Това става ясно от проект за промени в Закона за данъчните складове и акцизите, цитиран от БНР.

Увеличените ставки на газьола (дизеловото гориво) и керосина, използвани за отопление, ще се изравнят с тези за транспортни нужди.

В момента акцизната ставка за газьол за транспортни нужди с определени кодове е 645 лева за 1000 литра, а ако същият вид гориво се използва за отопление и е предварително маркиран – акцизът е 50 лева за 1000 литра. В проектозакона на финансовото министерство двете ставки се изравняват.

По идентичен начин ще се промени и ставката за маркирания керосин. За тежките маркирани горива увеличението е от 50 на 400 лева за 1000 литра, а за втечнения нефтен газ за отопление – от нулева ставката се увеличава до 340 лева.

От финансовото министерство обяснили, че увеличението на акциза върху горивата за отопление е мярка срещу различни нерегламентирани практики. Най-често срещаната такава е горивото, вместо да се използва за отопление, да бъде използвано за транспортни нужди.

В много случаи доставки на енергийни продукти за отопление са реализирани по близки цени или дори по-високи от цените, по които са реализирани моторните горива. В тези случаи по-ниските акцизни ставки не са намерили отражение върху цените на горивата за отопление, а са довели до увеличаване на печалбите на доставчиците, поясняват от Министерството на финансите.

От там са категорични, че драстичното увеличение не би трябвало да се отрази на потребителите, но ще предотврати множество нерегламентирани практики и укриването на акциз.

Вчера премиерът Бойко Борисов нареди спешни действия, като съобщи, че проверка е показала, че 40% от горивото е терпентин или с високо съдържание на сяра. Веднага екипи на икономическото министерство започнаха да препломбират бензиноколонки.

*Маркирането на горива е действие, при което към газьола и керосина се прибавя маркер (в случая червен)


Според Закона за акцизите и данъчните складове, маркирани енергийни продукти се превозват на територията на страната само с:
1. транспортни средства, на които лицата са инсталирали за собствена сметка глобална система за позициониране (GPS), и
2. съдове за транспортиране, снабдени със средства за измерване и контрол, отговарящи на изискванията на този закон, Закона за измерванията и нормативните актове по прилагането им.

В редица европейски държави като Испания и Гърция, земеделските производители, също могат да се възползват от тези горива, което облекчава значително техните разходи.