От шести до 12-и клас е предвидено да се изучават следните произведения от Христо Ботев:

"Хайдути", "На прощаване в 1868 г.", "Майце си", "Моята молитва", "Хаджи Димитър", "Обесването на Васил Левски", "Странник", "До моето първо либе", "Борба", "Елегия", "Към брата си", "В механата", "Патриот", "Смешен плач", "Политическа зима".

От шести до 12-и клас е предвидено от Иван Вазов да се изучават:

"Немили недраги", "Една българка", "Българският език", "Отечество любезно"; из "Епопея на забравените" - "Левски", "Опълченците на Шипка", "Паисий"; из "Под игото" - главите "Представлението", "Радини вълнения", "Гост", "Новата молитва на Марка", "Пиянството на един народ"; "При Рилския манастир", "Новото гробище на Сливница", "Елате ни вижте!".

Във варианта специално за програмата по литература за десети клас е записано в очакваните резултати от обучението, че ученикът би трябвало да:
"Различава в откъси от "Под игото" светогледни идеи, характерни за българската култура през периода от Освобождението до Първата световна война, в съпоставка с други творби от Иван Вазов ("Елате ни вижте!", "Дядо Йоцо гледа") и да обяснява прилики и разлики помежду им в контекста на културната динамика."

Експертите в МОН и в момента работят по вариантите на програми и проектите ще бъда представяни поетапно за обществено обсъждане година преди влизането в сила на програмите и написването на учебници.

Във вторник Нова ТВ съобщи, че "Дядо Йоцо гледа" и „Чичовци" от Иван Вазов вече няма да се учат в училище. От медията посочиха, че тази идея е залегнала в новите учебни програми, изготвени от образователното министерство.

Според информацията задължителни за учениците нямало да бъдат и Ботевите „Елегия" и „Делба". А „Хамлет” и „Дон Кихот” ще се учат два класа по-рано - в 8-ми, вместо в 10-ти.

Според вариантите на министерството общо 90 от 120 творби от 5 до 12 клас ще са български. Повече време ще има за затвърждаване на наученото и за уроци по екипност.

Според учителите проблем има при разместването на произведенията между класовете.

Образователното министерство е анкетирало преподаватели и според отговорите им е определило кои творби и кога да се учат. Според същите отговори са взети и решенията кое да отпадне.