ЕК е против сухопътен мини Шенген между България, Гърция и Румъния
Не смятам, че частичните решения са тези, към които трябва да се стремим, а трябва да следваме решаването в цялост на това ограничение, подчерта еврокомисарят по транспорта Адина Вълян
Вариантът за сухопътен мини Шенген с премахване на проверките на сухопътните граници между Гърция, България и Румъния, предложен от група евродепутати, беше отхвърлен днес от еврокомисаря по транспорта Адина Вълян, съобщава новинарският сайт Хотнюз.
Румънката Вълян заяви в Страсбург, че подобна мярка би поставила "немислим натиск" върху границата между Румъния и Унгария и отбеляза, че според нея Румъния не трябва да търси "частични решения".
Сайтът напомня, че Румъния и България предстои да бъдат приети в Шенген на 31 март, но само с летищата и пристанищата, а проверките по сухопътните граници ще продължат, тъй като Австрия продължава да се противопоставя на отпадането им.
На 25 януари трима евродепутати и един депутат от Румъния, България и Гърция поискаха от гръцкия министър по миграцията да предложи на неформална среща на Съвета на правосъдие и вътрешни работи премахване на контрола по сухопътната шенгенска граница между трите страни. Съвместното писмо беше подписано от румънските евродепутати Дачиан Чолош и Влад Георге, от гръцкия евродепутат Георгиос Кирцос и от българския депутат Даниел Лорер, а една от целите на инициативата е подобряване на трафика за превозвачите от трите страни, от които само Гърция е членка на Шенген в момента, отбелязват медиите.
Предложението идва, след като Румъния и България получиха в края на миналата година зелена светлина за влизане в Шенгенското пространство с въздушните и морските граници от 31 март, но не беше определен срок за сухопътното им присъединяване, напомнят Хотнюз и БТА.
Еврокомисарят по транспорта Адина Вълян заяви днес в Страсбург в отговор на въпрос на сайта Нюз.ро във връзка с тази инициатива, че не смята, че Румъния трябва да търси "частични решения".
"Многократно съм изразявала от перспективата на еврокомисар по транспорта, който вижда от първа ръка какво означава за транспортния сектор, включително за икономиката на страните членки, всякакъв блокаж на границата: загубеното време за превозвачите означава пари", посочи Вълян.
Тя добави, че това е причината, поради която винаги е настоявала, че свободното движение в европейските граници е изключително важно за общия пазар на превозвачите.
"Още по-важно става за Румъния и България, които са разположени в този геополитически контекст в Източна Европа - и съответно получават транспорт от трети страни - да могат да облекчат границата си с пространството на ЕС, не само към Гърция и не само за румънските туристи, които може да отидат на почивка. Тук трябва да мислим за цялото пространство на транспорта. Да кажем, че между Гърция, България и Румъния има свободно пространство на транспорта. Тогава би имало немислим натиск по шенгенската граница на Румъния на запад, към Унгария", обясни еврокомисарят.
"Не смятам, че частичните решения са тези, към които трябва да се стремим, а трябва да следваме решаването в цялост на това ограничение", подчерта още Вълян.
Групата евродепутати от "Обнови Европа" предложиха създаването на неформален мини Шенген между Гърция, Румъния и България, който би трябвало да започне да функционира през лятото на 2024 г. Отпадането на граничния контрол по сухопътните граници между трите страни би улеснило не само превозвачите, но и многобройните румънски и български туристи, пътуващи към Гърция, смятат инициаторите.
"Европейската комисия не иска летен мини Шенген, както предложи Дачиан Чолош", коментира по този повод и молдовската редакция на Радио Свободна Европа. "Хилядите молдовци, които са се надявали, че през лятото ще могат да стигат по-бързо с кола до морето в Гърция или България, нямат много причини за радост: ЕК сигнализира днес, че не е "за" един "мини Шенген", в който да участват през лятото Румъния, България и Гърция", отбелязва изданието.
Съветът на ЕС обяви в края на декември 2023 г., че Румъния и България ще влязат в Шенген с въздушните и сухопътните граници на 31 март 2024 г., след като бе постигнато споразумение с Австрия. Година по-рано Австрия и Нидерландия се противопоставиха на присъединяването на двете страни към пространството за свободно движение.
Властите в Букурещ започнаха дипломатическа офанзива от декември за определянето на конкретна дата за премахването на проверките по сухопътните граници, но не получиха нищо друго освен обещание за преговори, отбелязва Хотнюз.
В декларацията в края на годината, подписана от Румъния, България и Австрия, се споменава "ангажиментът да се обсъди през 2024 г. дата за възможно премахване на контрола по сухопътните граници". Това обаче е обвързано с пет мерки, които да доведат до "съществено подобряване на ситуацията с миграцията в Австрия" - допълнителни мерки, които не са прилагани за нито една друга страна, която се присъединила към Шенген, коментира сайтът.
Хотнюз напомня, че решението за присъединяване на двете страни към Шенген и със сухопътните граници продължава да зависи от Австрия, тъй като изисква единодушно гласуване.
Що се отнася до възможната дата за влизането на Румъния в Шенген и със сухопътните граници, "както стоят нещата в момента, най-вероятно решение ще се вземе в края на тази година, а ефективната интеграция може да се случи през 2025 г." Това се дължи на европейския изборен контекст през тази година и на факта, че в Австрия има вътрешни избори през есента, така че е малко вероятно позицията на Виена да се промени дотогава, отбелязва сайтът.