Коментари - Абитуриенти на протест заради грешките в матурата по английски език | dnes.dir.bg

Коментари - Абитуриенти на протест заради грешките в матурата по английски език | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

друго си беше с руския - и азбуката една и е близка до всяко български сърце, пък са ни и освободили от турско робство, пардон присътвише

Е - теста го има на сайта на МОН. Къде са грешките ?

Не трябва матурата да е по трудна от ниво В2, а не както в случая да отговаря на ниво С2. Все пак това не е изпит след завършване на Английска филология. Това е принципът, а не в министерството да се покажат колко са знаещи на гърба на децата.

Ако Бареков не може да реши матурата начи е сложна !!! На мама синчетата умни ... ше им дават те сложни матури !!!

Прави ми впечатление, че повечето тестове не че са много сложни, а точно объркващи. Сякаш целта на съставителите не е да проверят знанията на учениците, а уменията им да оцеляват във враждебна среда.

Преди 4 години синът ми също се явява на матура по английски език. Тогава имаше грешка в 2 въпроса. Но това не се отразява на оценката, просто - прескачат въпросите и не ги зачитат. Нищо нова под слънцето, грешки е имало и със задачи по математика.

В науката с демократични средства не може. Не върви да гласуваш за верен отговор. Със смирение и подчинение на знанието, се получава. Не залагаш на големия брой протестиращи.

Нормално,след като тестовете се правят от чиновници, които нямат досег с реалните предмети. Завършили някога си нещо, а сигурно и английският им е втора специалност,не първа, на които,никога или много рядко им се е налагало да упражнямат истински езика в англоговоряща среда. Едва ли са хора различни от тези, които пишат пълните с грешки учебници, независимо за кой предмет става въпрос.

От учебник по чужд език от български автор можеш да избягаш, но от матура по чужд език съставена от българи, няма как.

А много трудно ли беше един англо-американец, нейтив, резидиращ в България, да го прегледа и коригира на необходимите места. Нямало е да бъде срамно. Защото сега май е. И колко пари е щяло да струва? Едва ли колкото един асансьор.

Точно с инглиша, е проблем, защото това, което хамериканците вервът че е правилно, британците го охвърлет. Дори издавът отделни речници. За 300 години, живия език в двете страни се е развил в различни посоки и по различни начини. Нищо не е неправилно, но един хареиканец ще ти даде едни резултати, а един британец - коренно други. Да не споменавъм Аустралия, Саут Африка, Канада, и прочие други англо-говорещи. Там кашата е пълна.

А, какво да кажем за матурата по химия или физика?! Те са като за ученици от помощно училище! Пълна пародия е нивото!

Бе я да върнат като едно време матурите по 5 предмета и да се държат, ако нямаш >5, що народ ще окапе на химията, а за математематиката да не говорим.

Цунамитата съперничат на земетренсенията по пораженията, които могат да нанесат. 1. Цунамитата са разрушителни колкото земетресенията. а)верно б)неверно в)няма информация в текста Ще ми извинявате, но когато нещо съперничи на друго, това не го прави като него като ефект... Левски съперничи на ЦСКА и макар, че и двете са футболни обори, в някои ситуцаии ще кажеш, че са едно и също нещо в други няма да го кажеш... Тъп е теста, не е проблемът в учениците. Или поне не само.

За неразбралите. Теста не е 2+3=5. Дори не е 2+x=4. Тестът е 2+x+y=9. Колко е х. Може да изберете само едно цяло число.

Ако само един от предложените отговори е в интервала 0 - 7 твоя въпрос пак има верен отговор. ( Просто трябва да забравиш за висшата математика и да отговориш.) Да се мисли трябва! При езиците трябва да можеш да разбереш, какво има предвид говорещия. Независимо, че на пръв поглед има двусмислие.

Ако не знаеш думата rival се използва иза сравнение

Дайте линк към съответните грешки и кажете колко процента от въпросите касаят. Защото ако говорим за 2-3 грепни въпроса, то това не би повлияло кой знае колко на резултатите. А по медиите има куп материали в условно наклонение без никаква конретна информация!

Във FB има изписано достатъчно, но ето още два проблемни въпроса, които открих току-що: Въпрос 26 е въз основа на преразказан текст от Роалд Дал. В резюме, става дума за спомените на възрастен човек, завърнал се от "първата война" (в текста - "first war") и преживял и "втората война" ("second war"). Въпросът е, какъв период от време обхващат тези спомени. Четирите възможни отговора са а) от началото на Първата СВЕТОВНА Война (ПСВ) и до края й; b) от края на ПСВ и до края на Втората (ВСВ); c) от края на ПСВ и до началото на ВСВ и d) от началото на ВСВ и до края й. Отбележете думата "СВЕТОВНА". В текса, обаче, НИКЪДЕ ЯВНО не се указва, че става дума за Първата и Втора СВЕТОВНИ войни. В същото време, в средствата за масова информация от последните 20 години, широко се използват словосъчетанията "първа война" и "втора война", имайки предвид "Операция Пустинна Буря" (Първа война в Залива) и "Битката за Ирак" (Втора война в Залива). Изпитът е по "английски ЕЗИК", а не по "английска литература" и учениците НЕ СА задържени да знаят, че авторът, Роалд Дал е починал през 1990г., т.е., той няма как да е писал за двете войни на САЩ срещу Ирак. Но много от тях ЗНАЯТ за тези две войни и как са популярните им названия в печата и Интернет. Т.е., предложените отговори до един са, най-малкото, подвеждащи, доколкото са базирани на "предположение, че учениците ще се сетят за периода, в който е творил Дал и който е до 1990г." Въпрос 27 е базиран на същия текст, в който се казва, че възрастния човек е започнал отново малкия си бизнес и че при него са влизали много моряци, за да си направят татуировки. Пита се, какво е било заниманието ("occupation") на човека, според текста. Възможните отговори са a) бил е артист (в смисъла на художник, бел. моя), b) бил е бизнесмен, c) бил е собственик на кораб и d) бил е майстор на татуировки. За верен, в ключа е даден отговор b) бил е бизнесмен?!? Да, но според енциклопедичното определение за "occupation", това е "ролята на даден индивид в обществото; СПЕЦИФИЧНА дейност, който той извъшва, често редовно и често - срещу заплащане". "Бизнесмен" НЕ Е "специфична дейност"! Бизнесменът може да бъде, например, "нефтен магнат" и тази специфика вече е "occupation"/"занимание", или "собственик, той и работник в студио за татуировки", като в текста. Т.е., верният отговор следва да е d) бил е майстор на татуировки. Но, татуировките се приемат и за вид изобразително изкуство и в този смисъл, приемлив трябва да е и отговор a) бил е артист. И в НИКАКЪВ случай - b) бил е бизнесмен, макар в текста да присъстват думите "that was the finish of his business".

Хубаво е и преподаването да е на ниво, а не само изпита.

Но основното е самоподготовката. Тя решава 90% от успеха. Следваща по важност е адекватната обратна връзка - 9% от успеха. И 1% - способността да се обяснят сложни въпроси, с които обучаемите не могат лесно да се справят сами. Все пак говорим за хора на по 19 години, повечето от които са учили езика по 10-12 години... А нивото на знания точно по този предмет е доста над средното по всички останали предмети. Много усилия хвърлят и учениците и родителите им- та за това.

[offtopic]Тази хубавица на първият чин искам да препитам ... [/offtopic] Извинявам се за офтопика, но мацката си струва. :) Успех на всички на матурата.

Медиите презентираха този проблем многократно. Но е редно и да публикуват съответните грешки и двусмислици. Дайте примеи и веднага ще ви обясня, има ли грешки в матурите, или просто младежите недоволстват от резултатите си.

Защо ми изтрихте поста, в който си дадох труд да дам примери за грешки в матурата? Какво некоректно, грешно, манипулативно и прочее имаше, че го цензурирахте?

Към 123. Къде в нета намери точен анализ на всички грешки? Аз не можах да открия.

За добро или за лошо от 7-8г възраст не съм живял в България и съм учил само в англоговорящи държави. Винаги съм бил сравнително добър ученик НО никога отличник. Като станах на 19г, решех да ида и да поживея и поработя в България. Взеха ме в една търговска фирма, и една от първите ми задачи беше да превдеда търговска оферта от български на английски (обратното не се наемах). Започнах към 9 и към 11 свърших и го дадох на шефа. Пича беше искрено учуден. "Наистина ли свърши" ме пипита и погледна с подозрение. Викам "Да" ...само 6 страници е. Вика "хммм...твойта колежка е завършила английска филология и това го прави за към 2 дена". После успях да видя оферти преведени от въпросната колежка. Писано е на някакъв книжовен..почти библейски, английски език и целият словоред беше просто български но с английски думи. Не вярвам че бизнеса би проподнал заради това или че това някак си прави офертата лоша, но няма начин чужденеца дето го чете да не му стане странно. Сега съм на 40г и съм се убедил че повечето държави (особено България) не би трябвало да преподават чужди езици, още повече пък да държат изпити. Това е допустимо само ако учителите и изпитващите за хора за които английският (или който и да е друг език) е майчин език. Иначе е смешни, нелепо и произвежда глупави резултати!!!

Пич, само да ти кажа, че ти не можеш да препишеш оферта 6 страници за 2 часа, камо ли, да я преведеш! Видя ми се доста преувеличено, което подложи останалите ти твърдения на съмнение.

6 страници са по 20 минути на страница. Защо да не може?

Една бизнес оферта рядко съдържа само плътен текст! Това не е есе! Има картинки, таблици с цени и наименования на продукти и разни спецификации. Както можеш да видиш това е било преди 20г! Може да съм започнал в 8:40 примерно и да съм свършил в 11:40 но не очаквай точно до минутата да помня. Мисълта ми е че ми отне към 2-3 часа. А и помага че като бях в училище имахме право да избираме някои предмети....един от предметите дето избрах беше машинописане (щото си мислех че е лесно :-) и това ме научи да пиша и по бързичко.

Не си прав, може би ти не можеш, но е съвсем възможно. Освен това, ако си виждал оферта, това не са страници от роман с плътно изписани страници. В една оферта има празни редове, подточки и други подобни и дефакто чистият текст е по-малко. А и ако човек разбира за какво става дума просто пише, не се запъва да превежда дума по дума.

Може, може. General Certificate of Secondary Education (GCSE) в Британия е точно 2 часа, и включва 25 страници текст със езикови задачи. И аз съм го държала. GCSE по матерматика има 100 тестови въпроса и също е 2 часа. А ти пишеш от страната, защото стандартите по света са добре известни. Чест му прави на колегата, че не ти е даже отговорил, защото си жалък. Неговите твърдения може да бъдат проверени, а твоите при проверка показват само лъжа.

Стандарта за машинопис е точно 1 страница, за 10 минути. Toва по спомен са 1800 символа, или 500 диму (различните езици могат да имат различен брой думи, това е лингвистична особеност). Една квалифицирана машинописка трябва да може да прави БЕЗ ГРЕШКА по 6 страници на час. Реално, може би и за по-малко, откак хората имат спелчек и други удобства по компютрите. И да ви кажа, ноо се излагате с подобни разсъждения, и става ясно защо балхар е толко зле и неефективно се работи, учи и живее в страната. Ниски стандарти на живот. Масова функционална неграмотност. Единствения начин балхар да се почувстват отгоре е да натякват забравени запетайки на хора, които говорят свободно по 4-5 езика.

Човека се е пообъркал - не били 6 страници, а били 2 страници и не били 2 часа, а може би 3-4 часа лолз Много точно му го каза - преувеличаване!

От първо лице мога да кажа, че хора филозои превеждат текстове по 2-3 седмици, за които не са нужни повече от час-два. хайде, ако ще е нещо перфектно - 3 часа. Но не само във филологията е така... Наскоро се сбъсках с "математици", които не могат да се справят с НВО за 7-и клас. По другите науки е още по-зле, защото почти липсват стандартизирани критерии за оценяване на компетентността. На ясно съм и с много други неща, но да не се разпростирам...

Откак една ''филиложка''' провали голям цонцерт грабвайки микрофона от мен и приказвайки публично глупости и концерта беше освиркан, ас със ''филолози''' домашно обучение не се занимавам. Не може да се научи никой език, ако не го учиш от нейтив спийкър. Ще дам прочутия пример с 'red hering' . От сърце съжалевам целио балХар бизнес с недоучените '''филолози''.

От 19 до 40 години така ли не успя да научиш поне малко българска пунктуация?

Като изключиме че не ми трябва, общо взето сам съм се научил на български и като пиша бързо от телефона до като правя нещо друго...така се получава :-)

Ей глупак, а ти колко езика говориш, та се заяждаш за запетайки с човек, който е живел извън страната почти цел живот? БалХари гнусни меризливи, дори не можете да говорите езици, но за запетайката се фащате, недоучнеите домашни пръдлюФци.

Аз погледнах само въпроси 16 - 19. Ми от четирите въпорса два бяха с грешни отговори и един подвеждащ. По-нататък не ми се четеше изобщо.

Приведете малко примери че ни стана интересно. И ний знаем английски малко.

Да, досега само общи приказки, имало неща за C1 и C2, тънки семантични разлики, двусмислено формулирани въпроси... дрън-дрън... и никой не показа нито един такъв въпрос. Явно много ученици лесно са си повярвали, че знаят английски...

Явно не сте добре запознат, защото в интернет може да се намери конкретен анализ на всички спорни моменти от матурата по английски език и защо според учениците са грешни.

На сайта на МОН има линк към теста. Можете да проверите. Мога да потвърдя, че е пълно с грешни членувания, побългарени изречения, грешно употребени грам. времена и наистина има грешни отговори. На някои от въпросите пък, от представените 4 отговора има повече от един верни. Безкрайно непрофесионално от страна на МОН.

Не знам въпросната госпожа, дали е наясно, че подготовката по английски език в училище е за ниво В2, а на матурата има въпроси със сложност за нива С1 и С2. Освен това, има доста лексикални и граматични грешки, които лесно могат да бъдат установени, стига в МОН да имат желание да си признаят пропуските. Някои от въпросите са двусмислени и определено за тях има повече от един възможен верен отговор. Не мога да се съглася, че деца, получили признание, че владеят английски език на ниво С2 от Университета в Кеймбридж, не покриват изискванията на МОН. Преди да утвърдят изпитните варианти, изготвени от хора, които не преподават английски език в средните училища, в МОН трябваше да ги сравнят за съответствие с нивото на преподаване в последните. Излиза, че в нашето министерство има по-големи специалисти по английски език от тези, които изпитват и оценяват по световно признати стандарти.

ТЕСТА ДА Е ПРАВЕН ОТ НЯКОЙ ЗАВЪРШИЛ НАВРЕМЕТО ЗА УЧИТЕЛ ПО РУСКИ И СЛЕД ТОВА НАБЪРЗО ПРЕКВАЛИФИЦИРАЛ СЕ КАТО УЧИТЕЛ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК?

Моя опит показва, че от "некоректни" въпроси се оплакват хора, които не са достатъчно подготвени. Всеки въпрос има своя отговор. Когато човек е знаещ и уверен в знанията си той дава отговор на въпроса такъв, какъвто е, и това е правилния отговор, Когато не си уверен - търсиш оправдание във въпроса.

Да говореше за математика да ти поврявам. Когато се появи такъв "знаещ" като тебе и всичко може да се очаква.

има строго дефинирани правила и закони

То моя опит, чесно казано, е главно с математиката. Но си мисля, че важи и за другите предмети.

Тези които протестират са прави! Тестът трябва да съдържа недвусмислени отговори. Пореден провал на МОН. А дали има знания по английски или не - на изпита на British Council IELTS оценката е 8.5 от 9 максимална !?

Личи си, че не сте се запознал/а с конкретния тест, а говорите по принцип.

Като не знаят английски да не се хващат.Матурата не трябва да е само за отличници а и за 3 и 4.

тия от МОН съвсем не са в час! Хората са решили публично да си скъсат сертификатите издадени от световно признати институции...

май някой се е мислел за многознайко и накрая е гризнал дръвцето.