Смесената правителствена делегация от България и Северна Македония пристигна на летището в Скопие с първия директен полет от възобновената въздушна линия, която скоро се очаква отново да свързва двете столици. На борда на самолета на българската авиокомпания "Гъливер" бяха българските министри на транспорта и съобщенията и на туризма Николай Събев и Христо Проданов.

Председателят на Комисията по туризъм към Народното събрание д-р Илин Димитров също е част от официалната българска делегация.

От страна на Република Северна Македония участие в откриващия полет взе шестчленна официална делегация, в която бяха включени министърът на транспорта и съобщенията Благой Бочварски, министърът на местното самоуправление Горан Милевски и Размена Дуровик, държавен секретар в Министерство на икономиката.

Снимка: БТА

На международното летище в Скопие делегациите бяха посрещнати от македонския министър на икономиката Крешник Бектеши и Ангел Ангелов, извънреден и пълномощен посланик на Република България в Република Северна Македония.

Снимка: БТА

Самолетното свързване между столиците на Република Северна Македония и Република България е първата конкретна стъпка в сътрудничеството, което обявиха на първата си среща в Скопие на 18 януари тази година премиерите Кирил Петков и Димитър Ковачевски. На 25 януари двете правителства поведоха в София и съвместно заседание, подписвайки меморандум за укрепване на инфраструктурната свързаност между двете държави.

Важен акцент в програмата е предстоящата среща в работен формат между представителите на бизнеса от двете страни на границата, в стремеж те да задълбочат контактите и сътрудничеството си и да дадат нов тласък на туризма в региона.

В края на работния ден българската делегация ще се завърне с полет по маршрута между двете столици.

Снимка: БТА

Диляна Ангелчева от Управителния съвет на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции коментира какво би привлякло интереса на туристите от РСМ:

"Най-вече морските ни курорти с пакетно пътуване за пет или седем нощувки през лятото, както и планинските курорти през зимата и СПА курорти също. Изграждайки един продукт това съответно ще се отрази на предлагането на българските фирми, съответно ще има повече реклама, ще има повече популярност и хора, които досега не са обръщали внимание и не са проявявали интерес, биха могли да проявят такъв".

От днешните срещи и разговори ще зависи как ще се осъществяват полетите между София и Скопие - честотата и цената на билетите. Държавно финансиране за тях няма да се използва, уточниха от авиокомпанията "Гъливер". Компанията има интерес за реализиране на редовните полети, които се очаква да започнат през следващия месец.

Снимка: БТА

Първата линия София-София датира от 1965 г.

Това не е първата авиолиния, която директно свързва двете столици. На 25 април 1965 г. е открита международна въздушна линия на ТАБСО по маршрута София - Скопие. В 08:00 ч. от аерогара София излита първият самолет ИЛ-14, който след 51 минути каца на летището в Скопие. Пътниците са посрещнати от официални лица, начело с републиканския секретар по транспорта и съобщенията Георги Русковски, от журналисти и много граждани. Първият курс по новата линия е извършен от екипаж в състав: командир Владимир Владов, втори пилот - Христо Костадинов, радист - Петър Кунов, механик - Лазар Ташков и стюардеси - Мария Иванова и Любка Стоилова. Полетите от София до Скопие се изпълняват в неделя.

Години по-късно, след като на 15 януари 1992 г. България официално признава Република Македония, през м. март същата година министърът на транспорта Александър Александров се договаря с министъра на транспорта и съобщенията на Република Македония Александър Лепавцов въздушната линия по маршрут София-Тирана, открита година по-рано, да бъде с директно кацане в Скопие. На 6 май 1992 г. в София министърът на транспорта Александър Александров официално открива линията. С първия полет на 6 май 1992 г. от Скопие пристига министърът на транспорта и съобщенията на Македония Александър Лепавцов.

На 21 май 1992 г. вечерта по новооткритата редовна линия София-Скопие е извършен полет на държавната авиокомпания "Хемус ер". Със самолет "Як-40" пътуват 25 пътници, като полетът продължава около 20 минути. Полетите от София до Скопие се изпълняват в четвъртък, петък и събота сутринта, а в обратната посока в понеделник, вторник и сряда. Билетът в едната посока струва 60 долара, а в двете посоки - 90 долара. Авиокомпанията "Пал Еър" също извършва полетите до София също със самолети "Як-40".

На 14 декември 2007 г. министърът на транспорта Петър Мутафчиев открива авиолинията по маршрута София-Скопие, която се обслужва от авиокомпанията "България ер". В приветственото си слово Мутафчиев посочва, че откриването на авиолинията цели да бъдат нормализирани авиовръзките на България с всички европейски столици. На летището в Скопие са посрещнати от Миле Янакиески - министър на транспорта и съобщенията на югозападната ни съседка, заместник-министъра на транспорта и съобщенията Скендер Палоши, и посланикът на България в Македония Михо Михов. Линията София - Скопие се покрива три пъти седмично и има много добра връзка в София по дестинациите за останалите европейски столици. Цената на билет по линията София-Скопие в едната посока е 39 евро. Полетите са прекратени от превозвача през 2009 г.

 Мутафчиев: Може да се търси ефективността на тройните линии

Днес, 13 години по-късно, Мутафчиев припомни, че тогава амбицията на правителството е била да открие авиолинии до повечето балкански столици, като една нормална връзка за комуникации както на гражданите, така и на бизнеса. Част от тези линии бяха тройни, подчерта той и като пример посочи линията София - Скопие - Загреб. За съжаление голяма част от линиите не можаха да покажат ефективност за авиокомпаниите, които ги обслужваха, свързано бе и с приватизацията тогава на българския превозвач, тъй като тези линии бяха открити от "България еър", уточни Мутафчиев. Поради неефективност на линиите след година и малко същите бяха закрити, добавя той.

Петър Мутафчиев изрази надежда сега условията да са по-добри, да има и желание, и по-добра организация в тази посока, така че линията до Скопие да бъде запазена. Той отказа да прогнозира нейната ефективност, но пожела на сегашните управляващи да изпълнят ангажимента, който са поели пред гражданите на Бължгария и Република Северна Македония.

Днес е само пробен полет, очаква се през март да определят лотовете, които ще пътуват и да се надяваме, че компанията, която прави този пробен полет от София до Скопие - "Гъливер", ще предяви заявление затова, "че ще обслужва тази линия и ще получи съответното разрешение и от българското, и от македонското летище", коментира още бившият транспортен министър. Ще се радваме, че имаме такава линия, но да се надяваме, че тя ще бъде ефективна и ще се задържи дълго време, подчерта той.

Мутафчиев добави, че може да се анализира ефективността и на тройните линии, и там да се търси успех. По думите му това дава възможност за превозване на повече пътници, независимо че ще има едно междинно кацане за кратко, което бави времето за пътуване, но пък същевременно дава допълнителни възможности за подобряване ефективността на авиовръзката. Според Мутафчиев може да е София - Скопие - Белград, както и до Словения. По думите му словенските авиолинии са поддържали много добра връзка между Любляна и София два пъти седмично с отиване и връщане. Тя беше една от линиите, която се ползваше от гражданите и от двете страни, добави Петър Мутафчиев.