Това съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова при откриването на срещата на върха на министрите по пътна инфраструктура в комплекс "Ривиера" край Варна, цитиран от БТА.

Според Павлова въвеждането на новата електронна система в България ще доведе до по-голяма справедливост, тъй като ще плащат повече тези, които се движат повече по пътната мрежа. Тя каза още, че в разработването на проекта участват и експерти на Световната банка.

През февруари Павлова каза, че тол системата може да започне да се прилага от 2018 г., като се започне от тежкотоварните автомобили. Тогава министърът уточни, че тол таксата за преминаване по магистрали най-вероятно ще е 10 стотинки на километър.

Един от вариантите за въвеждане на новата система за ползване на магистралите е леките автомобили да преминат на електронна винетка, а тежкотоварните превозни средства да заплащат за изминаване на километри.

"Необходимо е да опитваме да моделираме транспортните потоци в страната, а не да ги следваме", посочи вицепремиерът Томислав Дончев. По думите му на държавата не са й нужни пътища-паметници, като за целта трябва да се планира предварително и да се изграждат пътни връзки с международния трафик.

Вицепремиерът каза още, че трябва да се мисли и върху това, че настоящите модели за финансиране на нова мрежа се изчерпват в края на този програмен период, което означава, че трябва да се търсят нови варианти.

Като проблем министърът на транспорта Ивайло Московски посочи разликата в таксите за транзитно преминаване през нашата страна в сравнение с останалите. По думите му средното разстояние за преминаване през България е 400 километра, а дневната винетка е 10 евро.

"Сумата е в пъти по-малка от другите държави", каза Московски.

Той посочи, че годишно у нас се събират около 160 милиона лева от винетки, а за поддръжката на мрежата са необходими близо 600 милиона.

Според Московски разминавания между размера на таксите и реалната издръжка има и при жп транспорта, а всичко това води до голяма тежест върху държавния бюджет.