой не е пропагандирал по-добре омраза към собсвения си език, както българския учител по литература!

Благодаря на баба Абсурдана, че ме разсмя. Майка съм на седмокласник и съм под пара, а тя ми помогна да видя комичното в цялата тази ситуация

Именно, именно, то ако не стане поне 1 обозрим гаф на такива изпити, няма просто да се проведат... Още веднъж пиша - да си питаме министъра за това! Защото той е одобрил темите...

Текста беше много лесен нали съм правил теста! :)

Според теста, който е качен в сайта на МОН на учителите и децата е раздаден правилния текст: "... а ние, децата, се питахме защо..."

Само безмозъчни могат да правят изпит, преди да е свършила учебната година ... помисли малко, ако можеш!