Тя коментира това, след като вчера Бойко Борисов директно заяви, че е разпоредил прекратяване на процедурата за ЛОТ 1 и 2 заради витаещите съмнения, че спечелилите търга фирми са свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев. 

Посланието на премиера беше много ясно. Ние трябва да се разграничим от всякакви опити да бъдем вкарани в някаква зависимост. За нас е важно, ако има някакво съмнение, много ясно да покажем нашата воля. Не ни е страх от бухалки. Удобна теза е да ни пришиват към икономически кръгове и квадрати, да текат опити да се дестабилизира страната през медии, Фейсбук и "зелени”, коментира тази сутрин пред Нова телевизия Павлова.

Така тя допълни тезата на Борисов, че "някакви гадове" са казали, че едва ли не външни партньори са го накарали да спре търга.

Павлова бе категорична, че процедурата за строителството е законосъобразна, но тъй като става дума за ресурс от 800 млн. лева, не искат да оставят сянка, че се случва нещо скрито и задкулисно. По думите й във всяка голяма поръчка винаги има много интереси и става въпрос за голям финансов ресурс за стратегическа за страната инфраструктура.

Министърът уточни, че 11 компании са били допуснати да участват.

"След всяка една тръжна процедура тези, които не са избрани започват да обжалват и да намерят някаква причина. Всяка една от тези компании са проверени дали отговарят на изискванията на закона, имената и лицата, за което говорим, не стоят вътре в документите. Те са изрядни и правноиздържани консорциуми”, подчерта Павлова.

Вчера и Борисов изтъкна, че имената на Пеевски и Златев не фигурират във фирмите. Той каза още, че наистина в момента няма пари за финансирането на строежа, каквато официална причина изтъкна правителството за спирането, но е разпоредил на финансовия министър да намери и "утре ще имаме".

По думите на Павлова обществена поръчка е обявена с много ясното разбиране, че ще бъде финансира по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-202 година, което към днешна дата не е факт.

Тя беше извадена от предишното правителство и единственото, което успяхме, е да я върнем обратно като резервен проект”, допълни тя.

Павлова припомни, че парите, които страната ни получава за пътища, вече са намалени. В предишния програмен период те са били 2 милиарда, а сега - 1,2 млрд.

Според нея тази сума ще стигне за трите участъка на АМ „Струма", както и довършването на Западната дъга в София, но няма да стигнат да включат европейско финансиране в „Хемус”.

Това ни дава възможност да прекратим търга, да изчистим съмнението от него и да бъде обявена нова процедура, която изцяло ще се финансира със средства от държавния бюджет и по този начин ще изберем изпълнители на ново в следващите месеци”, каза още Лиляна Павлова, като уточни, че парите ще бъдат взети от повечето събрани пари от борбата с контрабандата.

Депутатите разделени

Спряната процедура за Лот 1 и 2 на автомагистрала „Хемус” може да се използва за преработване на проекта, премахване на скъпи съоръжения и намаляване на цената му, коментираха пред bTV депутатите Менда Стоянова (ГЕРБ) и Мартин Димитров (РБ).

Мен като икономист ме притеснява, че няма да имаме европейско финансиране за и цялата сума ще трябва да дойде от бюджета, притеснява ме, че сумата е сериозна. Това спиране обаче може да се използва за оптимизиране на проекта”, заяви Стоянова.

Димитров пък подчерта, че трябва да се проследи какво ще се случи след спирането, защото очевидно без падане на цената то ще се окаже лош ход.

Емил Димитров от Патриотичния фронт на свой ред заяви, че „държавата се управлява по слухове” и няма никакво основание за прекратяването на процедурата.

Димитър Горов от БСП пък призова:

Ако премиерът знае кой не трябва да изпълни поръчката, да каже кой трябва.

И запита ако има нарушения при възлагането и избора на изпълнител, ще има ли наказани.