Преди седмица арктическият танкер за превоз на сгъстен природен газ Кристоф де Маржери напусна натоварен норвежкия терминал Hammerfest LNG на компанията Статойл и в момента приближава Беринговия проток на път за крайната си цел - Южна Корея.

Пътуването не е по обичайните южни маршрути, а по т. нар. Северен морски път - покрай бреговете на Скандинавия и Русия през Баренцево, Карско море, море Лаптеви и Източносибирско море.

В момента този маршрут е свободен от лед и ще остане така поне до октомври.
Глобалното затопляне може да има достатъчно отрицателни последствия, но все по-продължителното отваряне на СМП е едно от безусловно положителните му последици.

Работата е там, че северният маршрут за превоз на стоки, нефт и компресиран природен газ към големите азиатски потребители е най-малко два пъти по-кратък от обичайния южен (виж картата).

Ако един кораб тръгне от Холандия, той трябва да мине няколко много натоварени и невралгични участъка: Ла Манш, Гибралтар на входа на Средиземно море, Суецкия канал на изхода му, опасните води в акваториите на Сомалия и Йемен на входа на Индийския океан и накрая - Малакския проток, който е най-натоварената област на Световния океан. Оттам минават 20-25 на сто от целия световен трафик на търговски съдове.

Всичко това е свързано с такси, изчакване  и сериозни допълнителни разходи. За сметка на това, Северният маршрут е бърз, ненатоварен, а по бреговете на Русия пирати няма.

В близките години значението на СМП само ще нараства, защото дължината на "прозореца", свободен от лед в Северния океан е вече практически от юни до октомври и ще продължи да нараства. 

В по-далечна перспектива, когато Арктика, за добро или зло, се освободи напълно от лед през летните месеци, което според специалистите ще стане до 20-30 години, корабоплаването ще бъде възможно и директно през полюса (който в момента все пак е все още целогодишно зает от лед), а това ще съкрати още повече разстоянията между Западна Европа и Източноазиатските икономически тигри - както от северозападните европейски пристанища, така  и от руските арктически терминали за природен газ, нефт, стоки и суровини.