Проблемите на немските ВВС се увеличават през последните години и дори новият шеф на летците генерал-лейтенант Инго Герхарц признава това в прав текст. На 27 юни той заяви ,че "Луфтвафе" се намира в много ниска точка от своето развитие.

"Повечето от самолетите ни са на земята поради липса на резервни части и детайли. Много от тях дори не са в нашите хангари, а в ремонтните заводи и това продължава доста дълго", отчете генералът, цитиран от "Експерт онлайн".

Военната авиация на Германия се нуждае от пари, но канцлерът Меркел от години поддържа ниво на военните разходи от 1.2% от БВП, което очевидно е недостатъчно. Вярно е,че тя смело заяви за предстоящото им увеличение, но до 2025 година то е в рамките на 0.3% от БВП-явно недостатъчно, както смята и американският президент Тръмп.

Според "Дойче веле" през 2015 година при проверка на немските ВВС за евентуално участие в коалицията срещу "Ислямска държава" се оказва, че от 93 самолета във ВВС само 66 са готови да излетят. От тях пък само 29 изтребителя могат да бъдат използвани в бойни действия.

При норматив за бойна готовност от 70% от летателния състав и машини, според генералния инспектор на Бундесвера са готови едва 58%. Това е било положението през 2015 година. През 2018 обаче нещата се влошават- в момента едва 26 изтребителя "Торнадо" са готови за изпълнение на бойни задачи.

И техническото състояние на бойните самолети не е единственият проблем. Според "Шпигел" боеприпасите за самолетите на немските ВВС са много малко-ракети тип "въздух-въздух" има само за 4 самолета.

Всички тези проблеми доведоха до смяна на командващия немските ВВС. От началото на юни генерал-лейтенант Карл Мюлнер бе изпратен в оставка, а неговото място зае генерал-лейтенант Инго Герхарц. Според National Interest причината за смяната е настояването на Мюлнер да се закупят нови изтребители от пето поколение вместо остарелите "Торнадо". Неговите предпочитания са били за F-35 Joint Strike Fighter, което явно не се е харесало на Меркел.