Влезе в сила забраната за стари коли в центъра на София
Ограничението действа, но шофьорите нарушители няма да знаят, че са санкционирани, каза кметът Терзиев и добави, че те ще бъдат хващани чрез камерите
От днес, 1 декември, влезе в сила забраната за влизане на стари автомобили в центъра на София. Кметът Васил Терзиев каза вчера, че забраната ще действа, но шофьорите няма да знаят, че са санкционирани.
Още по темата
Нискоемисионната зона ще е валидна до 29 февруари 2024 г. и засяга т.нар. малък градски ринг, който обхваща булевардите "Васил Левски", "Патриарх Евтимий" и улиците "Ген. Скобелев", "Опълченска" и булевард "Сливница".
Решението за зоната беше прието от предишния общински съвет в края на 2022 г. в изпълнение на решение на Софийския градски съд. Тогава съдът постанови, че Столичната община трябва да предприеме мерки за въвеждането на нискоемисионни зони като част от мерките за подобряване на качеството на въздуха особено през зимните месеци.
Камери има, но автоматичният софтуер не работи, всичко трябва да се прави ръчно, обясни кметът Терзиев, цитиран от БТА. Нарушителите могат и ще бъдат хващани чрез камерите, но няма софтуер, с който да бъдат анализирани данните, допълни кметът. Той каза, че процесът на санкциониране може да отнеме много време. Не оспорвам причините, поради които забраната е въведена, но начинът да бъде направена фактически ни кара да мислим, че подходът е несправедлив, заяви Терзиев.
Обсъждат се варианти как да бъде намерено най-справедливото решение за гражданите. Кметът заяви, че не иска да има несправедливо решение за хората, които не са имали време да се запознаят с промените и с възможностите пред тях. Не може да държим хората отговорни, затова че Столичната община не си е свършила работата, каза Терзиев.
Кметът на София поясни, че предишният екип на Общината не е провел активна и ясна разяснителна кампания, което може да доведе до объркване сред хората, които ще използват старите си автомобили в идеалния център на столицата. Затова при първи нарушения хората ще бъдат предупреждавани и няма да бъдат санкционирани.
Но Терзиев беше категоричен, че "зоната трябва да бъде въведена сега, защото такова е решението на съда и на предишния Общински съвет. Новият екип на Общината няма как да не се съобрази с това". "Ние обаче ще анализираме внимателно ефекта от въвеждането на нискоемисионната зона и след детайлен анализ ще предложим на Столичния общински съвет как да продължим в бъдеще и какви да са следващите стъпки за 2024 г.", добави той.
Какъв е регламентът
Достъпът в зоната на града ще бъде ограничен за всички автомобили от I екогрупа. Това са бензиновите с датата на първа регистрация преди 1 януари 1996 г., и дизеловите с регистрация преди 1 януари 2002 г.
Ограничението не важи за автомобили на граждани с адресна регистрация в малкия ринг и за хората с увреждания. Това ще се отбелязва със стикер за паркиране, издаден от Центъра за градска мобилност (ЦГМ). При наличие на вече издаден стикер за паркиране (по местоживеене) в рамките на зоната за платено паркиране в града, няма да има нужда да се подава заявление. В този случай данните на гражданите и автомобилите им ще бъдат автоматично отчетени в контролиращата система.
Хората без стикери и живеещи в рамките на нискоемисионна зона ще трябва да подават заявления до ЦГМ, за да бъдат изключени от ограниченията. Същото се отнася и за хората с увреждания, като те ще могат да регистрират до два автомобила, с които да преминават през зоната.
До 1 декември на входните улици по границата на зоната ще бъдат разположени пътни знаци, които ясно обозначават нейния обхват. Автомобилите, чийто достъп ще е забранен до края на февруари 2024 г., ще могат да ползват заобиколни маршрути.
След края на февруари Столична община ще информира гражданите за ефекта от въвеждането на ограниченията в зоната.
Нова организация на движението беше въведена от средата на ноември и в зоната между бул. "Цар Освободител", пл. "Народно събрание", бул. "Васил Левски", кръгово кръстовище на пл. "Васил Левски", пл. "Гина Кунчева", ул. "Московска" и ул. "Г. С. Раковски". Целта на въведената промяна на движение е да се освободи от автомобили площадното пространство около храм-паметника "Св. Александър Невски".