Седмичната винетка за леките коли ще струва 15 лв., при 10 лв. сега. Месечната винетка поскъпва от 25 на 30 лева.

За автобусите, отговарящи на стандарта Евро 1 и 2, годишната винетка се вдига до 1050 лева, а за тежкотоварните камиони над 12 тона, винетките според екологичния стандарт стават съответно 1743 и 1340 лева.

Новите цени на винетките влизат в сила от 10 декември т.г., но всички, които са си закупили годишни винетки през 2015 г. ще важат до края на януари 2016 г.

Прогнозата е, че с увеличението на винетните такси очакваните приходи ще се увеличат със 73,5 млн. лв. и ще достигнат около 300 млн. лв. през 2016 г. През 2014 г. начислените приходи от винетки са 224 506 724 лв. През 2013 г. са 222 330 908 лв. Към края на октомври т. г. са 218 003 955 лв., съобщиха от Пътната агенция.

Министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова обяви, че се въвежда  смесена система за плащане на движение по пътищата, цитирана от БТА.

"Моторните превозни средства до 3,5 тона ще плащат винетки, а по-тежките ще плащат на километър изминато разстояние. АПИ, Гранична полиция, КАТ и НАП ще разработят съвместно в тримесечен срок т. нар. ТОЛ система. След това ще се избере изпълнител, който да въведе в експлоатация през 2017 или 2018 г. тази нова система", посочи Павлова.

За увеличението на цените на винетките се вземат предвид и фактите, че в експлоатация са въведени 300 км нови магистрали, които трябва да се поддържат:

"Средно годишно е около 15-20 милиона увеличението за необходимостта за поддържането на тези магистрали, текущ ремонт, зимно, превантивно поддържане и съответно за останалите пътища останалата част от мрежата, която представлява 12 000 км третокласни пътища, 7000 км първи и втори клас пътища, и както казах, почти 800 км автомагистрали. Това е пътната мрежа, която трябва да поддържаме с ресурса, който имаме", допълни регионалният министър, цитирана от БНР.

Три варианта за увеличаване на цената на винетките бяха предложени и се обсъждаха от правителството. Цената на винетките за леки автомобили в България не е променяна от 8 години и е в пъти по-ниска от таксите в другите държави в ЕС.

Моделът, който прие правителството, на смесена система за тол такса и електронна винетка е разработен и предложен от Световната банка.

В анализа на СБ е посочено, че в доклада за глобалната конкурентоспособност за 2013-2014 г. на Световния икономически форум България заема 102-о място от 148 държави по качество на инфраструктурата.

Това е вследствие от дългосрочното хронично недофинансиране на националната пътна система, като България има голяма потребност от поддръжка и модернизация на пътищата.

Сегашното ниво на приходи от източници като стикер-винетки и ограничените възможности на държавния бюджет, както и очертаващата се липса на финансиране със средства от ЕС след програмен период 2014-2020 г., налагат нов подход за дългосрочно устойчиво решение при осигуряването на необходимите средства за покриване на нарастващите разходи, свързани с изграждането и поддържането на републиканската пътна мрежа, пише още в анализа на СБ.