Това съобщиха в Пловдив юристи от от Сдружението за правна помощ на потребителите" (СППП). Според председателя му Димитър Деков, всички 13 атакувани в съда клаузи са отменени, предаде БТА.

На първо място той посочи таксата за възстановяване на електроснабдяването, която от петък вече не може да се изисква.
Това е сумата, която клиентът плаща, за да му включат отново спряното електроснабдяване. А то се спира, ако изтекат десет дни след срока за плащане на сметката и не е платено.

"Спирането на тока трябва да е крайна мярка, а към момента не се предвиждат други по-леки мерки", твърди Деков.

Клаузата за такса "включване" също се отменя, но проблем в момента е дали наистина таксата отпада.

Юристите от СППП твърдят, че от петък такса "включване" е в миналото, но от EVN -Електроснабдяване са категорични, че ще продължат да я събират при прекъсване на снабдяването поради неплатена в срок сметка за ток.

От компанията се позовават на "действащия чл. 62, ал.1 от Общите условия на мрежовото дружество EVN България Електроразпределение, което извършва действия по електросъоръженията и което реализира въпросните разходи за транспорт, техника, труд, материали".

Цената за възстановяване винаги се е заплащала от клиентите към мрежовото дружество, а не към снабдителното дружество, твърдят от EVN.

Юристите от сдружението обявиха, че тази такса е включена при ценообразуването и тя не се дължи.

Според съдебното решение 
EVN вече ще носи отговорност и ако клиентите нямат ток повече от 24 часа по независещи от тях причини, коментират адвокатите.

Що се отнася до останалите отпаднали клаузи в Общите условия, от EVN нямат претенции и казват, че така или иначе осъвременяват в момента политиката си и де факто изпълняват новите изисквания.

Такъв е примерът с чл. 17, ал.9, (касаещ едномесечния срок за подаване на възражения срещу фактури за електроенергия), който преди три седмици беше вече отменен от ВКС по сходна жалба на Комисията за защита на потребителите.

Тогава EVN отбеляза, че въпреки наличието на този текст в действащите Общи условия, дружеството отдавна е наложило в практиката си да приема възражения срещу фактури и след изтичане на един месец от издаването им.

Затова в проекта на нови Общи условия за клиентите вече няма ограничение за подаване на възражение срещу фактура, като за периода на разглеждане на възражението компанията няма право да изисква прекъсване на захранването на клиента.


СППП ще сезира всички държавни институции за крайното решение на ВКС и ще задействат процедура за налагане на нарушение при неизпълнение на съдебното решение.

От сдружението предвиждат разкриването на техни приемни и в други областни градове, както и организирането на разяснителни кампании, с които да информират гражданите за това решение и в същото време да ги призоват да се обръщат към тях с колективни искове.