Приеха на първо четене промените в Конституцията
Предлаганите реформи са в правилната посока, важно е, че се създават два независими съвета - на съдиите и на прокурорите, заяви правосъдният министър Атанас Славов
Парламентът прие на първо четене промените в Конституцията със 164 гласа "за", 66 "против" и без въздържали се. Съгласно процедурата, днес измененията бяха подложени отново на първо гласуване, след като преди два месеца не събраха необходимите три четвърти мнозинство.
Вносители на законопроекта са Христо Иванов, Бойко Борисов, Делян Пеевски, Атанас Атанасов, Кирил Петков, Десислава Атанасова и група народни представители.
По време на днешния дебат председателят на Комисията по конституционни въпроси Радомир Чолаков (ГЕРБ-СДС) обясни какви промени ще бъдат направени между първо и второ четене на промените в Конституцията.
Той посочи, че предложението за промяна на националния празник - 3 март, няма да бъде подкрепено. Ще бъде преформатирана длъжностната характеристика на главния прокурор по такъв начин, че да отпадне надзорът за законност над всеки отделен прокурор, което беше големият проблем, заяви Чолаков.
Ще му бъдат запазени методическите указания, той ще си остане ръководител на върховна прокуратура и представител на прокуратурата въобще - това е консенсусно предложение, включително на професионалните общности, добави още председателят на конституционната комисия.
Чолаков каза, че професионалната квота в съдийския съвет ще бъде завишена спрямо политическата. По думите му дискусионен е въпросът по разделянето на Висшия съдебен съвет (ВСС) на две колегии, но това, за което има консенсус, е, че ще бъде запазен общ формат.
Предлаганите промени в Конституцията са в правилната посока, важно е, че се създават два независими съвета - на съдиите и на прокурорите, заяви от парламентарната трибуна министърът на правосъдието Атанас Славов.
Това е дебат за бъдещето на страната ни, дали искаме да живеем в европейска правова държава, в която всеки ще бъде включен, уважаван, неговите достойнство и права ще бъдат зачитани, изтъкна министърът. И добави, че проведената дискусия в конституционната комисия е била благоразумна и е включила всички заинтересовани страни.
Ако бях народен представител, щях да съм един от подписалите внесения законопроект, заяви Атанас Славов, цитиран от БТА.
"Вносителите на проекта на Конституция не проявяват уважение към нито един професор, а юристите към нито един свой преподавател, защото това, което се случва днес, е фалшив дебат, за фейк Конституция", заяви председателят на БСП Корнелия Нинова.
Тя коментира, че няма никакъв консенсус. Оставете това, че опозицията сме против безумията, които предлагате, няма базов консенсус в обществото, каза лидерът на БСП и отбеляза, че има 50 отрицателни становища, не само от учените, но и от всички, за които се прави тази съдебна реформа.
Корнелия Нинова поздрави изрично Бойко Рашков ("Продължаваме промяната-Демократична България") за смелостта да каже, че ще гласува против промените. "Работила съм с него, бил ми е преподавател и се чудех кога този човек ще изригне, кога професионализмът му ще надделее на политкоректността към парламентарната група, в която участва, посочи тя.
Лидерът на БСП за пореден път отправи покана, тъй като промяната в Конституцията изисква огромно обществено съгласие, президентът Радев да предостави между първо и второ четене неговия проект на основния закон.
Oт ИТН и "Възраждане" пък бяха категорични, че няма да подкрепят законопроекта.
Ивайло Вълчев от ИТН припомни, че през октомври Венецианската комисия се е произнесла по обсъждания законопроект. Венецианската комисия каза, че проектът няма мотиви, не е бил широко обсъден, тоест, според вносителите, обществото иска тези промени, а според изводите на Венецианската комисия обществото не е било информирано за тях. Така вносителите получиха сериозен политически шамар, заяви Вълчев.
Той припомни за обществените обсъждания, започнали непосредствено след произнасянето на Венецианската комисия, от страна на ресорната Комисия по конституционни и правни въпроси. Тези обсъждания Вълчев определи като "класически пиар ходове", имащи за цел да покажат как се изпълняват препоръките на Венецианската комисия.
Дискусията бе насочена единствено към една част от предложените промени - тези в областта на съдебната власт. На срещите бяха канени представители на юридическата общност от структурите на тази власт, както и представители на научните среди, които изразиха категорична позиция, че предложените промени противоречат на основни принципи в Конституцията, посочи Вълчев и коментира, че по-голямо неуважение към заинтересованите от промените страни едва ли може да се покаже.
Едно от предложенията, които вярвам, че ще бъде консенсусно, е ясно да се запише, че съдебната власт е независима, а прокуратурата и следствените органи са в системата на съдебната власт.
Според него консенсусно ще бъде и предложението мандатът на двамата председатели на съответните съвети да е седем години, на главния прокурор - намален на пет години.
Създава се сериозен риск от удължаване правомощията на действащото Народно събрание. Това е така, защото, според предложеното в законопроекта, този срок продължава до конституирането на ново НС, каза Вълчев и добави, че няма единно разбиране у самия Конституционен съд какво е конституиране на Народното събрание.
Ние от "Възраждане" продължаваме да твърдим, както и при първото четене на този законопроект, че повечето от тези изменения, които предлагате, са напълно излишни, някои от тях зловредни и опасни за националната сигурност, заяви народният представител Маргарита Махаева.
Тя отбеляза, че половината от тези предложения изобщо не са в компетентността на Обикновеното Народно събрание и постави въпроса за националния празник и промяната му от 3 март на 24 май.
Нито ще утвърдите, нито ще укрепнете българската държавност, а тъкмо напротив - ще противопоставите двете дати и ще постигнете едно допълнително разделение и на без това разделеното ни общество. Изобщо не става ясно по какъв начин уредбата на националния празник в Кодекса на труда застрашава българската държавност, че е толкова необходимо да бъде въздигната на конституционно ниво, добави Махаева.
Тя посочи, че абсолютно некоректно е цитирано името на празника ни 24-май в предлаганите промени на Конституцията.
Искрен Митев от ПГ "Продължаваме Промяната - Демократична България" (ПП-ДБ) отговори, като посочи, че хората от партия "Възраждане" не били никакви възрожденци. Вие не сте възрожденци, г-жо Махаева, вие сте едни прости, обикновени саботьори, добави той.
След гласуването на 6 октомври председателят на Народното събрание Росен Желязков обяви, че измененията не събират три четвърти от гласовете и предложението не е прието.
Но понеже получава повече от две трети, на първо гласуване проектът може да бъде предложен отново не по-рано от два месеца, считано от 6 октомври, разясни той, цитиран от БТА.
Според Конституцията, както и според приетите процедурни правила за гласуване на измененията в основния закон, проектът се обсъжда и приема на три гласувания в различни дни. Той е приет на първо четене, ако за него са гласували три четвърти от всички народни представители.
Ако получи по-малко от три четвърти, но не по-малко от две трети от гласовете на всички депутати, се поставя за ново разглеждане не по-рано от два и не по-късно от пет месеца. При новото разглеждане законопроектът се приема, ако за него са гласували не по-малко от две трети от всички народни представители.
Сред основните акценти в него е укрепване независимостта на съда чрез структурна реформа на Висшия съдебен съвет (ВСС), реформа на прокуратурата, реформа на институцията на служебния кабинет, прозрачен избор на независими регулаторни и контролни органи.
Предлага се Висшият съдебен съвет да остане административен и кадрови орган само за съдиите. Предвижда се и създаване на Прокурорски съвет като административен и кадрови орган за прокурорите и следователите.
В проекта е заложено редуциране на парламентарната квота във ВСС до една трета от състава (петима членове) от 15-членен орган. Осем членове следва да се избират пряко от съдиите, като представляват различните нива на съдебната система (районно, окръжно, апелативно, върховно), а председателите на Върховния касационен съд (ВКС) и Върховния административен съд (ВАС) са членове по право. Според проекта, ВСС се председателства от председателя на ВКС, а в негово отсъствие — от председателя на ВАС.
Предвидено е в Прокурорския съвет превес да имат представителите на парламентарната обществена квота, като целта е да се засили общественият надзор върху дейността на прокуратурата, да се гарантира нейната независимост, но и отчетност, както и да се гарантира по-голямата независимост на редовите прокурори чрез намаляване влиянието на главния прокурор.
В законопроекта е записано Прокурорският съвет да бъде от десет членове, от които шестима са избирани от Народното събрание; двама - пряко от прокурорите, един - от следователите, и един - от главния прокурор, като член по право.
Предлага се функциите на прокуратурата да се съсредоточат основно в наказателното правораздаване, като се ограничават правомощията на главния прокурор. Въвежда се и елемент на децентрализация на прокуратурата.
Предвижда се и уреждането на индивидуална конституционна жалба, така че всеки един български гражданин при определени условия да има възможност пряко да се обърне към Конституционния съд в случаите, когато правата му са застрашени или уредени по начин, който не съответства на Конституцията.
Други промени са свързани с уреждането на механизма за назначаване на служебно правителство.