Проверките са по молба на столичния кмет Йорданка Фандъкова, съобщиха от МВР.

Служители на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", съвместно с представители на отдел "Пътна полиция" при СДВР и Столичен инспекторат правят замерване на емисиите от пътните превозни средства в града.

Повод за спешните действия са регистрираните през миналия месец на територията на Столична община значителни превишения на концентрацията на фини прахови частици в атмосферния въздух и факта, че движението на моторни превозни средства е един от основните източници на фини прахови частици.

Стартът на проверките

Проверките започнаха от автомобилите, преминаващи по бул. „Ботевградско шосе".  Те ще продължат до 17 февруари.

"Самата проверка се извършва със сертифициран уред, с който разполагат колегите от „Автомобилна администрация““, обясни  инсп. Николай Крушарски по време на проверка, цитиран от "Фокус".

Според него местата за проверките са така подбрани, че да могат да осигурят безопасността на всички шофьори в движението.

"За това използваме по-големите булеварди в София, за да не пречим на останалата част от движението, и да не създадем опасност от ПТП“, коментира инсп. Крушарски.

По думите му основно се проверяват камиони и ТИР-ове, но не е изключено да бъдат проверявани и автомобили.

"До момента са били спрени 5 МПС, като и 5-те са в рамките на допустимите стойности. За всеки автомобил те зависят от марката, модела и годината на производство“, уточни инсп. Той допълни, че ако се установят емисии над нормата би следвало автомобилът да бъде спиран от движение.

На място бяха проверени двама шофьори. Румен Маринов, който е шофьор над 15 години, посочи, че често попада на такива проверки в Чехия, затова се старае да бъде изряден.

„Нямам притеснения, защото си поддържаме редовно камионите“, заяви той. „Проверките са желателни, но нашият авто парк се пообнови и няма стари автомобили, които да замърсяват“, каза Цветан Николов, който е с 26 години стаж като шофьор. „Не са ни проверявали чак така щателно, както сега“, коментира той.

Според наредбата на ДАИ за техническата изправност на автомобилите, емисиите им би трябвало да се следят при редовните технически прегледи и при установяване на нарушение - т.е. превишение, да се спират от движение до отстраняването на проблема.

Междувременно столичният кмет Йорданка Фандъкова обяви план срещу замърсяването на въздуха в града.

Преди седмица във фейсбук профила си тя обяви  пакет от мерки за справяне със замърсяването на въздуха в столицата, след като фините прахови частици в центъра на града доближиха 500 милиграма на квадратен метър при максимално допустима норма 50 мг.

Една от рестриктивните мерки предвижда редовни проверки за спиране от движение на моторни превозни средства без катализатор и с нива на замърсяване над допустимите норми.

Кметският план включва още безплатен градски транспорт и ограничаване движението на автомобили в най-натоварените зони на София при прогнозни данни за трайно превишаване на нормите на фините прахови частици.

Друга мярка срещу смога в столицата е обозначаване на автомобилите според екологичния им клас, за което е нужна промяна в Закона за движение по пътищата.

Засега обаче никой не е предложил екологичният критерий да е основен и за данъчното облагане, каквато е практиката във всичките други 27 държави от Европейския съюз. В България критериите за автомобилния данък са мощността му и на колко години е (колкото по-стар, толкова по-нисък данък).

Предвижда се новите мерки на столичния кмет да влязат в сила най-рано от април.

Много европейски столици, начело с Мадрид, Париж, Лондон и Атина, приеха в последните месеци пакети от мерки за борба със замърсяването. Почти навсякъде те включват и забрана на дизеловите двигатели от 2023 или 2025 година.