Втора инстанция осъди общината да премести трамваите от локалното платно на бул. "Скобелев"
Мотивите са, че шумът разболява. Решението може да бъде обжалвано пред ВКС
Столичната община е осъдена и на втора инстанция да премести трамвайното трасе, което минава по локалното платно на бул. "Ген. М. Скобелев" (между ул. "Витоша" и "Петте кьошета").
Това реши Софийският апелативен съд (САС), който изцяло потвърждава в тази част решението на градския съд, който преди две години осъди общината да премести трасето, съобщи Lex.bg. То беше изградено през 2010 г. заради строящото се тогава метро в района и трябваше да съществува до 2012 г.
В следващите 12 години обаче така и не беше преместено, а през 2017 г. живущи в района граждани заведоха два колективни иска срещу общината, с които искат трасето да бъде премахнато или преместено заради непоносимия шум.
Преди две години градският съд осъди общината да премести трасето до 1 година от влизане на решението в сила. Само от това решение на СГС обаче минаха две години, в които общината обжалва пред втората инстанция и сега и апелативният съд го потвърди. Сега общината отново може да обжалва - пред Върховния касационен съд (ВКС), и само ако и той остави решението в сила, ще започне да тече едногодишният срок, в който трасето трябва да бъде преместено.
Гражданите посочват, че то минава в непосредствена близост до жилищата им на бул. "Ген. Скобелев" и създава постоянен дискомфорт и стрес, тъй като шумът и вибрациите от трамваите са значително завишени, в сравнение с други места, където линиите са в близост до жилищни кооперации при спазване на законовите изисквания. В момента по трасето минават трамвайни линии 1, 6, 7 и 27. Данните по делото от разписанията показват, че в делничен ден на час по линията минават 28 мотриси, а в празнични дни - по 10 за 60 минути. По отношение на оплакванията на хората от постоянния шум, от Центъра за градска мобилност са информирали, че трамваи там не се движат само от 22:55 ч. до 4:56 ч.
Според заключение на вещо лице по назначена комплексна съдебно-техническа експертиза, с изграждането на временното трасе действително е нарушена наредбата за планиране и проектиране на комуникационно-транспортни системи на урбанизирани територии. Нарушенията са констатирани по отношение на минимална ширина на трасето от 3 метра, минималното разстояние до жилищни сгради, стълбове за осветление и бордюри.
По делото беше приета и експертиза за нивото на шум в близките сгради. Експертите заключиха, че във всички шест жилищни помещения, в които са измервали шума, граничните стойности са били завишени. Засечените значими превишения са от порядъка на от 10 до 15 dB през деня и вечер от 9 до 14 dB над нормата. Според експертите е обезпокоителен фактът, че за нощния период са регистрирани превишения на нормите, като стойностите достигат до 12 dB над граничните нива. Според вещите лица измерените нива на шума през нощта са много по-високи от препоръките на Световната здравна организация за добър нощен сън: "...непрекъснато фоновият шум трябва да остане под 30 децибела, а индивидуалните шумове не трябва да надвишават 45 децибела".
Шумът разболява
Приетите и от двете инстанции заключения на експертите - специалист по нервни болести и клиничен психолог, са, че шумът в населените места е стресов фактор за организма като причинява психо-физиологичен стрес под формата на раздразнение, а високите нива на транспортен шум, срещу които нищо не може да се направи, могат да провокират чувство за безпомощност, което може да отиде и по-далеч заради убеждението, че средата не подлежи на повлияване.
Лекарите са обяснили и влиянието на продължителните наднормени нива на шума и вибрациите върху различните системи на човешки организъм:
върху нервната система - води до лесна психическа умора, раздразнителност, увреждане на паметта;
върху сърдечносъдовата система - предизвиква дисфункция, водеща до промени в кръвното налягане и пулса в насока артериална хипертония и тахикардия;
върху храносмилателната система - нарушение на стомашната секреция и усвояването на хранителните вещества;
върху дихателната система - повишаване на минутния дихателен обем, тахипнея;
върху ендокринната система - повишено отделяне на катехоламини, щитовидни хормони и др.
"Всички тези отрицателни въздействия на шума върху организма водят до повишаване на общата заболеваемост вследствие понижена имунна защита на организма", категорични са експертите.
Общината: Не може за една година
Освен всички възражения срещу осъждането, Столичната община оспорва и дадения срок от една година след влизане на решението в сила, в който трябва да премести трасето. В жалбата си общината иска той да бъде удължен, за да бъде изпълним и да бъде съобразен със започналите действия по преместването на трамваите.
В изложението си пред съда оттам припомнят, че още през 2013 г. е бил изготвен проект за преместване, който щял да струва 7 млн. лева, но на следващата година Министерството на финансите е информирало, че не може да осигури парите. През 2017 г. е било възложено ново проучване и са били изготвени 7 варианта за преместване на трамваите, за да се стигне и до обявяване на обществена поръчка.
През май 2022 г. пък е приет идеен проект за ново транспортно решение, който предвижда трасето да остане надземно и да не минава през тунела до НДК, като бъде направена реконструкция на участъка от края на трамвайните коловози при бул. "Прага" до бул. "Витоша" и изграждане на нови коловози за трамвай №1 и №7 върху съществуващото трамвайно трасе по линията на трамвай №6, но на нивото на съществуващото улично платно и върху нова покривна стоманобетонова плоча до портала на тунела на НДК, но на повече от 7 м от прилежащите сгради.
От общината се оплакват, че съдът не е преценил времето за провеждане на процедурите по Закона за обществените поръчки, нито сроковете за изпълнение. Според общинската власт ще са нужни поне 420 дни за преместване на трасето, от които 120 дни за проектиране и 300 за строителство, като и те са определени като прогнозни заради възможни различни усложнения.
Апелативните съдии обаче отхвърлят възраженията на общината, като посочват, че нарушенията са установени и доказани. Съдът подчертава, че кметът на София не е изпълнил задължението си да контролира и управлява дейностите, свързани с организацията на градския транспорт и осигуряване на безопасна среда, с което са причинени или съпричинени наднормени нива на шум и вибрация. Освен това общината не е изпълнила и задължението си да преустанови ползването на локалното трамвайно платно.
"Поради съвпадане на правните изводи на двете инстанции решението на първоинстанционния съд следва да бъде потвърдено", категоричен е САС.