Данните, събрани от 3D картографиране на катедралата "Нотр Дам" в Париж, могат да бъдат с решаващо значение за нейната реконструкция. Те са събирани в продължение на няколко години от американски изследователи и са направени благодарение на много високотехнологична лазерна система.

Президентът на Франция Еманюел Макрон обеща вчера да възстанови катедралата само за 5 години.

Как може да помогне 3D картографирането? 

Една седмица преди да лумне огънят в парижката катедрала, екип от академици от Васар Колидж (Vassar College), в северната част на Ню Йорк, е събрал огромно количество данни, за да ги инвентаризира за 3D моделиране на сградата, разказва "Le parisien".

Всичко започва през 2011 г., по инициатива на американски професор по история на изкуствата. Това е Андрю Талън - франкофон, любител на средновековната архитектура, със страст към готическите катедрали. Toй решава да използва лазерно устройство, за да картографира възможно най-точно външния и вътрешния вид на катедралата.

Андрю Талън поставя фотоапарата си на около 50 места, за да измери разстоянията между всяка стена и стълб, кът, статуя или друга форма, записвайки всички несъвършенства на паметника.

"Чувствах същата емоция, когато бях малък, минавайки пред Дева Мария и казвайки: Искам да отида там горе. Ами аз бях там и беше вълнуващо", споделя той.

Резултатът е "облак" от повече от един милиард точки, които по-късно са оцветени. Окончателните компютърни образи реконструират катедралата в най-малките детайли, включително и малките дефекти, с точност около 5 милиметра.

Тези образи например потвърдиха, че западната страна на катедралата е "пълна бъркотия ...", както казва самият Андрю Талън в списание National Geographic през 2015 г., показвайки несъответствието на стълбовете.

"Той искаше да "влезе в съзнанието на строителите", казва Линдзи Кук, негов бивш ученик.

При лазерното сканиране професорът търси прекъсвания в строителството, места, където нещата не са съвсем прави или отвесни.

Андрю Талън

Снимка: Le parisien

"Благодарение на починалия в края на миналата година Андрю Талън, днес разполагаме с точното разположение и планове на всяко едно нещо в катедралата", заявява докторантката Хана Гроч-Бейли от Университета Рътгърс в Ню Джърси.

Снимка: Ubisoft

Много точно моделиране

"Нотр Дам" може и да бъде реконструирана без тези данни, но лазерното моделиране довежда до снимки и рисунки, които могат да бъдат притежавани от архитектите на Франция, и могат да доведат до по-голяма прецизност. Това е особено полезно за високите елементи на сградата като покрива, който до голяма степен е унищожен от огъня, за кулата - стрела, която е срутена и по-трудна за физическо измерване.

Моделирането ще помогне на реставраторите да пресъздадат същата част от свода, който се срина вътре. "Ако властите искат да използват 3D технологията, разбира се, ние ще споделим всичко с тях", каза Линдзи Кук.

Понастоящем данните са на външни твърди дискове на Васар колидж, с копия в Колумбия, където академиците сътрудничиха с Андрю Талън, като част от проекта "Mothing Gothic".

Ако френските архитекти на исторически паметници поискат записите, те трябва да бъдат предадени лично, защото данните са твърде големи, за да бъдат изпратени по интернет.

В други твърди дискове историците също ще открият, ако искат един ден, друго наследство на Андрю Талън: лазерни модели на катедралите на Бове, Шартър, Кентърбъри или дори базиликата Сен-Дени.

Снимка: Ubisoft

Как компютърна игра може да спаси катедралата

Докато Франция се готви да реконструира опустошената от огъня катедрала "Нотр Дам", една от най-известните компютърни игри също може да се окаже неочакваният спасител на реставраторите.

Развиващата се по времето на Френската революция Assasin's Creed Unity е дело на една от най-големите компании, разработчици на игри - Ubisoft. За да пресъздадат по най-реалистичен начин духа на революционна Франция, специалисти са извършили подробно 3D сканиране на цялата катедрала, записвайки дори най-малките детайли в нея. Събраната за целите на Assasin's Creed Unity информация сега може да послужи за достоверното реконструиране на храма, споделят експертите, цитирани от "Фокс".

От Ubisoft разкриват, че 3D сканирането на катедралата и пренасянето ѝ в цифров вид е отнело 2 години. За работата е отговаряла Каролин Мюзи, главна дизайнерка на играта.

"Ние дори събрахме много от оригиналните планове, разказващи как точно е била построена "Нотр Дам", споделя Мюзи.

"Работата бе много трудна и приличаше на сглобяването на изключително сложен пъзел. Резултатът обаче си заслужаваше, "Нотр Дам" се пренесе в дигиталния свят по най-достоверния възможен начин", допълва дизайнерката относно извършеното 3D сканиране на 850-годишната катедрала.

 

Възстановяването на опустошената от пожара парижка катедрала "Нотр Дам" ще е съпътствано с много предизвикателства, съобщи Асошиейтед прес. Първото е незабавно да бъде защитен интериорът на сградата от природните сили, след като покривът изгоря. Затова приоритет е да бъде инсталиран временен покрив от метал или пластмаса, който да спира дъжда. След това инженери и архитекти ще започнат да оценяват пораженията.

За щастие съществува пълна документация за сградата. Освен триизмерната лазерна възстановка, историци и археолози са направили подробни планове и много снимки на интериора.

Катедралата трябва да бъде обезопасена, без да бъдат местени разпръснатите в нея отломки, които могат да дадат ценна информация, а и материал за реставраторите, каза Дънкан Уилсън, ръководител на организацията за консервиране на паметници на културата "Историческа Англия".

Второто предизвикателство е да бъде спасен материалът, защото част от него може да е подходящ за повторно използване.

"Това е много трудоемко. Прилича на археологически разкопки" - добави Уилсън.

Въпреки опасенията в разгара на пожара, че цялата сграда може да бъде изгубена, конструкцията изглежда невредима. Двете правоъгълни кули са на мястото си, а огромният каменен свод остана върху дебелите стени и масивните контрафорси. Сградата, построена, за да бъде вечна, издържа на най-голямото изпитание.

Том Никсън, старши преподавател по средновековно изкуство и архитектура, каза, че каменният свод е бил като "противопожарна преграда между силно запалимия покрив и силно запалимия интериор", точно както са планирали средновековните строители.

Внимателни проверки обаче трябва да определят дали камъните по свода не са се напукали от топлината. Ако е така, целият свод ще трябва да бъде разрушен и изграден отново.

Изящните витражи изглеждат непокътнати, но и те вероятно са преминали през "топлинен шок" от високата температура, последвана от студена вода. Това означава, че стъклото, обковано с олово, може да се е изкривило, да е било отслабено, и ще трябва да бъде прегледано внимателно.

След като бъде стабилизирана сградата и оценени щетите, ще започне реставрацията. Вероятно тя ще е с участието на експерти от много държави.

Недостигът на квалифицирани майстори, които могат да работят с камък, дърво, олово и стъкло, ще е един от основните проблеми, предаде АФП. Недостиг на такива специалисти има в цяла Европа, каза Франсис Мод, директор на архитектурно бюро в Лондон. Други големи проекти, като възстановяването на Уестминстърския дворец, също се сблъскват с този проблем.

Предстои важно решение - дали да бъде запазена катедралата както си беше преди пожара, или да бъде предпочетен по-творчески подход. За него влияние ще окажат финансови, политически и естетически съображения.

Осигуряването на материалите също ще е трудно. Покривът беше от дъбови греди от столетни дървета. В Европа надали вече съществуват такива. Алтернативите могат да са различна конструкция с по-малки греди и дори метален покрив, който няма да допадне на пуристите.

Реставрираната сграда ще трябва да съответства на съвременните здравни стандарти и изисквания за безопасност.

Експертите са съгласни, че проектът ще отнеме години, ако не и десетилетия.