Това показват резултатите от представително за пълнолетното население на гр. София проучване на агенция Алфа Рисърч, реализирано в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столична община.

Независимо от района, в който живеят, за 86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината. Като основни източници на замърсяване хората сочат автомобилния трафик (51%), отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%).

Всяко второ домакинство в София - или приблизително 600 хиляди души ползват автомобил практически ежедневно. Значително по-нисък е делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети – 9%.
Сред тях се открояват най-вече ниско доходни групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска.

Сред обсъжданите през последните седмици възможни решения на проблема, ТОП 3 мерки, които гражданите са склонни да подкрепят, са:
- ангажимента на Столична община за по-често миене на улиците (93%);
- осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване (92%);
- въвеждане на зелен билет на цена от 1лв. за целия ден за пътуване в градския транспорт (89%)

Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт (87%).

Одобрение за тези мерки изразяват представителите на всички социално-демографски слоеве, независимо от техния социален и материален статус. По-поляризирано е отношението към рестриктивните по характера си потенциални решения.

Така например, затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване се одобрява от 60%, но останалите 40% го отхвърлят. Аналогично, 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час, срещу 45%, които му се противопоставят.

Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя хората в съотношение 50% : 50%.

Аналогична е нагласата и на самите шофьори: най-голям дял от тях (74%) декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха.
Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване.

Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1лв. в дни на изострен проблем със замърсяването. Най-ниско (35%) е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.

81% е одобрението за извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града, дали отговарят на екологичните норми и дали са технически изправни.

По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани. 69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра.

60% са позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове. 54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.

Наред с очакванията към общината, столичани имат ясно разбиране и за необходимостта от собствения си принос – 69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София, срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.