Мнозинство от 76% твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. Макар хората да не я намират за особено ясна, те възлагат надежди на нея. Не липсват и опасения.

Това са част от изводите от експресен сондаж, проведен от „Галъп интернешънъл“ сред 800 души в цялата страна чрез телефонно интервю, възложен от Агенция „Пътна инфраструктура“.

Три четвърти от българите твърдят, че са чували за новата система за таксуване по пътищата. Закономерно сред тях личат повече хора с високо образование. 61% още не я намират за съвсем ясна.

Запознати със спецификата на новата система, която включва по-високи такси за тежкотоварните превози, 63% намират този принцип за справедлив, а 32% - за несправедлив. Останалите се колебаят.

В допълнение 83% се съгласяват с твърдението, че превозните средства, които амортизират повече пътната настилка, трябва да плащат повече, а мнозинството от 73% са готови да подкрепят дори въвеждане на такси за тирове и извън магистралите.

Всичко това означава, че тежкотоварният трафик се мисли като сериозен проблем от страна на пълнолетните българи, посочват от социологическата агенция.

В същото време обаче, живо е опасението, че евентуално поскъпване на преминаването на тежкотоварни МПС по магистралите и останалите пътища ще доведе до трудности в бизнеса и до оскъпяване на превозите.

Мнозинство от 59% се съгласяват, че новата система ще затрудни бизнеса на превозвачите, а 73% се опасяват от поскъпване на превозите. Данните показват обичайните опасения при въвеждането на нови мерки и политики.

Най-устойчивото сред тях очаквано е опасението от корупция – затова и твърдението „Новата система ще ограничи корупцията“ не среща еднозначен обществен отговор и равни дялове от по 47% се съгласяват, или отхвърлят. Опасенията от корупция са до голяма степен и инерционни и се отнасят към всички обществени сфери у нас.

Въвеждането на системата се смята за приближаване до европейския образец (73% са съгласни), а 66% вярват, че ще се повиши събираемостта на глобите. На този етап това са по-скоро обществени инстинкти, отколкото реално масово мнение.