Подписаха договора за самолетите ”Спартан”
Рамково споразумение за 10 г и договор за първите 5 г за логистична поддръжка на самолетите С-27J "Spartan" на българските ВВС подписаха министърът на отбраната Аню Ангелов и старшият вицепрезидент на италианската компания "Алениа Аеронавтика" Масимо Гионе.
Средствата са осигурени за бюджета за 2012 г. и за следващите 4 години. Споразумението за купуване на 5 самолета "Spartan" от 2006 г. беше на стойност 91,8 млн. евро, припомни Аню Ангелов. В резултат на преговорите през 2010 и 2011 г. договорът беше редуциран до 3 самолета без Министерство на отбраната да дължи неустойки и така окончателната сума по договора за доставка на трите транспортни самолета е 55,8 млн. евро, посочи военният министър.
По думите му това редуциране е позволило насочването на средства към осигуряване на цялостната поддръжка и ремонта на трите самолета в следващите 10 години. Така гарантираме в дългосрочен период пълната и постоянна логистична поддръжка на самолетите - директно от производителя, заяви министърът.
През февруари тази година Министерският съвет одобри проект за инвестиционен разход "Интегрирана логистична поддръжка на самолети С-27J "Spartan" от състава на ВВС".
От своя страна Масимо Гионе определи днешното споразумение като важно постижение. "Горди сме да сме ваш доставчик, намерението ни е да продължим да работим с вас и по други програми", каза италианецът. Беше зададен въпрос за сходен договор с "Алениа" в Литва, за логистична поддръжка на 3 самолета "Spartan" за срок от 3 години на стойност 10 млн. евро. Масимо Гионе заяви, че има много разлики, като първата от тях е, че в Литва компанията е подписала договор за 2 години.
Като втора разлика той посочи, че в днешния договор има обучителни дейности, а освен това по думите му договорът в Литва не включва резервни части. Аню Ангелов каза, че българските ВВС няма да се занимават 10 години с ремонт и поддръжка и ще имат осигурени летателни часове на тези самолети. Един договор се сключва между две страни, каза Ангелов, според когото не трябва да се правят сравнения с други държави.
На въпроси за съпътстващия основния договор за доставка на самолетите директен и индиректен офсет, Аню Ангелов каза, че директният офсет е изпълнен в пълния му обем - за пет, а не за три самолета. Масимо Гионе посочи, че прегледът на офсета не е дискутиран, като добави, че задълженията по индиректния офсет не са изцяло изпълнени засега.