Системата на метрото във втория по големина град в Гърция Солун беше официално открита днес, като нейните станции показват същите древни артефакти, които почти провалиха приключването на проекта, предаде Ройтерс.

ВИЖТЕ СНИМКИ ТУК>>

По време на строителството, което започна през 2006 г., работници откриха пазар от византийската епоха, римско гробище и други съкровища от дългата и разнообразна история на града, допълва БТА.

Находките спряха развитието на метрото и повдигнаха въпроси за това как градът ще се модернизира, като същевременно защити богатото си минало. Отговорът беше да се смесят двете, като се покажат откритите артефакти, на които съвременните пътуващи да се наслаждават.

"Това не е просто проект за благоустройство, който е изключително важен за града. Това е и музей", каза гръцкият премиер Кириакос Мицотакис, преди да посети гарата Венизелу за частна обиколка вчера. "Вероятно е уникален в света. Ще минем през подземен музей, за да стигнем до влака."

Снимка: АР/БТА

Завършването на метрото отне близо 20 години, отчасти поради проблеми с финансирането по време на дълговата криза в Гърция от 2009-2018 г. Това е първата подобна система в Гърция извън Атина.

Според изпълнителя на проекта строителите е трябвало да копаят по-дълбоко от първоначално планираното - до 31 метра, за да се уверят, че тунелите минават под археологическите находки.

"Това е възможност за Солун да стане втори Рим по отношение на антиките", каза Мелина Паисиду, един от археолозите, открили реликвите под земята.

Първата линия ще започне да обслужва гражданите и посетителите на града. Тя ще свързва железопътната гара западно от центъра на Солун с квартала Неа Елветия в източната част на града.

Поради лошото време, обхванало Гърция обаче, планираното тържество на открито в Солун беше отложено за 4 декември, съобщи сайтът voria.gr. Празненството се организира от Европейския съюз, който съфинансира изграждането на солунското метро с 1 млрд. евро, и "Капани проджект". За следващата сряда те планират голямо събитие на открито с визуални ефекти, пърформанси, танцов уъркшоп, музика, игри и други увеселения.

Участъкът от първата линия, който бе открит днес, е 9,6 километра и има 13 станции. По трасето ще се движат 18 свръхмодерни мотриси по последна технология. Те са климатизирани и ще се управляват автоматично, но в кабината въпреки това ще има оператор.

На пероните са инсталирани автоматични врати за безопасност.

Снимка: АР/БТА

В час пик влаковете ще се движат на интервал от 3,5 минути, като има възможност той да бъде съкратен до 90 секунди след разширението на линията до квартал Каламария. "Прото тема" допълва, че метрото ще работи от неделя до четвъртък от 5:30 ч. сутринта до 0:30 ч. през нощта, а в петък и събота - от 5:30 ч. до 2:30 ч. през нощта.

На всяка станция има бюро за издаване на билети, както и общо 104 билетни автомата, които работят както в брой, така и с банкови карти.

От 30 ноември, деня на стартирането му, до 3 декември пътуването в солунското метро ще бъде безплатно. След това в продължение на шест месеца цената на билета ще бъде намалена - 60 евроцента вместо редовната цена от 90 евроцента за градския транспорт в града.

Солунското метро се отличава и с възможността посетителите му да видят археологически находки, открити по време на строителството. Вчера президентът на Гърция Катерина Сакеларопулу и премиерът Мицотакис разгледаха археологическия обект, разкрит на централната станция "Венизелу".

Снимка: АР/БТА

Както пише в сайта на компанията "Елинико метро", която е оператор на двата метрополитена в Гърция - в Атина и в Солун, решението за изграждането на солунското метро е взето през 2003 г., а самото строителство започва през 2006 г. Истината обаче, както припомня "Прото тема", е, че идеята за метрото е още от 1918 г., за първи път то е включено в бюджета през 1976 г., а опит за строителство е направен през 1987 г., когато обаче е изградена само една къса тунелна отсечка, след което обектът е изоставен поради липса на финансиране.

Строежът и след 2006 г. беше съпътстван с много проблеми, съдебни дела, смени на изпълнителя. През 2018 г. тогавашният премиер Алексис Ципрас откри първата станция на метрото - която, освен че не водеше до никъде, не беше и готова, а за фон бяха поставени пана с отпечатани изображения на автомати за издаване на билети. Това беше и причината настоящият премиер Мицотакис да избягва думата "откриване". Забавянията и проблемите оскъпиха проекта, като стойността му нарасна от 1,15 на 1,5 млрд. евро. По-малки скандали съпътстваха проекта до последно - два конкурса за избор на лого се провалиха, а в последния момент правителството възложи изработването на проект с пряко възлагане и без конкурс, което предизвика негативни коментари в медиите и от някои дизайнери.

Снимка: АР/БТА

Забавянията родиха и много вицове, посветени на солунското метро. Един от тях го определя като "най-късия виц", а в друг се казва: "Метрото в Атина е хубаво, но метрото в Солун е просто нереално". В скорошна публикация "Вима" дори го нарича "колективна травма" за солунчани, които цитира да коментират: "Косите ми побеляха (по време на строителството)" и "Късметлийка съм, че доживях, други не успяха".

Днес обаче, както казва журналистът Танасис Тасиулас, идва моментът на "вица, който стана действителност" или на "мечтата, която се сбъдна". Подобно на Атина и Солун ще има модерен градски транспорт и ще затвърди позицията си на "втора столица" на Гърция.

Пред радиостанцията Скай 100.3 министърът на инфраструктурата и транспорта Христос Стайкурас каза, че според прогнозите метрото в Солун ще превозва по 254 хиляди души дневно, а по улиците на града ще има 57 хиляди автомобила по-малко.

Отсечката, която бе открита днес, е само първият етап от развитието на солунското метро. Вече е в ход строителството на първото му разширение - в източна посока към квартала Каламария. Както пише информационният портал www.newmoney.gr, очаква се разширението до Каламария с пет нови станции да бъде готово към края на 2025 г.

Според публикация в сайта b2green.gr плановете на развитието на солунското метро предвиждат разширяването му и в северозападна посока. Целта е до 2040 г. половината от придвижванията в града да стават с обществен транспорт - от едва 15 процента в момента. Планира се в този срок метролиниите да имат дължина от 48,22 км и 44 станции. Засега обаче все още не е уточнено откъде ще дойде финансирането, като според сайта ще се търси подкрепа и от Европейския съюз.