Коментари - Кабинетът: Учителската стачка се изражда в политическа | dnes.dir.bg
назад

Кабинетът: Учителската стачка се изражда в политическа

Министрите на образованието и науката и на финансите Даниел Вълчев и Пламен Орешарски няма да участват в планираната среща в централата на КТ „Подкрепа” с представители на единните общински стачни комитети.

Обратно в новината

Коментари - Кабинетът: Учителската стачка се изражда в политическа | Днес.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018

Коментари

Какво е това чудовище средна работна заплата ?????? сега средната била 470 за бранша, а учителите вземат 250-270!!!!!!!! та какво, вдигаме заплатите на чиновниците на 1500 лв, на учителите с 50 лв и средната става 650!!!!!????!!!!!!!! Г-да управляващи, министри и т.п, елате вие да живеете с 300 лв на месец! Средна работна заплата... НЯМА ТАКОВА НЕЩО! Има работна заплата! иначе - среден пръст!!!!! и не си мислете, че вече няма ичители, които си смениха работодателя! Започвайте да търсите решение на наболелите проблеми и им теглете по една майна на тези ваши съветници, които едва ли получават учителска заплата... ааааа, да, те са Екперти, не са учители! А за политика на учителите хич не им говорете- когато няма какво да сложиш на масата, на мен лично ми е през онази работа политиката!

Току що правителството провали учебната година на децата. Честито!

Много им са тези пари. Те наистина не знаят какво искат. По добре нулева година. Учителите да се уволнят и само с тези, които искат да работят да се сключат договори за 1 (една) година. Всяка година да доказват какво могат. Работя в частна фирма и с мен постъпват така.

А т.нар. от самата нея политическа класа се изроди в крадци,измамници,изн и съучастници на мафията.

не е ли по-добре да се формулира така - за преподавател с пълен норматив часове - 2,5 мин работни заплати!??? (половината на един шофьор от градския транспорт)!!!!!!!!!!

уЧИТЕЛИ, ПРОДЪНИХ НИ УШИТЕ С ВАШАТА СТАЧКА. ТО НЕ БЯХА НОВИНИ ПО РАДИОТО, ПО ТЕЛЕВИЗИЯТА, ПО ИНТЕРНЕТ.....ВЕЧ МЕ Е СТРАХ ДА ОТВОРЯ НЯКОЯ КОНСЕРВА - ТОКУ-ВИЖ, ЧЕ ИЗЛЯЗЛА НЯКОЯ ЗАПЕНЕНА ДАСКАЛКА.... ЧЕКН СЕ ПО ПЛОЩАДИТЕ ДА КРЕЩИТЕ ОСТАВКА, СКАНДИРАХТЕ СРЕЩУ ПРАВИТЕЛСТВОТО, ИСКАХТЕ ДА ГО СВАЛЯТЕ..... ПОНЕЖЕ ТВЪРДЯ, ЧЕ СТЕ ГОЛЕМИ ЕГОИСТИ И САМОГЪЗНИЦИ, ЩЕ ВИ КАЖА ЗАЩО : ЗАЩОТО, СЛЕД КАТО ВИ ВДИГНАТ ЗАПЛАТИТЕ ДВОЙНО И ТРОЙНО / АКО МЕЖДУВРЕМЕННО НЕ ПОИСКАТЕ И - ЧЕТВОРНО..../ ЩЕ СИ ПОДГЪНЕТЕ КОЙРУЦИТЕ САМОДОВОЛНО И ЩЕ ВЛЕЗЕТЕ В КЛАСНИТЕ СТАИ ДА ПЛЮЕТЕ. ЗАЩОТО СПОРЕД ВАС СЕГА ПРАВИТЕЛСТВОТО Е НЕКАДЪРНО И ИСКАТЕ СВАЛЯНЕТО МУ, НО КАТО ГУШНЕТЕ ПАРИЧКИТЕ ОТ ПОВИШЕНИЕТО - ЗА ВАС ПРАВИТЕЛСТВОТО СТАВА УСПЕШНО И КАДЪРНО. ТЕ ТОВА Е ДАСКАЛСКИ ЕГОИЗЪМ - МИСЛИТЕ САМО И ЕДИНСТВЕНО ЗА СОБСТВЕНИТЕ СИ ДИРНИЦИ. ПЪК ДРУГИТЕ - ДА УМИРАТ. НАЛИ ИСКАХТЕ СЪДЕЙСТВИЕ ОТ ХОРАТА - ДА ЗАЩИТАВАТ СТАЧКАТА ВИ. СЕГА ВИЕ ЗАЩИТЕТЕ ХОРАТА И ИЗВОЮВАЙТЕ ПОВИШЕНИЕ НА ДОХОДИТЕ НАПРИМЕР НА ПЕНСИОНЕРИТЕ. ЗАЩОТО СЪС 90 ЛВ ПЕНСИЯ НЕ МОЖЕ ДА СЕ ЖИВЕЕ. ЩЕ ГО НАПРАВИТЕ, АМА ДРУГ ПЪТ. ЗАТОВА НАД 80 % ОТ ХОРАТА СА НАСТРОЕНИ СРЕЩУ ВАС И ВАШИТЕ БЕЗУМНИ ИСКАНИЯ.

Свалям доверието си от чичковците и лелята синдикални представители. Напускам синдиката, в който членувам-СБУ. Подкрепям колегите си, ще стачкувам докрай, но се чувствам УПОТРЕБЕН. ПОЧНА ДА МИ ПИСВА>

Я Вълчев и Орешарски да си подадат оставките! Тогава наистина ще се размотаят нещата и не само учителите - една година никой няма да види повишение, защото и правителствата ще падне.

Учителската стачка е политизирана,защото повечето от кандидатите за общински съветници са учители.Ако бяха на работа,трябваше да ползват отпуск,а сега с един куршум два заека!

Ами ще са непонятни!Тази сутрин по Нова телевизия Каролев и още една млада надежда на титаничната икономическа мисъл в България не се сетиха/ не знаеха/ що е то основна заплата! Каквито ни управляват, такива ги съветват!Затова сме на този хал! О жална България!

Браво! Браво! Тава се полага на калпавите учители и синдикати! Да видят сега как ще им увеличи заплата следващото, по - следващото и т. н. правителства!! Ще видят кон боб яде ли??!! Сега или ще клекнат, или ще си покажат продажните душици. Стачката е политическа от самото начало! И 1000 лева да направят заплатите, което не желая, те ще припикават дувара на Парламента. Простудени от Костов и компания!!

за малкия некачествен труд и това им е много

И политиците много се пазят да не се нацапат със стачката. Тая опозиция май е заспала от всякъде. Нали това и е работата да политизира да хока управляващите. Гледам сам Костов се пъне и мънка нещо за разчети финансова политика и т.н. Май всички политици козируват на червената армия. Политизира се ГЛУПОСТИ. Даже прекаленно малко се политизира. АЛООО Опозицията няма ли да се събуди вече, нали това работи!!!!

минах покрай седянката им. митинга си е точно политически. и, ако още има невдянали, това обяснява защо се правят на интересни сега, а не при гласуване на бюджета.

И политиците много се пазят да не се нацапат със стачката. Тая опозиция май е заспала от всякъде. Нали това и е работата да политизира да хока управляващите. Гледам сам Костов се пъне и мънка нещо за разчети финансова политика и т.н. Май всички политици козируват на червената армия. Политизира се ГЛУПОСТИ. Даже прекаленно малко се политизира. АЛООО Опозицията няма ли да се събуди вече, нали това работи!!!!

Кабинетът: Учителската стачка се изражда в политическа Ами как няма да е политическа ,нали всичко това което се случва е в следствие на некъдърната политика която води правителството или по скоро от липсата на такава .

комунистите са много добри демагози. лъжат и извъртат безсрамно..

Да се радват,че не се доизроди в граждански бунт.Колко му е с такива крадци на хорските доходи!Тия няма да си изкарат мандата.Сефте!

Аз лично не подкрепям стачката,защото тези,които ще бъдат ощетени са учениците!!!Пък и има учители,които изобщо не са за тази работа.Трето:мисля,ч в днешно време образованието е много западнало!Много учители не си вършат работата като хората а има и някои,които изобщо не са и педагози.Мисля ,че всичко се обезмисля и то не защото няма да получат исканите 100% увеличение,ами точно защото 100%са прекалено много за нашата държава!Също така обаче не подкрепям и всичките му там политици защото не може да лишават учениците от ваканции първо защото изобщо не е трябвало да става така и второ защото те не са виновни за абсолютно нищо!Пък и не му е сега времето за тези работи.Защо не помислят за 7 и 12 клас?Или може би няма значение,за тея ,дето си мислят че е нищо работанищо няма да им стане ако взимат по 7-8 урока на час или ако не вземат материала за изпитите.Е,аз питам уважаемите учители на тях какво ще има стане ако не вземат това увеличение???Виждате ли че всичко е свързано?Всъщност който и клас да е ,детето има нужда да продължава да учи а не да прекъсва само защото някой си иска повече заплата.А относно анулирането на учебната година-това е пълен абсурд.Никой няма да го позволи. Съжалявам същотака за това че образованието на нашите деца е в ръцете на днешните учители!!!Може и да греша,но това е моето мнение!!!

Учителите да престанат да пишат по форумите. Каквото и да правите хората вече не само не ви подкрепят, но не могат и да ви понасят.А пък на глупаците, дето дърпат конците на парцалената кукла Янка - искахте да им извадите очите на правителството, а вместо това им изписахте веждите. Ма кат сте алчни за власт и не знаете къде да спрете, така е...

zdrasweti iskam da ka6a 4e tiq u4iteli si spat w avtobusa ta iskat 760 lv zaplata to pensionertite ne vzimat tolkova.

Не може учителите да искат заплата колкото 10 мои обяда. Да не би да се се блъскали като мен в ДКМС?

Абе малоумници, някой от вас досега разговарял ли е лично с някого от синдикатите? Я Такева, я Желязко, я Крум? Защото ако ви се случи, 100 процента ще видите, че от разговори с подобни хора файда няма и е само загуба на време.

Сега най-добре да не им дават нищо!!! Щом се отказаха...

учителите се уляха не им стигат650 сега 780, ами другите хора, полицаят няма право и да стачкува колкото му дадат толкова, те учили /учителите/ пък другите се разправят с крадци, и разни други, не е ли редно те да вземат повече от учителите все с тях се сравняват

Тъпите преподаватели до го духат . И тези заплати са им много.След като повечето ученици са неграмотни, това заслужават. Нима преди няколко години парите им стигаха, тна сега се сетили.

Да се радват,че не се доизроди в граждански бунт.Колко му е с такива крадци на хорските доходи!Тия няма да си изкарат мандата.Сефте!

При създалата се ситуация,изхода е колективно депозиране на заявления за НАПУСКАНЕ ! След това като се обявят свободни места, при постъпване на работа като УЧИТЕЛ, да се договаря заплата 3000 (три хиляди ) лева.

До ДИРА, работете за пари! Това вече се разбра от цял български народ четящ този страници.Купени сте да манипулирате въпросът за учителите срещу пари от управляващата политическа върхушка. Това се разбира от хилядите цензуриране и напуснати от вас мнения в защита на стачката- пускате обаче кофите с боклук срещу учителите. Знаем, че ще цензурирате и не пуснете това наше мнение, но сте влезли в нашия списък. А имайте предвид, че България е член на ЕС и нейната преса се наблюдава под лупа в Европа, особено интернетната .

Няма ли най-после тази отвратителна коалиция да ни оттърве от себе си. Добре, че учителите се сетиха да викат оставка.

Кабинетът: Учителската стачка се изражда в политическа Нач според Кабинета политката е изродска работа.

Аз не съм против учителите и техните желания за по-добър живот и не съм адвокат на правителството, но някой замислял ли се е за: 1. Обикновенните служители и работници имат с с месеца по-малко отпуска от учителите 2. Обикновенните служители и работници работят поне 8 часа на ден, а учителите 3-4 3. При средна заплата от около 300-350лв в момента на учителите и при работно време и отпуски според горните 2 точки колко е стойността на тъй наречения човеко/час при учителите и го сравнете с тези на другите обикновенни служители и работници 4. Как не чух един от учителите да поиска пари за ремонт на сградния фонд на училищата, за подобряване на материалната база и други придобивки за учебния процес 5. Защо в училищата в много други страни учителите са ангажирани цял ден в учебния процес, а у нас само при преподаването. В занималните към училищата у нас (които имат много ограничен прием) не работят учителите, които са ангажирани с учебния процес, а други които имат само това задължение. Споре мен биха могли да се изредят още много подобни факти. Смятам че увеличение на учителските заплатите трябва да има, но то трябва да е адекватно и на усилеята, които полагат в момента, а те не са толкова много...

Текстът е писан за 1-2 часа късно през нощта. Знам, че е лошо форматиран и т.н. Тук излагам позицията си като гражданин и се надявам да предизвикам някаква дискусия по изложените проблеми и решения. Попитаха Талеса: що е мъчно? А той отвеща: да познай человек себе си. Пак го попитаха: ами що е лесно? И той рече: да учим другаго. (Рибният буквар) Всяко чудо трае три дни. Толкова в България може да трае и една дискусия за образованието, ако не се подържа от правителството или не е за пари. В разгара на поредната стачка нещата пак се връщат към това стачниците да стоят 30 души в една стая, да се чудят какво да правят, да играят карти и да чакат увеличението на заплатите. Други вместо да търсят цивилизован диалог с гражданите и как да ги убедят, че заслужават пари, почват щури инициативи, които да покажат колко са гладни- дрънкане на тенджери, писма колко са изпосталели от глад. В дискусията се вкарват идеи за сваляне на правителството от политици гонещи вълната на стачката, която всъщност не е политическа. За съжаление май не е и за друго освен пари. Учителите трудно ще разберат, че ги подкукоросват с глупости да правят пълни циркове, но не и да бъдат разбрани от родителите и учениците си. В бедните райони хора работят по 10-12 часа за под 300лв. За тях дрънкането на домакински съдове, роптаенето за двойни на техните доходи, са повод да се напсува учителя-нагляр. Тези хора биха се убедили, че учителят заслужава пари, ако им се обясни колко важен е учителският труд, как децата им ще получат шанса с добро образование да не работят на техните места пак за 300лв. Разликата е в главите на хората и начина на това как обработват информацията за света около себе си. Учителите в момента се вживяват като елит. Такива са, но елитното е и в това да разбереш, че бидейки повече от някой друг, той те разбира по-трудно, защото няма твоя широк мироглед. Миналата учителска стачка беше за 20% увеличение. Получи се и е около 50-60лв месечно. Тази цифра, макар и малка, е много важна. Има една грешка, която учителите направиха тогава. Поискаха целево финансиране. Да, стачката беше по повод искания да се дадат пари, за да се купуват с тях книги, да се плащат курсове, да се купят компютри и да се ползва интернет и вкъщи в името на подобряване на образованието. Ето я грешката- средствата по целеви финансирания лесно могат да се контролират, а се търси резултат. Ето няколко въпроса, които учителите да си зададат: - Колко книги е купил всеки от тях последните 6 месеца- специализирана литература в областта си, художествена различна от Разговор с бога, Чудото на НЛО или розов роман? - Компютър с добри характеристики спокойно се взима на изплащане за 30-40лв месечно. Колко са купили такъв? - Такса за интернет е 10-15лв при нормална връзка. Колко ползват интернет вкъщи за четене на статии, дискусии по форуми с колеги? Ползване на интернет не е сайт за запознанства, чат, теглене на филми и музика. Лесно се проверява колко форуми на български има на учители по различни предмети, колко страници за обмен на информация за учебния процес, помощни материали има. 2 часа в интернет дневно в търсене на информация за работата и при незнание на чужд език от огромна част от хората, които не преподават такъв, означават при нормални условия огромен поток от информация на български, пускана в българското интернет пространство. Такава просто няма. - На колко курса са ходили? Един за 300лв за 6 месеца за добра компютърна грамотност или език е в рамките на 50-60лв месечно. Така, отговорихте си. Сега вече ви казвам и защо като гражданин ви казвам, че сега е хубаво да ви се дадат пари, но не след поледната стачка да няма промяна и да не се търси отчет. При предната парите са искани за конкретни пера, които вие в бюджетите на домакинствата си сте изместили с нова дреха, вечеря навън, даже да е с хляб. Не сте искали хляб тогава! Сега и аз съм съгласен, че парите ви са малко, но това не значи, че този път не искам да видя резултат. На въпрос защо децата отсъстват, учителите пишат нереално високи оценки, за да скрият неграмот- ността и искат пари отговор Защото 300-400лв са малко! не минава! Това е подигравка с родителите и умениците от хората, които са длъжни да дават пример за това, че първо работиш, после искаш признание на труда си. Особено, ако питащият е със заплата 300лв, е пълна подигравка и израз на безотговорно мислене. Нормалният отговор, който би спечелил човека отсреща е, че няма пари, нужна е реформа, която ще се борим да постигнем, защото децата страдат от проблемите на нереформираната система, нямат стимул да учат, защо- то не са сигурни в реализацията си със сегашните знания и т.н. Това е отговорът на умния човек, на който майката, задала въпроса, би свалила шапка и, когото би подкрепяла от сърце. Министерството, бюрократите в инспекторатите, популистите в системата нямат интерес за реформа вече 18 години, като са минали правителства на всички възможни големи партии. Проблемът явно не е до партийна принадлежност на хората в МОН, а до дребни политически сметки каква подкрепа ще се изгуби от този, който наложи реформата, на следващите избори, как да се взима сигурна заплата в училище без много зор и разправии с недоволни родители или конфликти с инспекторат и директори при опит за прокарване на нови идеи. В нормално гражданско общество това води до иницииране на обществена дискусия по проблема и поставяне на ясно искане от хората какво да се направи от министерството. Тогава вече се говори и за смяна на управлението при липса на желание да свърши възложената му от обществото задача. Реформата в нормалните страни е направена от хората. Във Франция през 60те, по времето на Дьо Гол, студентите правят протести съпроводени даже с кървави инциденти и те казват каква да е промяната. Сега Франция е пример за отлично образование и никой не казва, че френска диплома не означава и квалификация. 1. ОБЕКТИВНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ Основният проблем на системата идва от оценяването. Всеки знае, но си мълчи, за занижаването на критериите за 3 на приемните изпити след 7 клас миналата година, когато бяха отчетени с овации по-малко двойки. Всеки в системата е видял смешния тест след 4 клас, когато след изучаване на българска история въпросите бяха от рода на това кой управлява България- парламент, президент, министър-председател децата от стрес как ще се представят стигнаха до това да казват, че няма нужда да четат за теста на другия ден. Нормално, това не е ниво 4 клас, а предучилищна подготовка. След такива отчети за успехи идват независимите проучвания, че учениците среден курс не знаят какво е числото пи, кой с кого е воювал през Втората Световна Война, кой е Дарвин, не са чели Вазов, но знаят Азис. Нормално, ако нямат стимул да учат за висока оценка, защото тя им се подарява, за да не роптаят, че учат. Тук идва идеята да се пресече порочната практика чрез обективно, независимо от МОН и чиновници, оценяване. Предлагам вариант на взаимно оценяване- всеки учител проверява работите на учениците на колегите си, все едно има една контролна повече- изходно ниво за годината. За всички предмети освен БЕЛ е удачен тест, а за БЕЛ- и кратък текст, за да се развие умението да се пише грамотно. Оценката на теста е най-бърза и обективна, а кратко есе, преразказ са нужни само за оценяването на знания по БЕЛ. Тестът е стандартизиран, по подобие на САТ въпросите се подбират на принципа да се отговаря средно от 50% от учениците на всеки от тях, обхващат целия материал за годината. Броят е голям и не се предполага да има 100% отговорени тестове, при грешка се намалят точките, но не с пълния брой точки за въпроса, а примерно 2 от 5. Търси се успеваемост 50-60% на целия тест, за да може да варират резултатите надолу и нагоре. За примера приемам тест от 100 въпроса по 5 точки с 500 точки общо за удобство. Състезателността на теста осигурява стимул на учениците да дадат максимум отговори, защото не знаят какъв е резултатът, който се търси от тях. Единствен ориентир е успеваемостта от предходна година. На този тест всеки ученик получава своя рейтинг- % от средния брой точки за страната на теста. Т.е. през 2008г. 300т са 100% от 300 средно, но през 2009г. при средно 250т са 120%. Всеки специалист по data mining би обяснил колко полезна информация имаме и би казал, че може да се направят всякакви разрези и анализи. Имаме: - данни за ученика срещу номер, който може да е кодирана информация- ЕГН, регион, училище. Анонимността е гарантирана от система за хеширане- номерът еднозначно идва от данните, но никога не може да даде данните. Самият той е кодиран вид на тази информация и се променя драстично с всеки бит в нея. Използва се за пазене на пароли. Картонът срещу този номер има- пол, възраст, данни за родителите, досие, етнос, религия, брой отсъствия от час, ползвани болнични - данни за учителя - данни за учебното заведение - по какво разпределение е учил ученикът, по кой учебник - отговори и точки по тях за текущата и всяка минала година Разрезите са много и трудно могат да се опишат: - по кой учебник на кои въпроси не се отговаря. Парадокс в системата сега има в учебника по БЕЛ на Анубис за 5 и 6 клас, одобрен от МОН. Материалът за обособени части е за 5 клас. В този учебник е в 6 клас. Явно учениците с такъв учебник няма да знаят нищо за обособените части и това ще се види лесно. В друг учебник ще се види, че даден урок е труден за разбиране. Ще се види в кой друг е по-добре представен. Лесно се сравняват два текста след това, като знаеш и каква грешка търсиш. - кои учители са най-добри за даден учебник и стават за консултанти как другите да си направят разпре- деленията, как да си водят този или онзи урок - какво в учебните планове като цяло не е добре направено и на кои въпроси трябва да се обърне внимание Цената не е висока заради взаимния характер на оценяването. Не се плаща на външни оценители, а всеки оценя толкова работи, колкото ученици е имал през годината. Местата за провеждане са класните стаи, но квесторите са от друго училище и преподават по друг предмет, макар че състезателният характер на теста даже гарантира, че учител по БЕЛ не би помогнал на ученици на друг. Това ще покажа в следващата точка. Такова оценяване във Френската система има на 3-4 години. От 2007г. изпитът дава 50% от оценката за дадено образователно ниво. Предлагам годищни тестове в началото до изчистване на проблемите с учебни програми и планове, защото цикъл от 3-4 години означава реална промяна с нещо работещо след 20-30 години. Допълнително сега е нужна информация за това как се предава всяка част от материала за всеки клас. Спокойно резултатите от такива тестове могат да изместят приемните изпити. Предложеният тест е евтин и лесен за реализация, обективен, саморегулира нивото си спрямо предходния и винаги е актуален спрямо текущото ниво на знанията. Не е зависим от политика, чиновници. 2. РЕЙТИНГ НА УЧЕНИК Това, както казахме е % точки получени от него спрямо средното ниво за страната. Тази оценка при 100% лесно се класифицира ок. 4 по щестобалната система. Във Франция за взет се смята изпит с оценка 14 от 20. Тук ще приема, че корективът е в самия рейтинг. Не може ученик с рейтинг 150% да има 3 за годината, както и такъв с 60% да е с 6. Така проверяваме обективността на оценяване от учителите в клас. Родителите са навреме информирани за текущите знания на детето си и не са лъгани, че то е отличник, а то да не може да пише или да не знае материала, а просто учителят, за да избяга от проблеми с родителите пише високи оценки. В същото време учителят има аргумент да защити обективността на по-ниската оценка и няма да се подава на амбициите на родителите. Този рейтинг върви навсякъде с ученика. Той е важен елемент от следващите точки. 3. РЕЙТИНГ НА УЧИТЕЛ. АТЕСТАЦИЯ. Рейтингът на учител е средният на учениците му. Той е част от неговата атестация. Другата част е изменението на този рейтинг. При явяване на теста имаме сбор на учениците на този преподавател и информация за предишния положен от тях тест. Рейтинг от минала година 100% и нов 60% или 90% стар и 140% нов са крайни примери, но показват защо това е важна част от атестацията. 4. РЕЙТИНГ НА УЧИЛИЩАТА Реътинтът на училището е пак две компоненти- текущ усреднен на учениците и входящ за училището към изходяш от него. Пак е ясно защо е това. Вход 150%, изход 150% е ок. 150% усреднен(Нека са 8-12 клас с по 150 точки, за да не се усложняват сметките) и 0 промяна. Вход 130%, изход 80% е 105% средно, но отрицателен рейтинг за изменение, т.е. се влиза с труден приемен изпит, но самото училище не дава знания. 5. ДИФЕРЕНЦИАЦИЯ НА ЗАПЛАТИТЕ. СТИМУЛИ И НАКАЗАНИЯ. Сегашните идеи за диферениация са популистки опит да се замаже положението. При ок. 100 неясни критерия като: - колко често се търсят родители. Т.е. в час не те слушат, звъниш на 10 родителя всеки ден да се оплакваш и заслужаваш поощрение, а при липса на проблеми няма пари. А и учителят не е телефонист. - всички ли си пишат плановете - как се спазват разпределенията. Ами, всеки влиза в час с текущия урок от разпределението си. Оценката по тези неясни критерии е дадена на ръководствата и предразполага към създаване на конфликти между близките на ръководството и тези с протекции от инспекторат, община и останалите. Даже и директорите да са 100% съвестни, оценката винаги би водила до конфликти. Сумите са 30-40лв, което изобщо не е стимул. За страната се определят средна и минимална заплата. За максимално лесни и разбираеми сметки приемам, че средната е 1000, а минималната- 500. Минималната ще си проличи, че е почти излишна. Предположения: - Оценката на учителя е неговия продукт- получените от учениците знания и изменението на нивото им - В големите градове остават по-добрите кадри и успехът, който се търси от родители и ученици е по-висок от този за малките градове и села. Важно е за доказване на някои твърдения свързани с цената на живот и начинът на изчисляване на заплащането Рейтингът води до заплата. Формулата е рейтинг на учителя Х средна заплата. Рейтинг 130% води до 1,3 х 1000 1300лв. 70% 700лв. 30% минималната сума 500лв, защото получената е 300лв. В същото време рейтинг 30% от средно национално ниво е показателен за уменията на учителя и според мен са за наказание и даже смяната му. Рейтингът е поносимо да е в диапазон 70%-150%, да речем. Различия от това са индикатор за огромни проблеми на системата. Вторият рейтинг на растежа води до бонуси. А тези бонуси лесно се доказва, че не са единични суми, защото нормално учител с всеки випуск поема нови ученици било в 1, 5, 7, 8 клас. Т.е. има вход на ученици с рейтинг, който може да се повишава или нивото е достатъчно високо, за да се подържа ниво на заплатата на учителя максимално висока за него. Отрицателен рейтинг на растеж води до наказания. Тук намесвам идеята за разликата на нивото в големите градове и селата. От нея следва, че в София учителите ще получават повече от тези в Мухово. Няма уравниловка, но е справедливо, защото от тях се искат повече умения. В същото време стандартът и цените са различни. За примера си ще използвам следните показатели: - средна нетна заплата по неофициална статистика. Говоря за това какво се плаща, даже да си осигурен в сивата икономика на минимална заплата. - наем на самостоятелно жилище - отопление(достатъчно голямо перо в семейния бюджет е) - храна - храна навън- излизане поне веднъж на ресторант вечер- бира и салата, или обяд в такъв в нормално заведение за населеното място - транспортни разходи с градски транспорт Ток, вода, телефон приемам, че са равни и не влияят. Давам примери от два града, които познавам- София и Пловдив. СОФИЯ средна заплата 1000лв. наем на двустайно жилище 500-600лв. отопление - газ 100-150лв. Има я като алтернатива - парно 200-300лв. - ток 200-300лв. храна 200-300лв. обяд навън 10лв. вечер навън с бира 10-15лв. карта за всички линии на СГТ 40лв. ПЛОВДИВ средна заплата 600-700лв. наем на двустайно жилище 200-250лв. отопление - парно 200-300лв. - ток 200-300лв. храна 200-300лв. обяд навън 5лв. вечер навън с бира 5-6лв. билети за рейсовете по 0,60лв 50-60лв. МАЛКО СЕЛО средна заплата 100-200лв. наем на къща няма отопление - дърва и въглища 30-40лв. В големия град това го няма навсякъде. храна 30-40лв. Купуват се само пакетирани стоки, олио, хляб. обяд навън няма Селската кръчма не е ресторант вечер навън с бира 1-2лв. градски транспот няма Т.е. населеното място е 3-4кв.км. Тук пак няма идея за дискриминация по населено място. Просто рейтингът на учителите в големия град е по-висок. Нормално е младите хора да търсят реализация и да мигрират. Училищата с роми, за умствено изостанали са изключения и при тях се прави отделна оценка и се търси основно рейтинг на растеж. При тях реален национален рейтинг на училището 20% ще е 100% за типа училище. 6. МЪРТВИ ДУШИ Сега често в училищата с роми се водят куп мъртви души- учителите се борят да докажат норматива си, родителите не искат да загубят социалните си помощи. Често и в другите училища се пише някой ром, за да се запълни малък клас. Явяването на тест в края на годината е явен критерий кой е бил само по списък в училище. 7. КОНКУРЕНЦИЯ. ПАЗАР НА ОБРАЗОВАНИЕТО. При обективен рейтинг на всяко училище имаме и реална оцена за качеството на образованието, което се дава там. Това дава възможност при ваучерна система(Защо да не е 1000лв х рейтинг на ученика неговият ваучер? При висок рейтинг държавата плаща огромна част от таксата, ако е в скъпо частно училище, а при нисък- почти не плаща.) или какъвто и да е друг вариант родителите и учениците да не виждат само лъскави проспекти, а да оценяват училището по нормални критерии. Частните училища ще търсят най-добрите учители и ще им дават добри заплати, защото ще гонят по-висок рейтинг. В държавните може богати родители да дават пари за по-добър учител по български и съответно- висока заплата за него първата година, докато се получи финансиране за разликата в заплатата му или нещо такова. При това ще знаят защо го правят- децата са зле само по този предмет. 8. ФИНАНСИРАНЕ Проблем на училищата е осъзнаването на идеята за външно, независимо от държавата финансиране. Често се приема, че пари ще се дадат за боядисване на учителската стая, но не се знае как да се поискат пари за нова лаборатория по химия, книги за библиотеката или компютърен кабинет. Трябва да се работи по този въпрос усилено. Във форумите се вижда, че директорите нямат желание за това и сами си признават. Какъв проблем е да се създаде следния начин на мислене? Имаме нужда от нов компютърен кабинет и учител, който да учи децата. ЦЕЛ: Децата да се научат да програмират на С- телефонен указател с База Данни, решаване и визуализация на транспортна задача, подобни прости задачи, които да могат да изготвят като проект накрая ПРИДОБИТИ УМЕНИЯ ОТ ДЕЦАТА: Квалификация на начално ниво за програмисти на С, която да им даде реализация в бранша. НЕОБХОДИМА ТЕХНИКА: компютри с цена ок. 500-600лв- 12 броя за ученици+1 за учител Необходими са точно такива, защото са от среден клас, имат по 512МБ памет, CD, мишка и клавиатура, монитор. Цената е взета от ОФИС 1 и при реална оферта ще се коригира, но това е средната от проучването. проекционен апарат за 2000лв. Пак пишем защо и как сме избрали и къде са ни дали тази цена switch 16 порта 80лв лазерен принтер с копир 400лв СОФТУЕР: 13 Windows XP по лиценз за ДА 0лв. /Ако не минава, се пита Microsoft за образователен лиценз, който е по-евтин. Не се купува сървърен лиценз, защото е скъп, а не се налага да има професионална мрежа./ 13 образователни лиценза за Visual C - 5000лв /Даже да не е и безплатно, ако се договорят нещата/ ДРУГИ: 13 бюра по 80лв 13 стола по 60лв шкаф за учебни материали 500лв дъска за писане 100лв бяло платно за проекционния апарат 100лв кабел за мрежа + прекарване 200лв пребоядисване на килера, където ще правим залата 200лв почистване на килера 3 х 20лв нови крушки, 2 лампиона 20лв КОНСУМАТИВИ: маркери- 12 броя за годината по 1лв гъба за дъската- 12 броя годишно по 1лв листове за ксерокопиране- 6 топки по 500листа- 30лв карирани листове за писмени изпитвания- 10 топки по 100листа- 30лв ПРЕПОДАВАТЕЛ: В ИТ заплатите са високи. Специалист по С взима над 2000лв. Ние търсим поне на средно ниво. От МОН ни дават за него до 1000лв. За година искаме за него 20000 лева допълнително финансиране, за да му осигурим още 1000 и да му платим осигуровките. Проектът е за срок 5 години, т.е. искаме 100000лв Ето ви много саркастично, но и реално минаващ проект. За това директорите нямат умения и нерви според тях самите. Ами, в частния бизнес така се печелят пари. Ето че в примера за учителя даже се дават 2000лв, което е нормална заплата за специалист в бранша му. Парите за нещо не са надути, казва се точно колко струва и е по средна или по-ниска цена на пазара. То цялата администрация трябва да се научи, че така се работи. Но тук говорим за финансиране на училищата. Вторият начин се нарича спонсорски програми. Или поне аз избрах този термин. Проектът от предния пример се дава на мениджърите на голяма фирма. Нека е завод в града за машинни елементи, а училището е механотехникум. ПРОЕКТ ЗА ПРОГРАМА ЗА ОБУЧЕНИЕ НА ХОРА ЗА РАБОТА С AUTOCAD ЦЕЛ: Да научим учениците как се работи с AUTOCAD ПРИДОБИТИ УМЕНИЯ: Учениците след курса на обучение ще могат да работят свободно с AUTOCAD. Прилагайки знанията си по машинно чертане, които нашият учител Петров дава, и по механика, пак придобити в училище при Иванова, те ще могат да чертаят схеми на сложни машини и да проектират лостови механизми ОЧАКВАНИЯ: Съвместно да създадем кадри за завода и да дадем възможност за реализация на децата в родния им град НЕОБХОДИМА ТЕХНИКА: Имаме кабинет с 12 компютъра за ученици+1 за учител, но са Pentium II. За новата версия на програмата ни трябват такива с 512МБ памет, CD, голям CRT монитор 19. Затова искаме 13 машини по 800лв. проектор 2000лв копир и принтер устройство 400лв СОФТУЕР: 13 лиценза Windows XP 13 лиценза за AUTOCAD за образователна институция ДРУГИ: 13 стола по 60лв дъска за писане 100лв бяло платно за проекционния апарат 100лв КОНСУМАТИВИ: маркери- 12 броя за годината по 1лв гъба за дъската- 12 броя годишно по 1лв листове за ксерокопиране- 6 топки по 500листа- 30лв карирани листове за писмени изпитвания- 10 топки по 100листа- 30лв ПРЕПОДАВАТЕЛ: Имаме преподавател по чертане, който се справя добре с програмата. Надяваме се и на подкрепата на завода чрез неговите специалисти. НАЧИН НА ПРЕПОДАВАНЕ: В залата ще работят всички ученици по 3 учебни часа СИП седмично. Останалите ще могат да се обучават в специален профил на обучение, където като СИП сме включили допълнителни умения по механика и физика. Работници на завода ще могат да ползват залата за увеличаване на уменията си от 10 до 14 часа три дни седмично. С този проект заводът ще финансира и ще има следните условия: - учениците подписват договор да работят там и съответно са и доволни, че имат сигурна реализация, а при влизане във ВУЗ по специалността- и степендия от завода - тези, които не искат да се обвържат, плащат такса, която е консумативи+допълнит лекторски Програмата е незадължителна, вид квалификационен курс е. Никой няма да я оспори. А министерският съвет и парламентът са отговорни да се измислят и облекчения за спонсора- завод. За това трябва училищата да докажат, че на изхода им учениците знаят. Това е рейтинг по основни за професията предмети. Не се търси да имаш духов оркестър, ако ученикът ще е електротехник. Ще му се търси да умее да прави инсталации, а не да свири на туба. Третият начин е свързан с това да се спосорират не толкова професионалните, колкото началните и основни училища. Тук инициативата за доплащане се поема от родителски комитети, фирми, където работят родителите. В София пазарът на труда е гладен. В малък град пак кадрите за голям завод са често недостатъчни. При страх от миграция на родителите към място, където децата им биха получили по-добро образование, работодателите биха спонсорирали училищата, където са много от децата на служителите им. Подобни системи работят в цял свят. Не е идеална, но е идея. С такива идеи и обосновката им ще породим дискусията за реформа. Автор: Атанас Марков Професия: програмист Роден на 17.10.1979 в Пловдив Материалът е свободен за копиране, препечатване и всякакъв друг начин на разпространение при условие, че запази целостта си и не му се присвоява авторството от други лица. Забранено е ваденето от контекста им на пасажи и използването им за друго освен аргументация на мнение за засегнатите тук въпроси.

Това, което са предложили министрите , е: 10%-октомври,10+5 - 01.2008, 10+5-07.2008 - правят общо 45,4% или 648 за педагогическите кадри. А непедагогическите? По въшроса за политическата стачка - ГЛАДЪТ не е политика!

Трябва да направим като в Гърция.Стачка до дупка!Всички!Това е сериозно,хора.Стига сме търпяли тия да ни прибират доходите.Някой има ли представа какви пари се правят в тая държава на наш гръб.Страшна цифра е.А това е наше!!!Трябва всички с доходи под 500 лева да излезнат на национален протест.Няма да спрат да ни прибират парите.В Румъния вдигнаха пенсиите от 30 до 81 %(в зависимост от професията) за няма и 2 месеца.Ще бъде като там-никаква инфлация!Просто тия нашите в парламента се надяват до последно да сме послушните овце.До като мълчим да смучат.Сами си го казаха,преди да влезем в Европейския съюз:Последно лапане ще бъде! Е,стига толкова!Всички под 500 лева трябва да излезнат.Ние не сме добитък!Хора сме и тези обири трябва да спрат.

Трябва да направим като в Гърция.Стачка до дупка!Всички!Това е сериозно,хора.Стига сме търпяли тия да ни прибират доходите.Някой има ли представа какви пари се правят в тая държава на наш гръб.Страшна цифра е.А това е наше!!!Трябва всички с доходи под 500 лева да излезнат на национален протест.Няма да спрат да ни прибират парите.В Румъния вдигнаха пенсиите от 30 до 81 %(в зависимост от професията) за няма и 2 месеца.Ще бъде като там-никаква инфлация!Просто тия нашите в парламента се надяват до последно да сме послушните овце.До като мълчим да смучат.Сами си го казаха,преди да влезем в Европейския съюз:Последно лапане ще бъде! Е,стига толкова!Всички под 500 лева трябва да излезнат.Ние не сме добитък!Хора сме и тези обири трябва да спрат.

аз хем подкрепям учителите хем не защото имам първокласник и вече съвсем изнемогвам с гледането . В крайна сметка на тия горе им дреме на шушулките трябва да стане нац. бунт за да се оправят нещата

До До айде/20,49/Ами сигурно е така както казваш - някои учители имат 8-часов работен ден.Това е така,защото не си знаят уроците и трябва да си ги учат от предният ден,за да може да ги преподават.Даже една учителка по математика караше синът ми да решава от предния ден по трудните задачи и да и ги дава...

До До айде/20,49/Ами сигурно е така както казваш - някои учители имат 8-часов работен ден.Това е така,защото не си знаят уроците и трябва да си ги учат от предният ден,за да може да ги преподават.Даже една учителка по математика караше синът ми да решава от предния ден по трудните задачи и да и ги дава...

До До айде/22,03/Ами сигурно е така както казваш - някои учители имат 8-часов работен ден.Това е така,защото не си знаят уроците и трябва да си ги учат от предният ден,за да може да ги преподават.Даже една учителка по математика караше синът ми да решава от предния ден по трудните задачи и да и ги дава...

Заплатите навсякъде се договарят с работодателя в зависимост от изискванията за заеманата длъжност от съответното лице и показаните професионални умения И ТРУДОВ СТАЖ.НЕ ВСИЧКИ ОБАЧЕ ПОКАЗВАТ ТАКИВА И ЗАТОВА ОПРЕДЕЛЯНЕТО НА ЗАПЛАТИТЕ В СЪОТВЕТНИТЕ СЕКТОРИ ТРЯБВА ДА БЪДЕ СТРОГО ИНДИВИДУАЛНО , А ЦЕНИТЕ НА ОСНОВНИТЕ СТОКИ ЗА ПОТРЕБЛЕНИЕ СТРОГО КОНТРОЛИРАНИ И ПО БЪРЗИ ПРОЦЕДУРИ ЛИЦАТА ,КОИТО НЕ СПАЗВАТ ЗАКОНИТЕ СТРОГО САНКЦИОНИРАНИ ! МИНИСТРИТЕ, ПОКАЗАЛИ ПРОПУСК В ДЕЙНОСТТА СИ СЪЩО ТРЯБВА ОТГОВОРНО ДА ПОСТЪПЯТ И САМИ ДА ПРЕЦЕНЯТ ДАЛИ ДА ОСТАНАТ НА ПОСТА СИ ! ХОРАТА ВЯРВАТ В ДОБРОТО И НИКОЙ НЕ МОЖЕ , А И НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПОДИГРАВА С ТЯХ, ДА ИЗМИСЛЯ СЪТРЕСЕНИЯ В ТРУДОВИЯ СЕКТОР ИЛИ ДА ПРОВОКИРА ШИРОКАТА МАСА ОТ МИСЛЕЩИ ХОРА В СУХОДОЛ , ОТНОСНО ОТПАДЪЦИТЕ И ТЯХНОТО СЪХРАНЕНИЕ ! ПРАВИТЕЛСТВОТО ДА СЕ ВЗЕМЕ В РЪЦЕ , СТИГА СЕ Е ОГЪВАЛО ПРЕДИЗБОРНО!!!!!!!!

Заплатите навсякъде се договарят с работодателя в зависимост от изискванията за заеманата длъжност от съответното лице и показаните професионални умения И ТРУДОВ СТАЖ.НЕ ВСИЧКИ ОБАЧЕ ПОКАЗВАТ ТАКИВА И ЗАТОВА ОПРЕДЕЛЯНЕТО НА ЗАПЛАТИТЕ В СЪОТВЕТНИТЕ СЕКТОРИ ТРЯБВА ДА БЪДЕ СТРОГО ИНДИВИДУАЛНО , А ЦЕНИТЕ НА ОСНОВНИТЕ СТОКИ ЗА ПОТРЕБЛЕНИЕ СТРОГО КОНТРОЛИРАНИ И ПО БЪРЗИ ПРОЦЕДУРИ ЛИЦАТА ,КОИТО НЕ СПАЗВАТ ЗАКОНИТЕ СТРОГО САНКЦИОНИРАНИ ! МИНИСТРИТЕ, ПОКАЗАЛИ ПРОПУСК В ДЕЙНОСТТА СИ СЪЩО ТРЯБВА ОТГОВОРНО ДА ПОСТЪПЯТ И САМИ ДА ПРЕЦЕНЯТ ДАЛИ ДА ОСТАНАТ НА ПОСТА СИ ! ХОРАТА ВЯРВАТ В ДОБРОТО И НИКОЙ НЕ МОЖЕ , А И НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПОДИГРАВА С ТЯХ, ДА ИЗМИСЛЯ СЪТРЕСЕНИЯ В ТРУДОВИЯ СЕКТОР ИЛИ ДА ПРОВОКИРА ШИРОКАТА МАСА ОТ МИСЛЕЩИ ХОРА В СУХОДОЛ , ОТНОСНО ОТПАДЪЦИТЕ И ТЯХНОТО СЪХРАНЕНИЕ ! ПРАВИТЕЛСТВОТО ДА СЕ ВЗЕМЕ В РЪЦЕ , СТИГА СЕ Е ОГЪВАЛО ПРЕДИЗБОРНО!!!!!!!!

ПРАВИТЕЛСТВОТО НА САПУН,А АЗ В БАНЯТА СЛЕД СРАНЕ...

Не в Китай, а в Япония. Сепуку. В Китай произвеждат електрически сешоари, които се развалят на третия ден.

колкото и да се мъчите да запълните форума с лъжи и велики мисли /не ваши естествено/ не успявате да събудите съчуствие. трябва ежегодно да минавате на психо тестове и да уплътнявате учебните часове а не да правите бартер с ученици за часни уроци прекланям се пред труда на 20% от вас но за останалите твърдо заявявам ,че сте ИЗМЕКЯРИ И ПОЗЬОРИ човек като не може да смята несе лови на въдицата на синдикати.

Интересно, дали това означава, че когато едно явление се изроди то става съставна част на политиката. Дали политикът Станишев така възприема себе си, колегите си, своята политическа партия?

Нека размотаването да започне сега!

Ето изпращат експертите да поразмотаят преговорите та дано даскалите огладнеят. Няма да им дадат пари от общината, банките няма да разсрочат дълговете им. На където кръшнат от там им запушват дупката. Ама до кога ще издържат ???

Ха добро утро!