Според Морозов пряката причина за катастрофата, при която загинаха тогавашния президент на Полша Лех Качински и още 95 високопоставени полски политици и военни, е отказът на екипажа да кацне на резервно летище "въпреки неколкократните предупреждения за изключително ниската видимост в района на летището", предаде ИТАР-ТАСС, цитирана от БТА.

Полският окончателен доклад за катастрофата бе представен на 29 юли пред журналисти и роднини на загиналите във Варшава. Част от отговорността за катастрофата е на Русия, се казва в него, но Варшава все пак признава, че основните причини за катастрофата идват от полската страна.
"Руският диспечер е давал грешни указания на екипажа, потвърждавайки, че самолетът се движи към пистата, когато той е бил встрани от нея, посочва 34-членната полска комисия, съставена от равен брой военни и цивилни представители.

Морозов обаче подчертава, че екипажът на президентския "Ту-154" е взел няколко неправилни и неадекватни решения, които не е можел да изпълни. Това е пряк отговор на извода, съдържащ се в полския доклад за разследването, че "екипажът взел правилни решения, но не бил в състояние да ги изпълни".
"До самия удар в земята на екипажа е било оказван политически натиск с една единствена цел - да се приземи на всяка цена, и то в Смоленск", подчерта Морозов.

"Основната причина е снижаване под допустимата височина и по това разминаване в доклада на МАК и на комисията "Милер" няма", подчерта Морозов. Сходни са и изводите за редица фактори - подготовката на екипажа, предполетната подготовка на самолета, организацията на полета и други", допълни той.

Морозов изрази съмнение в независимостта на полската комисия, занимавала се с разследването на катастрофата.
"Международната авиационна комисия е независима организация, регистрирана в ИКАО. В Полша комисията е ведомствена. Сами си правете изводите", заяви шефът на МАК.