Французинът Жак Гунан, изпълнителен директор на съвместната компания, която стопанисва тунела, каза, че преговаря с британското правителство за инвестиция от 6 милиона евро. Целта е да се защитят жп превозите против евентуална заплаха от нова мигрантска вълна.

Допълнителното съоръжение е необходимо за отсечка, която е непосредствено до началото на тунела откъм Франция и в момента представлява „най-слабата му точка”.

Транспортните услуги бяха значително разстроени миналото лято от мигранти, които масово се опитваха да нахлуят в тунела и да се качат на влакове за Великобритания. Гунон предупреди, че има опасност кризата да се повтори по-късно тази година.

„Ние всички сме убедени, че има значителен риск от нова мигрантска вълна - каза 62-годишния френски мениджър, говорейки по повод публикуването на годишните финансови резултати на „Юротънъл”. – Може би милион или два милиона мигранти биха могли да навлязат в Европа от Турция или от други страни.”

Той припомни, че високоскоростните влакове „Юростар” минават по 600-метрова отсечка, предоставена на компанията, преди да влязат в 50-километровия тунел. Тя е защитена от стена, която е висока 4 метра и лесно се преодолява.

Възможно е само за 3-4 месеца тази част от линията да се затвори с 6-метрови бетонни стени и покрив. Идеята вече е обсъждана с британските власти, добави Гунон.

„За съжаление британското правителство ми каза: „Да , ние признаваме, че това е умен ход, но за 2015 г. нямаме пари, така че ще трябва да изчакате следващия бюджет”. Надявам се това решение да бъде взето скоро, защото мисля, че това точният начин да постигнем окончателна сигурност в тунела”, каза шефът на компанията.

Освен това Гунон иска да се установи общ център за сигурност в района на тунела при Кале. Той би осигурил по-гладко сътрудниство между британските и френските охранители на жп линията.

„Юротънъл” съобщи вчера, че претендира за компенсация от 29 милиона евро от британското и френското правителство заради пропуснати приходи, които е претърпял, когато мигрантската вълна беше върха си между юни и октомври м.г.

Опитите на мигранти да навлязат в тунела са ограничени едва след като двете страни затегнаха мерките за сигурност. Но заради тях - както и заради тероричните атаки в Париж на 13 ноември – обемът транспортни услуги на компанията е намалял с 3 на сто, сочи годишният й отчет.

Все пак цялостните приходи на «Юротънъл» за годината са нараснали с 5 процента – до 1,2 милиарда евро, а печалбите й преди облагане са скочили с една четвърт до 115 милиона щатски долара (над 103 милиона евро).