Линейката ще идва до 8, 20 или 120 минути
Линейките ще пристигат в различно време според спешността на пациента, като за различните медицински проблеми срокът за екипите ще бъде от 8 до 120 минути.
Според него екипите на Спешна помощ ще пристигат при пациентите за определено време според състоянието им. То пък ще бъде обозначавано с кодове. За да бъде определен кодът, диспечерите на спешния телефон 112 ще разполагат с таблици с над 550 въпроса.
При червен код, линейката ще стига до пациента с пряка опасност за живота (като инфаркт, инсулт, изпадане в безсъзнание) до 8 минути.
С жълт код са обозначени пациентите, които са в нестабилно здраве и потенциална опасност на живота, с признаци и симптоми вследствие на заболяване или увреждане, които могат да прогресират и да доведат до усложнения, които могат да застрашат жизненоважните функции, системи или органи, ако не се приложи бързо лечение. Те ще чакат между 8 и 20 минути.
От 20 до 120 минути е времето, за което екипите на Спешна помощ трябва да пристигнат при пациенти, обозначени със зелен код. Те са с минимална спешност, стабилни са и не са в животозастрашаващо състояние.
"Единственото нещо, което винаги е създавало проблем и в останалите държави, е "зеленият" пациент, който ще трябва да чака до 120 минути. Никой не очаква, че в Спешна помощ може да има такова забавяне, когато отиде да търси такава", коментира зам.-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков.
Но трябва да си дадем ясна сметка и като пациенти, когато виждаме, че някой се бори за нечий живот, да изчака колегите да си свършат работата. Трябва да има малко по-колегиално отношение и по-коректно към хората, които работят в тези условия, добави той.
От Министерството на здравеопазването не очакват новия стандарт за спешната помощ да породи проблеми.
Пред журналисти зам.-министърът заяви, че разписаните изисквания в документа би трябвало да важат в най-голяма степен към 2020 г., като той не цели наказване на лекарите, а е механизъм за подобряване на дейността, предаде БТА.
Телефонният триаж, предвиден в стандарта по спешна медицина, ще се извършва от диспечери, като с отделна заповед на министъра ще се утвърди списък кой ще го прави и какви въпроси трябва да задава на пациента, обясни д-р Шарков.
Засега телефонен триаж ще се извършва от работещите на тел.112, но предстои да се подобри дейността на системата на спешния телефон от следващата година, като се обединят усилията с тези на МВР, допълни той.
По думите му хората, които ще правят телефонен триаж, ще бъдат обучени и ще преценяват състоянието на пациента само чрез няколко въпроса.
"В момента най-бавно пристигат линейките там, където филиалът е отдалечен от населеното място и там, където има най-големи задръствания", каза още д-р Шарков.
Той допълни, че през последните месеци не е имало сериозен проблем в столицата, но е бил свидетел "как дивата чалга, надута в колата, пречи да чуеш линейките, които вият зад теб".
По думите на зам.-министъра сега няма забавяне на линейките над 20 минути.