Bulphoto
В България всеки може да вземе книжка?
България оглавява печалната европейска класация по брой на загиналите при ПТП. Каква е причината за това?
би могъл да си купи шофьорска книжка – без да държи изпит, се казва в репортаж на Франк Щир от България за mdr.de. Stau in Sofia Bulgarien (BGNES)
"Издаваме шофьорски книжки без нужда от листовки и кормуване. Възстановяваме точки. Книжките се издават от избраната от вас автошкола, с регистрация в КАТ, както и в ДАИ. Идват със син талон, както и сертификат от БЧК. (...) Цена: 800 до 1800 лв., като зависи коя категория желаете да бъде издадена. Срок на изготвяне: 10 дни", с този рекламен текст започва статията на германския журналист Франк Щир, публикувана на сайта на обществено-правната германска медия MDR.
В нея авторът посочва, че в България търговията с шофьорски книжки представлява сериозен проблем, а последното доказателство за това е била една полицейска акция в началото на юни, при която били арестувани 14 души, замесени в измамите.
Франк Щир посочва, че в България има хора, които се борят от години срещу подобни явления. Например Иво Кръстев, който е инспектор към Държавната автомобилна администрация (ДАИ).
"В Европа едва ли е останала влиятелна личност, с изключение на папата, до която Кръстев да не е отправял сигнал за процъфтяващата търговия с подправени шофьорски книжки", пише Щир.
Пред него Кръстев изтъкнал, че е писал и на германското правителство, както и на Брюксел. От Берлин не получил никакъв отговор, а от Брюксел му благодарили за ангажимента и писали, че случаят е проверен и приключен. Германският журналист подчертава, че Кръстев е бил уволняван четири пъти от шефовете си. Но всеки път той се връщал на работа с решение на съда.
"В лицето на вечния дисидент Николай Колев-Босия, Кръстев намерил виден сподвижник и борец за същата кауза, който не се притеснява да се бори дори с нетрадиционни средства", посочва Щир.
Според Босия, когото Дойче Веле интервюира по същата тема през 2016 година, не е никак случайно, че акцията на полицията срещу измамниците, фалшифициращи шофьорски книжки, е проведена точно на 8 юни - денят, в който премиерът Бойко Борисов бе на посещение при Меркел в Берлин.
"Между двете неща има връзка", казва Колев и пояснява: "По този начин България иска да покаже на европейските си партньори, че предприема действия срещу корупцията. В действителност обаче нищо не се променя, а схемите за измама продължават да текат като по вода, само че с нови хора на мястото на арестуваните", казва той.
Франк Щир посочва, че, според статия в сайта bgdnes.bg, Меркел била разпоредила да се проведе акция в ДАИ, защото в Западна Европа било пълно с бежанци, предизвикващи катастрофи, които притежавали издадени в България шофьорски книжки, без да разбират и дума български.
Затова Меркел и Жан-Клод Юнкер били настояли България да сложи край на търговията с фалшифицирани книжки. Говорител на германското правителство обаче е отказал да потвърди верността на тези твърдения, се казва в публикацията на въпросния български сайт.
В края на статията си Франк Щир посочва, че България оглавява печалната европейска класация по брой на загиналите в пътно-транспортни произшествия през 2016 година - с 99 убити на един милион граждани. В Германия през същата година броят на убитите е бил 39 на един милион.
"Вина за това - освен пътната мрежа, която отчасти е лоша, обичайните за подобни катастрофи фактори като употребата на алкохол и дроги, както и превишената скорост - според Кръстев и Босия, има и нелегалната търговия с шофьорски книжки", пише Щир.
"Двамата се опасяват освен това, че радикални ислямисти лесно биха могли да се снабдяват с подправени шофьорски книжки от България, за да извършват после терористични атентати като тези в Ница, Берлин или Лондон", добавя германецът.
В интервю на Дойче Веле от 2016-та Николай Колев-Босия посочва, че не само български граждани се възползват от търговията с шофьорски книжки.
"Една значителна част от шофьорските книжки, които се продават, се продават на граждани от европейски държави, включително и от Германия. Освен това много български граждани, които си купуват книжки, после заминават най-вече за Германия, но също така за Франция, Холандия и Испания – и там представляват сериозна опасност за гражданите на тези държави", споделя Босия.
Текстът е публикуван тук
"Издаваме шофьорски книжки без нужда от листовки и кормуване. Възстановяваме точки. Книжките се издават от избраната от вас автошкола, с регистрация в КАТ, както и в ДАИ. Идват със син талон, както и сертификат от БЧК. (...) Цена: 800 до 1800 лв., като зависи коя категория желаете да бъде издадена. Срок на изготвяне: 10 дни", с този рекламен текст започва статията на германския журналист Франк Щир, публикувана на сайта на обществено-правната германска медия MDR.
В нея авторът посочва, че в България търговията с шофьорски книжки представлява сериозен проблем, а последното доказателство за това е била една полицейска акция в началото на юни, при която били арестувани 14 души, замесени в измамите.
Франк Щир посочва, че в България има хора, които се борят от години срещу подобни явления. Например Иво Кръстев, който е инспектор към Държавната автомобилна администрация (ДАИ).
"В Европа едва ли е останала влиятелна личност, с изключение на папата, до която Кръстев да не е отправял сигнал за процъфтяващата търговия с подправени шофьорски книжки", пише Щир.
Пред него Кръстев изтъкнал, че е писал и на германското правителство, както и на Брюксел. От Берлин не получил никакъв отговор, а от Брюксел му благодарили за ангажимента и писали, че случаят е проверен и приключен. Германският журналист подчертава, че Кръстев е бил уволняван четири пъти от шефовете си. Но всеки път той се връщал на работа с решение на съда.
"В лицето на вечния дисидент Николай Колев-Босия, Кръстев намерил виден сподвижник и борец за същата кауза, който не се притеснява да се бори дори с нетрадиционни средства", посочва Щир.
Според Босия, когото Дойче Веле интервюира по същата тема през 2016 година, не е никак случайно, че акцията на полицията срещу измамниците, фалшифициращи шофьорски книжки, е проведена точно на 8 юни - денят, в който премиерът Бойко Борисов бе на посещение при Меркел в Берлин.
"Между двете неща има връзка", казва Колев и пояснява: "По този начин България иска да покаже на европейските си партньори, че предприема действия срещу корупцията. В действителност обаче нищо не се променя, а схемите за измама продължават да текат като по вода, само че с нови хора на мястото на арестуваните", казва той.
Франк Щир посочва, че, според статия в сайта bgdnes.bg, Меркел била разпоредила да се проведе акция в ДАИ, защото в Западна Европа било пълно с бежанци, предизвикващи катастрофи, които притежавали издадени в България шофьорски книжки, без да разбират и дума български.
Затова Меркел и Жан-Клод Юнкер били настояли България да сложи край на търговията с фалшифицирани книжки. Говорител на германското правителство обаче е отказал да потвърди верността на тези твърдения, се казва в публикацията на въпросния български сайт.
В края на статията си Франк Щир посочва, че България оглавява печалната европейска класация по брой на загиналите в пътно-транспортни произшествия през 2016 година - с 99 убити на един милион граждани. В Германия през същата година броят на убитите е бил 39 на един милион.
"Вина за това - освен пътната мрежа, която отчасти е лоша, обичайните за подобни катастрофи фактори като употребата на алкохол и дроги, както и превишената скорост - според Кръстев и Босия, има и нелегалната търговия с шофьорски книжки", пише Щир.
"Двамата се опасяват освен това, че радикални ислямисти лесно биха могли да се снабдяват с подправени шофьорски книжки от България, за да извършват после терористични атентати като тези в Ница, Берлин или Лондон", добавя германецът.
В интервю на Дойче Веле от 2016-та Николай Колев-Босия посочва, че не само български граждани се възползват от търговията с шофьорски книжки.
"Една значителна част от шофьорските книжки, които се продават, се продават на граждани от европейски държави, включително и от Германия. Освен това много български граждани, които си купуват книжки, после заминават най-вече за Германия, но също така за Франция, Холандия и Испания – и там представляват сериозна опасност за гражданите на тези държави", споделя Босия.
Текстът е публикуван тук