Искът на БДЖ е за установяване на незаконността на обявена, започнала или завършила стачка.
Според Закона за уреждане на колективните трудови спорове делото трябва да бъде разгледано в 7-дневен срок на открито заседание по реда на Гражданския процесуален кодекс с участие на прокурор.
Магистратите пък трябва да постановят решението си в тридневен срок след разглеждането на делото.

Още в петък изпълнителният директор на БДЖ Йордан Недев съобщи, че ще бъде внесена искова молба в съда за незаконност на стачката, която ще бъде предявена лично към стачкуващите. При положителен отговор от съда, протестиращите служители носят имуществена и дисциплинарна отговорност за действията си. Недев допълни, че синдикатите подстрекават железничарите да стачкуват, но да не се записват като стачници, което е "тотално нарушение на трудовото законодателство".

Ден по-късно министърът на транспорта Ивайло Московски заяви, че няма да има уволнения заради стачката, но ако бъде обявена за незаконна, ще бъдат наложени някакъв тип административни наказания. 

Междувременно от Обединения стачен комитет на КНСБ и КТ "Подкрепа" съобщиха, че в петия ден от безсрочната ефективна стачка са били спрени над 80% от пътническите влакове в цялата страна.
От 261 пътнически влака, които е трябвало да се движат между 8 и 16 часа, са спрели движение 203. 32 влака, които са били в движение преди началото на стачката, до този момент не са стигнали до крайната си точка, като няма сведение на коя гара са спрели. 16 товарни влака, които е трябвало да се движат в интервала 8 - 16 часа, също са спрени.

От 263 влака по разписание между 8 ч. и 16 ч., 197 не са се движили, съобщиха обаче от пресцентъра на БДЖ. Стачкуващите служители в петия ден са в „Пътнически превози” ЕООД – 388, в БДЖ „Товарни превози” ЕООД – 76.
До момента 761 служители са приели предложението на ръководството на БДЖ за доброволно напускане по чл. 331 от Кодекса на труда.

Утре КНСБ и КТ "Подкрепа" решават дали да бъдат удължени часовете на ефективната стачка в БДЖ така, че тя да започва от 6 ч. сутринта и да продължава до 18 ч. вечерта. Предложението е на КТ "Подкрепа", предаде Нова телевизия.

До дни синдикатите очакват да стане ясно и дали столичният градски транспорт ще се включи ефективно в протестните действия.
И в момента някои от автобусните шофьори в София символично подкрепят стачката на железничарите. Не е изключено сред протестиращите да има и такива, които ще обявят гладна стачка.