Очакванията на обществото спрямо мъжете са много и дори са по-големи от тези към жените. Това твърдят двама български студенти, учещи в Германия, които нашумяха с видео-клипа си в отговор на видеото на актрисата Синтия Никсън /Миранда от "Сексът и градът"/ "Бъди дама".

Клипът на Георги Алексиев от Кюстендил и Марин Йорданов от Стражица се казва:"Бъди джентълмен". Двамата автори са състуденти в Берлин, където учат в специалност "Международен бизнес".

"Когато си мъж, едва ли не трябва да бъдеш всичко - забавен, умен, красив, да се справяш с всякакви проблеми и да бъдеш това във всеки един момент.Трябва да признаем, че нас, мъжете, това понякога ни изморява. Ние обаче не можем да си го кажем направо. И това ни поставя в някои ситуации, в които не искаме да бъдем. А всичко това води до проблеми, до стрес", разказват младежите, които се надяват да провокират дискусия, за да може подобни ситуации да бъдат предотвратени.

"Смятаме, че когато започне да се говори за тези неща открито, ще стане много по-лесно мъжете да си признават притесненията и по този начин да бъдат свалени въпросните очаквания. Другата по-важна гледна точка е, че за да се пребориш с един проблем, когато заявяваш някаква позиция, тя не трябва да бъде крайна и нападателна към другата страна. И, за да може да бъде решен един проблем, това трябва да стане по-спокоен начин, с много разбиране, с по-малко нападки, без силни думи, които нараняват", казват Георги и Марин.

В клипа на Синтия Никсън се разказва за това колко е трудно на жените да бъдат възприемани като жени и за изискванията към тях, които стават все по-големи.

Двамата младежи го контрират с другата гледна точка - тази на мъжете. С видеото си, добило популярност, почти колкото и първия клип, младежите твърдо заявяват, че очакванията към господата не са по-малко от тези, на които са подложени дамите в днешния свят и апелират за общо разбиране.

"Имахме желанието да отговорим на един доста нашумял клип в интернет и го направихме. В оригиналното видео става въпрос за правата на жените и очакванията, които модерното общество има към тях. Кампанията е инициирана от списанието "Girls, girls, girls", а идеята е да се покажат невъзможните стандарти, които обществото изисква от жените в днешно време. Спонтанно се роди идеята да отговорим на това. Бяхме в центъра на Берлин и случайно решихме да представим мъжката гледна точка, защото ние, мъжете, също сме изправени пред редица очаквания. Нашият отговор не е опровержение, ние подкрепяме видеото на Синтия Никсън, но искахме да представим и другата позиция", разказаха пред БТА двамата младежи.

Във видеото, чиито автори са, двамата използвали много свои наблюдения от ежедневието.

"Аз лично мога да кажа, че съм забелязал, че за една жена е много необичайно сама да си смени течността за чистачките. Един мъж пък, също би изпитал неудобство да излезе на терасата, за да простре прането от пералнята. Като цяло идеята ни беше, че не би трябвало да съществуват тези различия", споделя Георги.

Двамата твърдят, че за тях е странно, когато един мъж извършва някаква домакинска работа - и неща, които традиционно са типични за една жена, например, да се грижи за децата или да готви, да се приема с лека подигравка.

"При жените - дейности, характерни за другия пол, също се приемат с някаква насмешка и сякаш има липса на вяра в обществото, че една жена може да се справи с такъв вид дейност. Тук не говорим за физическата сила, която притежава мъжът, но е безумно в 21 век да се говори, че един пол не може да свърши някаква работа, присъща на другия", категорични са двамата младежи. Георги и Марин споделят, че момичетата, които познават се оправят доста лесно с типично мъжките, възприети от обществото дейности.

"Внимателно следихме реакциите на нашия клип- да не би дамите да го възприемат като опровержение, защото не това е целта ни", казват двамата и допълват, че най-важното в клипа е посланието - "Не бъди дама, не бъди джентълмен, бъди човек!", защото са на мнение, че нито жените, нито мъжете трябва да изпитват притеснения да правят това, което искат.

Клипът на двамата български студенти има над 300 000 гледания от всички платформи в интернет сумирано, най-много в Инстаграм.

"Без негативни коментари по принцип не може, но най-хубавото е, че дори и те са поднесени с голяма доза разум, а критиката е позитивна. Приемаме я, защото отговорите са добре издържани, а важното е да се заражда дискусия по тези проблеми", допълват още двамата автори.