Повод е днешната катастрофа на "Еърбъс"-а на "Иджиптеър" с 66 души на борда. А вниманието на френския финансов всекидневник е привлечено от самото "изчезване", което означава, че дълго ще бъде загадка какво точно се е случило със самолета.

В статистиката на авиокатастрофите безследните изчезвания от радарите остават доста редки. Но десетина самолета са се сблъскали с тази съдба в последните десетилетия, пише в обзор на. "Лез’Еко" и АФП.

Най-близкият предишен случай е с «Malaysia Airlines». «Боинг» 777 на тази компания потегли от Куала Лумпур за Пекин на 8 март 2014 г. с 239 души. Час след излитането той внезапно промени курса и загуби всякакъв контакт с въздушните диспечери.

Едва на 29 юли 2015 г. парче от около 2 кв. метра е открито на брега на остров от френската територия Реюнион. Анализите доказаха, че това е фрагмент от крило на малайзийския «Боинг». Но загадката е непокътната.

Разбира се, всеки безследно изчезнал самолет се е разбил. Но дълго не се знае не само причината за трагедията, но дори нейното място.

Така едва на 3 април 2011 г. корпусът на «Еърбъс» А330-230 на «Ер Франс» е локализиран на океанското дъно край Бразилия. Полет AF 447 между Рио де Жанейро и Париж (228 души на борда) прекъсна внезапно на 1 юни 2009 г. над Атлантика в зона на турбуленции.

Само няколко парчета от машината бяха намерени седмица по-късно. А трябваха близо 2 години, за да се разберат приблизително последните километри от полета.

Черните кутии на един «Боинг» 737 на индонезийската компания «Адам еър», изчезнал на 1 февруари 2007 г., са забелязани от американски кораб на дъното на протока Макасар (между островите Борнео и Целебес). Но това откритие идва над три седмици след полета – и след гибелта на 102 души.

Противоречиви версии последваха изчезването на самолет на «Мианма Еъруейз» на 24 август 1998 г. Имаше сведения, че самолетът, транспортирал 39 души, е кацнал непокътнат в Лаос, после - че се е разбил в северната част на тази страна. Едва 4 дни по-късно останките на машината и жертвите са открити далеч, в Източна Бирма.

На 16 февруари 1984 г. фермер случайно намерил в Еквадор отломки от самолет на националната компания «Саета», изчезнал на 23 април 1979 г., цели пет години по-рано, с 57 души на борда.

На 13 октомври 1972 г. транспортен самолет на уругвайските ВВС се разбил в Андите, около границата между Аржентина и Чили. Двама оцелели тръгнали и успели да повикат помощ.

В крайна сметка спасителите дошли 72 дни след катастрофата. От 45 пътници само 16 оживели в ледената планина, включително като се хранели от телата на загиналите.

А понякога времето между изчезването и откриването на първите следи се мери с десетилетия. Алпинисти намират на 20 февруари 2003 г. разбития корпус на самолет на еквадорската компания «Саета», изчезнал в Андите 27 години по рано. Той бил върху склон на вулкана Чимборасо, най-високия връх в Еквадор. А бил открит благодарение на топлото време в момента – снегът се топял.

А на 8 февруари 2015 г. в Чили телевизията показа откриването на останки от самолет, изчезнал над 50 години (!) по-рано в планините с 24 пътници на борда, включително 8 местни футболни звезди.

Скелета на «Дъглас ДС 3» на компанията «Лан Чиле» открили и снимали също алпинисти. Те го намерили на над 3200 м надморска височина и на около 300 км южно от столицата Сантяго, много далеч от предполагаемото място на изчезването му на 3 април 1961 г.