Добър ли е новият здравен модел? От "държавата иска да се отърве" до "по-добро обгрижване"

Нужен е здравен гаранционен фонд, който да предпазва осигурените от фалити на дружествата, смята Мими Виткова

Обратно в новината

Коментари - Добър ли е новият здравен модел? От "държавата иска да се отърве" до "по-добро обгрижване" | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Алчността си има държава. Това е новият модел на концлагерно лечение в бившата страна България!

А някой прочел ли е какво пише в конституцията по този въпрос ?

От цялата тая нова каша, ще стане само едно - ще се вдигне процента на здравноосигурителните вноски, ще получаваме по-малко услуги без допълнително заплащане и ще плащаме повече от джобовете си, ако можем да си го позволим! Спомнете си какво стана с гражданска отговорност, цената на тока, нотариусите и т.н.

Според Конституцията всеки български гражданин има право на безплатна СПЕШНА помощ. Оттам нататък има списък с условия, за да ползваме медицинска помощ.

Ето една добра идея- за здравен гаранционен фонд. Тя може да допълни новият модел.

да, но в Конституцията не пише що е то СПЕШНА помощ. когато Москов поиска да въведе основен, базисен и спешен пакет - всички скочиха.

Ние предлагаме държавата да излезе от отговорността си в сферата на здравеопазването и на нейно място отговорност да носят частни фондове. Пазарът да носи отговорност за системата на здравеопазване. Това е възможно политическо решение", коментира Москов= Ние пък предлагаме москов да излезе въобще от кулоариште на властта, да си основе частен фонд от биткоинти с които да лекува хората. Изобщо пазарът като носител на отговорност е някаква нова икономическа мисъл родила се в почти здравата глава на Москов.Браво Москов, и ти ще станеш милионер, браво?!

Очакваме нови пет шест ЗОК. Вече са се определили новите собственици. Поне още 200 другари ще седнат на софрата наречена здравна МАСА. Докторите същи, болниците мръсни, но има промяна. Всичко прилича на доброволното задължително осигуряване. Никой не знае какво става с парите му. Но поне стотици живеят прекрасно с чужди пари. Много станаха тарикатите на клона.

създават се няколко частни здравни фонда, разбира се от "наши хора"... създава се и гаранционен фонд, който да ги защити от фалит, но той ще е държавен.... частните здравни фондове се оказват пирамиди и собствениците им духват към Малдивите.... гаранционния фонд поема щетите точно толкова, колкото гаранционния застрахователен фонд пое щетите от фалита на "Олимпик"...Хората пиха по една студена вода и си купиха нови застраховки "Гражданска отговорност"... в случая няма как да си купят ново осигуряване и поемат към...гробищата....

Как може да комементирате нищо, което не сти виждали как работи? При положение че имаме алтернатива в лицето на досегашния модел с НЗОК , не виждам защо да не се опита реформата

Какво ли ще включва базовият здравен пакет, който ще се покрива с 8% вноска? Дали ще покрива хронични заболявания и планови операции/изследвания/диагностики, лечения за децата, онкозаболявания, трансплантации? Иновативни и редки заболявания едва ли. А профилактиката дали най-после ще й се обърне внимание? Никакви разчети и отчети, прогнози, рискови оценки, оценка на въздействието не са показани до този момент за този модел. Как въобще сериозен човек да приема това на сериозно?!

Съжалявам братя българи и моля за ВАШАТА ПРОШКА!Защото преди няколко години имах неблагоразумието да предложа този вариант на д-р В.Шарков в качеството му на зам. министър, но с малката подробност - БЕЗ НЗОК!Просто МОИТЕ пари от НЗОК ме следват в застахователното дружество, което аз съм посочил, а то е само и единствено с право - здравно застраховане "ЗДРАВЕ -ЖИВОТ".Към него - примерно - 10 ДКЦ-та, 3 специализирани клиники, 2 балнео-санаториума и т.н.Управляващите/които и да са, няма да се лишат от възможността да разполагат с моите пари!/ - това не го отчетох своевременно и резултатът е ТОЗИ!

Ако пазара ще носи отговорност за всичко, за какво ни е тогава държава? Да хрантутим директори на водопад?

въобще не понасям Моската, но той е казал точно обратното...

ЗК ОЛИМПИК ПОДНОВИ ДЕЙНОСТТА.

Те вече обявиха, че този Гаранционен фонд ще компесира сАмо за 3 месеца здравни вноски на потребителите, имали нещастието да изберат фонд, който фалира. След това потребителите започват да си плащат от начало в друг фонд.

Правилен вариант на този частен фонд е, да не акумилира вноски от хората, а от дарения, стопанска дейност и други приходи.Само така ще бъде акламиран и няма да буди съмнения, че някой пак иска да цоца републиканския бюджет, защото така или иначе този фонд ако е на вноски, ще доведе до същата ситуация като с пенсиите.А при тях се вижда и с невъоръжено око, че повече от 70 процента изплаща бюджетът!

"...Според него с новия модел се забранява негативната селекция. "Аз мога да имам хронични заболявания. Фондовете нямат право да откажат да ме осигуряват. Ние ще избираме фондовете, а не те нас. Няма никакво значение на колко сме години и на от какво боледуваме", каза още той..." Нямам идея защо зам министъра лъже , но в момента НЗОК също няма право да прави негативна селекция , защото по закон всички се осигуряват в НЗОК. Освен това по отношение на основният пакет зам министъра и шефчето на него явно живеят в две различни паралелни вселени. Анани каза вчера че се подготвя редуциране на основният пакет. Тая реформа както я нарича Анани е да ни нанижат една здравна Гражданска отговорност както все едно пациента е МПС а от там нататък както може така се спасявай. В Пазарни условия Държавата неможе да ти помогне. Тъпото е че поставиха живота на хората на пазарен принцип като някаква стока която може да купиш а може и да не може да си купиш (ако нямаш достатъчно парички)

Именно! И те не са го виждали как работи! Но ще го набухат със закон (от вчера) и след това ще му оправят грешките...На наш гръб ! Като винетките...Като ТОЛ системата...Като училищните програми... Да изброявам ли още ?

по същиа начин МФ се чуди, как така, след като открадна бъдещето и настоящето на хората у България, никой не иска де спестява. И има там, ени пари на депозит, които обаче не може да пипне. Щото са на много нашщи хора, дето те пребиват, ако и когато им откреднеш и една стотинка. А масе спестители просто нема. И сега, кака така бамките ше отчитат дейнос, ше прават рентабилнос....

Няма нужда да се напъвате да ни гоните от родината... сами ще си тръгнем!!! стойте си тук и се обгрижвайте.....

Мога да охарактеризирам модела като последния пирон в ковчега на българина. Ще остане да се комерсиализира само образованието, но то вече е унищожено т.ч. това няма да е от значение - и с него и без него все тая.

Представете си сега че всички вие стесобственици на частна сдравна каса. Така ама хубаво си го представете. Идва един човек, който е диабетик, и има високо кръвно, боледувал е последнтите десет години по два-три месеца, в годината. Та този пич има хубава работа осигурява се на средната заплата за България 1250лв. да той плаща 100лв на месец здравни осигуровки, че той само един месец ако е болен трябва 1000 обещетение да вземе, да не говорим за лекарите, лекарствата, инсулина и тн. Той горе-долу към 800лв ще струва на вашата здравна каса на месец. Така че вие правите от него -8000лв на година чиста загуба. Ще вземете ли този човек за член на касата ви? Не се косете няма да го вземете, това е ясно. Представете си сега колко здрави хора трябва да вземете за да компенсирате един болен.

Аз пък изказвам съжаление, че вече не си се възползвал достатъчно и не си захранил някое погребално бюро.

Уточнявам ЩЕ ТЕ ВЗЕМА. Ще си платиш 1000-та лева и когато дойдеш да ти ги платя, ще изкарам сто аргумента и 10 адвоката, че си бил здрав и проблема, че си ходил в болницата си е твой.

Няма да взерма нито един такъв, щото целта ми не би била да лекувам когото и да било, а да печеля. Така е по дефиниция в момента, здравеопазването в БГ е вид търговска дейност, т.е. няма за цел да лекува а да печели, като всяка друга такава дейност.

Хайде стига сте преливали от пусто в празно! В нормалните държави това отдааавна е измислено.Нищо ново и невиждано! Стига бръщолевили, Ами я закривайте тая здравна каса, че да се лекуваме като хората.

защо не задавате основния въпрос - на кого ще ги дадем тези фондове и ще работят ли или веднага ще фалират и изчезнат с парите.

Сега имаме солидарен модел. Т.е. едни потребители плащат 8% от половината на МРЗ=560 лв., а други - 8% от максималния осигурителен доход, който е 3000 лв. Първите плащат 22.40 лв., а другите - 240 лв. здравни осигуровки месечно. И двете групи получават всичко, което НЗОК плаща. Нещо повече, всичките 9 привилегировани групи, които плащат едно ZERO, т.е. ние, данъкоплатците плащаме за тях през държавния бюджет, получават същия универсален пакет на медицински услуги. Същият универсален пакет получават и РЕГИСТРИРАНИТЕ социално бедни, т.е. тези, които получават помощи за отопление през зимата, предимно цигани, за които в социалните фондове има фонд от порядъка на 3 млн. лева. Новият модел също изисква да се запази солидарността. Но само за БАЗОВИЯ пакет, който всъщност ще бъде силна рестрикция на УНИВЕРСАЛНИЯ пакет. Т.е. потребителите с нулеви вноски, тези без никакъв принос към системата и тези с най-високи вноски ще ползват едни и същи медицински услуги, плащани от частните фондове, които ще изчислят усреднена стойност на вноските на база на солидарността. И потребителите няма да бъдат санкционирани, ако сами са си увредили здравето, водейки нездравословен начин на живот, злоупотребявайки с наркотици, алкохол, цигари, храна, обездвижване... Защото частните фондове не трябва да правят отрицателна селекция. И законът не наказва хора, които сами си увреждат здравето и/или пък правят опити за самоубийства и биват спасявани и лекувани след това. Не виждам как ще им излезне сметката на частните фондове и ще успяват да покриват разходите по такива пациенти, освен ако така наречения ИЗРАВНИТЕЛЕН фонд отново не се поеме от държавата. И за какво тогава да се прави този нов модел на здравеопазване, освен ако държавата е решила да обгрижва да направи тези застрахователи, които ще лицензира, печеливши на гърба на редовния платец на здравни вноски.

Не е сложно. Върнете здравеопазването такова кавото беше до 2000г. Оставете лекарите да лекуват а не да търгуват. България може да си позволи безплатно здравеопазване но сме пример за цяла Европа за най-некъдърното управление през последните 140год.

НА ВНИМАНИЕТО НА ВСИЧКИ НЕЗНАЕЩИ - ЧЛ. 52, ал. 1 от Конституцията! Чл. 52. (1) Гражданите имат право на здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помощ, и на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон. Превеждам за правно неграмотните: от каквото и да се разболеете, здравеопазването трябва да бъде безплатно за Вас и да е достъпно за Вас! как това става, се определя с отделен закон, КОЙТО НЕ ТРЯБВА ДА НАРУШАВА ТОВА ПРАВИЛО (ЗА БЕЗПЛАТНА И ДОСТЪПНА МЕДИЦИНСКА ПОМОЩ). Никой няма право да въвежда основен и допълнителен пакет (ПЛАТЕН) за здравно осигурени лица, защото ВСИЧКО би трябвало да е безплатно и това е противоконституционно! Таксата, която плащате при лекарите за преглед също е противоконституционна, защото и една стотинка да дадете там, това вече е платено за вас! А конституцията казва, че е безплатно! Истината е, че тази система не се нуждае от реформа, а от взривяване!!!!! И в основата на всичко стои безумието, че една болница е търговско дружество, следователно трябва да печели, за да има пари за заплати, персонал, лекарства, техника и т.н. Да печелиш от здраве е равно на физическата ни смърт! и ако това не се промени, ние сме обречени!

Новият здравен модел е в пълна хармония с "ПРОГРАМАТА ЗА ИЗТРЕБВАНЕ НА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД" от 1988 година. Статистиката сочи "постиженията" на ГРОБ, които в последните 10 години загробват по един 50 хиляден град всяка година. Така през 2030 година ще се сбъдне проклятието на Едмонд дьо Ротшилд : “През 2030 година няма да има нито държава България, нито живи българи!”. Тази зловеща прогноза той изрича през лятото на 1997 г.

Здравният ви модел изначало е сбъркан,както и всичко останало в тази държава.Докога ще ме карате като самоосигуряващ се да плащам втора здравна осгируровка.Като пенсионер съм здарно осигурен от държавата,но като работещ пенсионер,задължително трябва да внасям втора здравна!Къде по света го има това и докога ще се правите на глухи и слепи!?!?

Специално за теб: чл. 52, ал.1 от Конституцията: Чл. 52. (1) Гражданите имат право на здравно осигуряване, гарантиращо им достъпна медицинска помощ, и на безплатно ползване на медицинско обслужване при условия и по ред, определени със закон. някъде да виждаш думата СПЕШНА?

Практиката показва, че новите здравни фондове ще станат като Костовите фондове за втори стълб на пенсионното осигуряване - като дойде време да плащат , няма да имат пари. Затова пък, директорите им ще са с заплата поне 200 000 евро месечно!

Всичките тия системи основани на солидарен прицип (пенсионни, здравни, за безработица, болнични, майчинство и т.н.), както и да се въртят стигат до едно и също нещо: тия дето ползват, трябва да са по-малко от тия дето плащат. Колкото са повече тия дето плащат и по-малко тия дето ползват, толкова ползващите ще са по-доволни, а неползващите по-недоволни. И няма вариант, в който тия дето плащат и не ползват да са доволни.

Нищо ново под небето. Всичко работи в нормалните държави, само в България всичко се опорочава.

а и солидарността в едно умиращо общество, каквото е БГ сега е трудна работа...

"...БЕЗПЛАТНО ползване на медицинско обслужване при УСЛОВИЯ и по РЕД, определени със ЗАКОН ..." Прочетет си законите за здравето и ще разберете какви са условията и реда за БЕЗПЛАТНАТА мед. помощ. Няма и няма как да има безплатна медицинска помощ, защото живеем в материален, а не във виртуален свят. Дори при соца имахме платено здравеопазване от държавния бюджет, т.е от данъкоплатците. Именно заради тази соц пропаганда за безплатното, сегашните соц. наследници измислиха и днешната здравна система и всячески се опитват да я реформират, защото все фалира, но само и само да запазят БЕЗПЛАТНОТО за тях. Затова са си узаконили да бъдат сред привилегированите групи, които не плащат, но ползват неограничен здравен обществен ресурс. И при новия модел отново залагат на запазване на БЕЗПЛАТНОТО за себе си, но солено платено от редовните платци.

Ако разполагаш с правна информация може ли да обясниш дали е законно да се вземат пари от НЗОК от правителството за други разходи. Както направи Дянков с милиард и нещо, а мисля че е правено и преди него, и след него. И най вече ако всички събираме на дребно , само един да краде на едро, то няма смогване, а то не е един..

Научете го това четене с разбиране вече, бе уважаеми, "...с новия модел се забранява негативната селекция. "Аз мога да имам хронични заболявания. Фондовете нямат право да откажат да ме осигуряват. Ние ще избираме фондовете, а не те нас. Няма никакво значение на колко сме години и на от какво боледуваме", каза още той...." Друго нещо да си представим има ли?

Калина-Малина, това "обгрижване" ти ли го измисли? То е част от простотията и чалгата в БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК.

Пореден опит за унищожаване на здравеопазването в България! Жалко, че министър на здравеопазването е инициатор! Значи държавата вдига ръце от болните,бедните и тези, които нямат пари за лекарства!

След 30 години разпад на обществото в БГ, какво друго може да се очаква....

какво направи дянков с ДВАТА МИЛИАРДА се знае: зема ги, за да може инфлацията да падне под 3% и да кандидацтваме за еврозоната с ЕСТОНИЯ! ОБАЧЕ! НЕКОЙ, НЕКЪДЕ ДАДЕ ЗАДЕН И ТЕЗ ДВА МИЛИАРДА финансираха сделките с тютюн на шиши и боеко. от което изкараха баснословни печалби. Дянков, направи некво усилие пред народното събрание да ги връща. Ама пък внесе искането януари, а по закон требваше да ги върне в бюджета до 31.12 същата година. та, нито свършиха работа на БЪЛГАРИЯ тез пари, нито се върнаха в здравната система. и защо не пак? минава безнаказано....

таз дума е наложена лично от бсп и дс. къде отиваш ти.... обгрижват хората. пенционери, бедни, болни.

Болниците са в положението, в което са и персонала недостига по същия начин. Ползата е за новите частни фондове. Това не е реформа. Пак до парите свеждаме като при субсидиите, но това не решава проблемите.

и тук. То опорки, опорки, ама и мисъл трябва.

Проф. Христина Вучева: Здравният модел на Ананиев е стихиен, ще доведе до фалити на болници Очакванията за положително влияние от т.н. „разбиване на монопола на здравната каса” не само са нереалистични, но и не е направена никаква сметка за разрушителните сили на подобна организация. Известно е, че в цивилизованите страни правото на живот се признава на всеки и на никого не трябва да се отказва здравна помощ и здравна грижа. Това означава, че при здравеопазването не може да се разчита на невидимата ръка на пазара, на конкуренцията, и на пазарните сили. Това се казва в анализ на проф. Христина Вучева, направен специално за Агенция БГНЕС. Ето какво ще се твърди в него: Предложенията за реформи в здравеопазването започнаха още през 2010 г. Тогава бяха заявени намерения и планове за следните изменения: Оптимизиране на болничната инфраструктура; Въвеждане на нов вид здравна карта, и до края на 2014г. всеки да има електронно здравно досие; Премахване на клиничните пътеки и замяната им с диагностично свързани групи като метод за определяне стойността на медицинските услуги. Тези бъдещи промени бяха записани и в Националния план за реформи за 2011 г., който беше представен в ЕК. Нито едно от тези предложения не се осъществи до сега. Няма и обяснение, защо управляващите се отказаха от тях. По предложение на Симеон Дянков, – тогава министър на финансите и вицепремиер, – през 2010 и 2011 г. правителството осъществи две съществени изменения в законовите разпоредби,които имат важна роля и до днес при организацията на здравеоопазването. Те са следните: Първо, промени се реда за избиране на ръководител на НЗОК. Дотогава той се избира от Надзорния съвет на касата. След поправката на закона за НЗОК, изборът се осъществява от Народното събрание и отпада изискващия се до тогава конкурс за длъжността. Така през 2010 г. с лека ръка без каквато и да е аргументация се зачерта принципа на общественото начало за управление на НЗОК. Второ, премахва се отделното организиране и финансиране на всичко, свързано с общественото здраве. Около 300 млн.лв. разходи за тази цел, плащани до идването на Дянков пряко от държавния бюджет чрез бюджета на Министервото на здравеоопазването, се прехвърлят за финансиране от НЗОК. Отново се пренебрегва важен принцип на здравеопазването, валиден за всички развити и цивилизовани страни – че държавата е длъжна да се грижи за общественото здраве, включващо осигуряване на ваксини, хемодиализа, борба с туберкурозата, СПИН, и други заразни заболявания, предотвратяване на епидемии, тежки и рядко срещани заболявания, психически заболявания и др. от подобен характер. Във всички развити страни пари за общественото здраве пари се осигуряват ако трябва и чрез увеличаване на бюджетния дефицит и държавния дълг. Точно обратното бе направено у нас през 2010 и 2011г. – закриха се административните структурни звена – районните инспекции за обществено здраве, и всички дейности се прехвърлиха за финансиране от здравната каса вместо от държавния бюджет. Предложеният нов модел на Министерството на здравеопазването също пренебрегва много от съществуващите в западните страни принципи за организацията на здравеоопазването. Както и до сега реформирането и представянето на новите модели се прави без ясен анализ кои са недостатъците, които съществуват, и за чието отстраняване се създава новият модел. От поддръжниците на този модел сме чули единствено, че те считат за основен проблем отсъствието на конкуренция, и – монополното, според тях, положение на НЗОК. Известно е, че според повечето потребители на здравни услуги и според работещите за тяхното предоставяне, недостатъците, които притесняват всички, са следните: Първо, по общо убеждение обществото отделя все повече средства за здравеоопазване, а то не става по-добро. Има постоянни съмнения, изказвани дори от настоящия министър на финансите, че от общия ресурс се краде и то много. Има го и противоположното твърдение – парите са недостатъчни, и вноската от 8 % трябва да се увеличи.Това виждане има значително по-малко привърженици. Второ, все повече болнични заведения, които са общински или областни, и не са в няколкото големи града с работеща икономика, са изправени пред сериозен недостиг на срества и трагично ниско заплащане на персонала, който непрекъснато намалява. В същото време не спира интереса и натиска за откриване на нови частни болници, които се рекламират открито като луксозни и скъпо платени места за правене на пари, въпреки че държат да са свързани с касата. Трето, постоянни оплаквания и недоволство от състоянието на системата, която не осигурява лечението на хора с тежки и редки заболявания, особено за деца с такива заболявания, и особено след като и Фонда за лечение на деца в чужбина беше прехвърлен към НЗОК. Четвърто, нарастващ натиск спрямо хората, които са потърсили лечение, и за да го получат, трябва да плащат допълнително независимо от сумите, които превежда касата по т.н. клинични пътеки Пето, значителен брой от хората от малките градове и села реално са лишени от достъп до медицинско обслужване. Да помислим кои от тези недостатъци ще изчезнат, ако наред с НЗОК има и други с подобна дейност – в каква насока можем да очакваме ролята на конкуренцията между НЗОК и новите здравни каси, които биха възникнали? Известно е, че конкуренцията е способ, който поражда стимули, защото участниците се стремят да максимизират очакваните печалби. В случая с многото каси конкуренцията между тях няма да породи нищо подобно, защото приходите са определени от общата за всички осигурителна вноска, а разходите на въпросните каси зависят от субекти, които са в друга орбита и под друго въздействие. Дори да приемем, че невъзможното се случи, и се появи стремеж към по-високи печалби и към по-ниски разходи, при многото каси – това би било пагубно за тези които очакват да бъдат лекувани. Може да се очаква намаляване качеството на указаните услуги от медицинските заведения, както и фалиране на общински и дори и на областни болници. Както е известно, хората не търсят здравни услуги по същия начин, по който им хрумва да си купят сладолед, автомобил, телевизор, или нещо друго.Това означава, че конкуренцията между касите няма да реши нито един от изброените проблеми на здравеопазването. Най-вероятно ще създаде други, особено след като се предвижда освобождаване на цените на предлаганите медицински услуги. Свободните договорни цени на услугите отговарят на пазарна среда и конкуренция, но не и на установеното разбиране по целия цивилизован свят за това как трябва да се предоставят медицински грижи в нормалните държави, където на никого не се отказва грижа за здравето. В новия модел се разчита на частни фондове и застрахователни дружества, които ще привлечат част от вноската на хората, които имат доходи. Техният брой не е повече от 2 милиона души. Би трябвало авторите на реформата да обяснят как това само по себе си ще породи нови стимули за ефективност в НЗОК, в болниците, или дори в самите нови участници. По-вероятно е да настъпят нови и още по-тежки проблеми за обществото. Ще възникне веднага проблемът с размера на осигуровките, плащани от държавата за останалите около 4 милиона души. Важно е кой ще поеме техните осигуровки – ако и този контингент ще се разпределя между състезаващите се каси, то може да се очакват контрапродуктивни и неефктивни действия. Очакванията за положително влияние от т.н. „разбиване на монопола на здравната каса” не само са нереалистични, но и не е направена никаква сметка за разрушителните сили на подобна организация. Ако беше възможно чрез създаване на многобройни каси да се решават проблемите на ефективността на парите, които дъържавата дава за здравни услуги, то в САЩ когато възниква проблемът за изтичането на бюджетни средства по техните три бюджетни програми-/Меди кеър, Меди кейт и програмата за военните,/ той щеше да бъде решаван по този начин, а не чрез многото работа по създаването на т.нар. дигностично свързани групи като оценъчен механизъм за заплащане на медицинските услуги от страна на споменатите програми. Ще припомня, че в повечето страни се прилагат последователно и следните други елементи при организацията на здравеоопазването: Болниците и други медицински заведения в САЩ и в Европа, в масовия случаи, са организации, които се определят като non profit ; Счита се за доказано, че конкуренцията и пазара са механизми, които са несъвместими с действията на цивилизованите държави по отношение на организацията на здравните услути; . Разходите за общественото здраве във всички развити страни се финансират от държавния бюджет, а не чрез осигурителни каси, застрахователни фондове , или други възможни финансови инструменти. Много по-резултатно би било реформата от началото на слезващата година да започне със следните стъпки: Първо, да се обяви чрез законови промени, че договор с Касата ще сключват само non profit дружества – без значение дали са държавни, общински, или частни – достатъчно е за да юридически лица с нестопанска цел от обществена полза. Второ, да се започне работа по обещаните през 2010 г. и 2011 г. законови промени и Здравна карта. Трето, да се върне първоначалната законова конструкция за избор на управител на НЗОК от надзорния съвет на касата. Четвърто, да се възстанови фонда за лечение на деца в чужбина. От посочените промени повече време изисква разработването на оценките за диагностично свързаните групи, и до тяхното създаване трябва да се подобрят използваните до сега оценки /т.н.здравни пътеки/. ==== Христина Вучева е доктор по икономика и професор по финанси. Тя е регистриран одитор-дипломиран експерт-счетоводител. Проф. Вучева е бивш министър на финансите в първото служебно правителство /1994-1995 г./

Ами властимащите се чудят как да разклатят основите, които още не са изградени напълно, а тръгнали въздушни кули и замъци да презентират.