Работата с деца със специални образователни потребности (СОП) е отговорна и изисква огромна посветеност. Специалните педагози са хората, които се изправят пред ежедневните предизвикателства, поставяни от различните физически, ментални, емоционални или поведенчески отклонения при тези деца. Трудностите са специфични и в различна степен при всяко дете, а специалните педагози са сърцатите, обучени специалисти, които знаят как да подходят към всеки отделен случай. Благодарение на тяхната подкрепа тези деца имат по-голям шанс да се справят и напредват.

Но защо и как всъщност един педагог решава да се посвети именно на децата със СОП?

Димитринка Станчева е директор от 20 години на Центъра за специална образователна подкрепа (ЦСОП) "Д-р Петър Берон" в гр. Лом. Познава добре всекидневните трудности, с които се сблъскват педагозите там. "Нашият екип от специалисти е посветен на мисията да направим децата със специални нужди щастливи и полезни както за себе си, така и за обществото", обяснява тя какво ги мотивира в нелекия професионален път, който са избрали.

За нея самата всичко започва в 4-ти клас, когато трябва да напише в есе каква мечтае да стане. След години, на абитуриентския им бал, началната учителка връща на своите пораснали ученици тези вече позабравени есета. И ето - там е запечатана мечтата на Димитринка да стане учител. Тя усеща, че тази мечта никога не я е напускала. Записва "Специална педагогика", където изучава дисциплини, подготвящи специалисти за работа с деца със СОП. Избира специалността, убедена, че когато имаш трудности и ги преодолееш, резултатите са много по-удовлетворяващи. "С децата в общообразователното училище всеки може да постига резултати, докато при децата със специални потребности трудностите са много повече и затова резултатите са много ценни и радващи", споделя г-жа Станчева.

 

Димитринка Станчева, директор на Центъра за специална образователна подкрепа (ЦСОП) "Д-р Петър Берон", гр. Лом

Снимка: Клет България

 В Центъра, който по това време е със статут на помощно училище, първоначално започва като педагог. Университетът дава на младата учителка базата и основните умения за работа с тези деца, но в практиката става истинската закалка и проверка на силата на характера, на мотивираността да се посветиш. След 10 години г-жа Станчева става директор на основаното през далечната 1968 г. помощно училище, което през 2017 г. е преобразувано в ЦСОП. Така вече 20 години тя ръководи екипа, който днес съставлява 12 специални педагози и 7 неспециализирани.

Психологът Бориска Борисова е сред ключовите експерти в Центъра, които обгрижват 46 деца с тежка умствена и физическа изостаналост, на възраст между 7 и 20 години. "Един преподавател, за да работи с тези деца, трябва да има преди всичко много голямо сърце, но също така и много търпение", казва г-жа Борисова. Открива своето призвание - психологията, по необичаен начин. В училище учи в математическа паралелка и за нея математиката е лесна. Става инженер и започва работа по специалността, но в сърцето си усеща, че се е отдалечила от своето призвание. Решителна по характер, Бориска прави смел завой, завършва "Психология" в университета и вече 25 години е отдадена на професията на психолога.

Първите ѝ стъпки са в дом за деца и юноши, където се грижи за психологическата подкрепа на деца - сираци. Нейният математически ориентиран начин на мислене тук ѝ помага да подготвя и оценява бързо психологическите тестове. Работата ѝ е по сърце, но усеща, че повече от всичко друго иска да посвети времето и уменията си, за да помага на деца със специални потребности.

Г-жа Борисова става психолог на Центъра още по времето, когато като помощно училище там децата са с по-леки увреждания. "От 2017 г. ситуацията вече е различна. Тук идват само деца със значителна увреденост. Работата е тежка, но се справяме", казва тя и споделя как често чува недоумението на хора как се издържа в подобна среда. "Никога не съм си помислила, че мога да избягам", усмихва се тя. "Децата понякога изпадат в нервна възбуда и трябва да бъдат подпомогнати от психолог. Ситуациите всеки ден са различни, понякога изискват голямо присъствие на духа и правилна реакция. Дори само това да успееш - да успокоиш едно неспокойно дете, е много ценно за нас."

Центърът разполага с много добре оборудвана сензорна зала. Аромо- и звукотерапия, огледало за изучаване на емоционалните състояния, водни кули за опознаване на цветовете, затоплящо се водно легло са част от съоръженията, които връщат спокойствието и усмивката на детето.

"За всяко семейство дори най-малкият напредък на детето значи много. Родителите много разчитат на нас, но често им убягва колко трудно се постига всеки мъничък успех", обяснява директорката. "При дистанционното обучение в ковид кризата добрата страна беше, че родителите видяха как протича процесът и си дадоха сметка колко предизвикателна е работата ни."

В Центъра децата се социализират и добиват систематизирано развитие, което стъпка по стъпка ежедневно се надгражда и възпитаниците се променят към по-добро. Един от успешните примери е дете, което идва в Центъра на количка, а в момента ходи самостоятелно. И понеже хубавите новини се разпространяват бързо, други родители също записват децата си и разчитат на специалните педагози от Центъра, които правят и невъзможното понякога, за да подобрят състоянието и способностите на тези деца и им дават шанс за по-добър живот.

В ЦСОП "Д-р Петър Берон" в гр. Лом няма текучество на състава, гордее се директорката с мотивирания си екип, като не пропуска да отбележи старанието и на най-младия педагог, макар и по временно заместване в Центъра.

Добрите дела винаги привличат още добро. В края на миналата година Центърът беше избран от издателство Клет България за бенефициент на националната кампания "Чисти училища за светло бъдеще".

"Дарението на издателство Клет и всички училища, взели участие в инициативата е изключително ценно за нас - бихме могли да разширим специализирания кабинет с нови съоръжения, да подобрим базата на училището - възможностите са много", споделя Димитринка Станчева. "Самата идея на кампанията - да се събере непотребната вече хартия от различни училища в страната и средствата, получени от връщането й за рециклиране да се удвоят и дарят - е израз на обединена подкрепа за нас, за радостта и растежа на възпитаниците на Центъра."


Материалът е предоставен от Издателство Клет.