Търговски вериги товарят фирми със свои задължения
Търговски вериги прилагат различни похвати спрямо производители и дистрибутори, за да постигнат условията си. Миналата седмица български фирми поискаха помощ от държавата срещу монопола на големите вериги.
Често хипермаркетите продават по-евтино от кварталните магазинчета, защото успяват да си издействат търговски отстъпки от производители и вносители на стоки.
Основният проблем е прехвърлянето на задълженията на веригите към снабдителите, каза пред bTV Витан Витанов, собственик на фирма за производство на рибни продукти. По думите му, въпреки че производството като етап свършва в един момент, чрез договорите хипермаркетите натоварват доставчиците с част от своите търговски инвестиции.
Пример за това са т.нар. „входни такси”, които се изчисляват на база търговска площ и за нов обект. Витанов обясни, че сумите са от 500 до 5000 лева на обект и се плащат, когато търговската верига реши да инвестира в нов магазин например.
Такава такса се налага и на нов доставчик за всичките вече създадени магазини, в които ще се появят неговите стоки.
Излиза, че фирмите, продаващи в супермаркетите, трябва да субсидират инвестициите в нови търговски обекти и това е включено в договорите. Аргументът на веригите е, че 60% от търговския оборот минава през тях.
Веригите са изключително важно нещо във всяка една икономика, отбеляза Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз „Произведено в България”, откъдето дойдоха призивите към държавата за защита на търговци и производители.
От организацията твърдят, че в сектора съществува картел. По думите на Грозданов те помагат за „изсветляването” на икономиката, предлагат нови възможности на потребителите, спомагат да се оптимизират отношенията между производител, доставчик, търговец и потребител.
До един момент веригите могат да играят много позитивна роля, смята Грозданов, но „прекрачи ли се прага, стане ли натискът върху производителя до такава степен силен и голям, могат да се нарушат балансите”.
Практиката е такава, че при подписване на договор с хипермаркетите фирмите дават една основна търговска отстъпка, обясни изпълнителният директор на Съюз „Произведено в България”. В договора обаче се включват най-различни други отстъпки. В изследване на независима експертна група, по поръчка на правителството, са изброени около 100 различни видове, някои от тях уникални – като например отстъпка за юбилей, за рожден ден на веригата и т.н. В някои случаи отстъпките, които се искат от българските производители достигат 40–50% от цената на продукта.
Според Витан Витанов има няколко такива явления, като отстъпката е само едно от тях. Отстъпките са пропорционални на продажбите. Съществуват и пасивни разходи, които са във вид на такси, бонуси, във вид на различни наеми – за това, че си на щанда, за това че заемаш софтуерно пространство, добави бизнесменът.
През март Министерство на икономиката предложи промени в Закона за защита на конкуренцията, с които ще се регламентират отношенията между големите търговци на дребно и техните доставчици. Така ще се ограничи практиката големите вериги да налагат такси на доставчиците.
В момента, за да започне процедура по действащия закон е необходимо дадена фирма да притежава над 50% пазарен дял. По официални данни веригите имат 40–45%, но в големите градове делът им е над 60%. Затова се въвежда нова категория, която означава „сериозна пазарна сила”. По думите на Грозданов във всички останали 26 страни от ЕС тези въпроси са урегулирани.
Скоро в България ще има законови регулации, които ще ограничават надценката, която големите търговски вериги слагат върху продаваните стоки, заяви неотдавна председателят на Държавната комисия по стоковите борси и тържищата Едуард Стойчев. Според него комисията често се натъква на съмнителни договорни условия между търговец и производител.