Наталия Киселова е юрист и доктор по право. Доцент и преподавател по Конституционно право в СУ "Св. Климент Охридски", както и в Академията на МВР. Кандидат за народен представител в 23 МИР - София в листата на "БСП-ОБЕДИНЕНА ЛЕВИЦА", с преференция 103 в интегралната бюлетина. Хроничната криза в сферата на правосъдието, спиране на упадъка на българското образование и преосмисляне на политиките към българите зад граница са нейните теми, по които ще работи, ако стане депутат.

- Доц. Киселова, Вие сте уважаван конституционалист и анализатор, защо влязохте изобщо в политиката и защо приехте поканата именно от "БСП-Обединена левица"?

Благодаря Ви за оценката! Причината да приема поканата на г-н Иван Таков беше сериозността на политическата криза, от която не излизаме вече трета поредна година. Мотивът ми е намаляващата избирателна активност и обезверяването на много хора, че можем да живеем по-добре и като общество, и като семейства. БСП е една от малкото системни партии, които оцеляха в политическата криза, а коалицията "БСП-Обединена левица" се отличава с пъстрота. В основата на лявото са най-човешките ценности - солидарността и справедливостта в обществото. Тези ценности са ми най-близки.

- След повече от половин година живот на последните конституционни промени, проличаха ли си вече недъзите, които трябва да бъдат коригирани, и има ли желание и сили БСП да инициира нова редакция или връщане на старите текстове?

Промените в Конституцията от 2023 г. и последвалото конституционно решение към момента не решават нито един проблем, но създадоха нови - "домовата книга", която ограничи президента да формира служебно правителство, разделянето, а сега възстановяването на Висшия съдебен съвет запазиха едно неприемливо статукво на ГЕРБ и ДПС в изпълнителната и в съдебната власт. В нашата коалиция "БСП-Обединена левица" си даваме сметка за невъзможността да върнем сами старата уредба на служебното правителство, но ще положим усилия, за да търсим подкрепа. Друг проблем възникна с двойния имунитет на депутатите, които са и кандидати. 

- Очаквате ли да съберете политическа подкрепа за подобна инициатива?

Промяната в Конституцията изисква високи мнозинства. Но още в хода на кампанията има политически заявки и от други партии и коалиции с идентични идеи. Как може да се осъществи такава промяна след "конституционната сглобка"? За мен по-експертен подход е много необходим. Временна комисия, която да обсъди отделните идеи на парламентарно представените партии и коалиции и едва тогава да се внася проект. Защото внасянето на проект веднага парцелира парламентарното пространство. Всяка парламентарна група има естествената необходимост на изтъкне своя принос, но по въпросите на Конституцията не може да има партиен подход.

Практиката с временната комисия не е мое изобретение, а е загърбена практика от 2005-2006 година.

- На фона на кампанията за нов парламент има и едни други избори, които се задават - за тримата първи в съдебната власт. Легитимен ли е този ВСС да избира главен прокурор и шефове на върховните съдилища, какво казва буквата на закона?

Какво е положението. Първо, мандатът на настоящия ВСС е изтекъл преди 2 години. Не са легитимни изборните членове на ВСС. Да кажем, че мандатът няма значение, означава да оправдаваме поведението на Народното събрание да бездейства и да не изпълнява Конституцията и Закона за съдебната власт.

Второ, с § 23, ал. 2 от Преходните и заключителните разпоредби на Закона за промени в Конституцията се казва: "До избирането на Висш съдебен съвет и на Висш прокурорски съвет, Съдийската колегия и Прокурорската колегия на досегашния Висш съдебен съвет изпълняват функциите на Висш съдебен съвет, съответно на Висш прокурорски съвет по тази Конституция, с изключение на правомощията по чл. 130б, ал. 2, т. 2 (избиране на председатели на ВКС и на ВАС) и ал. 3, т. 2 (избиране на главен прокурор)." Наблягам на думата "досегашния". Конституционният съд не обяви тази алинея за противоконституционна.

Снимка: Теодор Ангелов

И трето, при противоречие между основния конституционен текст (правомощието на ВСС да избира административните ръководители на върховните съдилища и главния прокурор) и ограничението за досегашния ВСС, трябва да има яснота - кое надделява. Позицията на Изпълнителното бюро на БСП и на Парламентарната група на БСП е ВСС да се въздържи от придвижване на процедурите за нов главен прокурор и нов председател на ВАС. След изборите "БСП-Обединена левица" ще предложи да започне процедура по обновяване на изборните членове от Народното събрание. Мнозинството е високо - 2/3, но не може да пазим статуквото години. Ако няма усилие, така може да продължи още дълго. Има идеи за сезиране на Конституционния съд. За мен вътрешните противоречия в конституционните разпоредби надделяват над това дали може орган с изтекъл мандат да осъществява правомощия, които надхвърлят мандатите на парламента и ВСС. Има възможности за законови промени също, но за това е необходимо парламентарно мнозинство и ще имаме конкретно предложение след изборите в новия парламент, защото сегашното Събрание няма легитимност да законодателства вече.

- Погазена ли беше Конституцията относно института на имунитета с разследването и задържането на депутата Джейхан Ибрямов?

Личното ми мнение е, че арестът и след това задържането с мярка за неотклонение "задържане под стража" се проведоха неправилно и незаконосъобразно. За ареста - или е било в условията на заварено тежко престъпление, или са прилагали спрямо депутата СРС и тогава предварително е имало яснота за намеренията му. Председателката на Народното събрание изчака ЦИК да се произнесе и свика председателски съвет, за да има вече едно разрешение (от ЦИК) и да има формална подкрепа от председателите на парламентарните групи. Председателят на ПГ на БСП не е участвал в този председателски съвет. Но Конституцията говори за председател на Събранието, а не за Председателски съвет. Не коментирам огледа и обиска в дома на депутата. За "задържането под стража" следваше председателката на Народното събрание да свика Народното събрание или да откаже задържането. В мотивите към Тълкувателно решение №10 от 1992 г. Конституционният съд казва, че "когато разрешението е дадено от председателя на Народното събрание, той трябва да внесе искането в Народното събрание за разглеждане".

- Трудно ли е да се преподава конституционно право на студентите, когато едно пише в учебниците, а реалността им дава примери за това как законът остава само написан на хартия и бива нарушаван, както от управляващи, така и от държавни органи, които трябва да го пазят?

Да се преподава Право е предизвикателство. Разговаряме откровено и критично със студентите. Не забравяме, че животът винаги е по-сложен от най-изтънчената юридическа конструкция. Призовавам ги да спазват правилата, както по пътищата, така и в отношенията помежду си, да няма агресия в езика им и насилие с другите. Не съм наивна, но колкото повече хора живеят по правилата, видима ще е една друга България - свободна, справедлива, солидарна.

- Коя ще бъде Вашата тема и приоритет като депутат, ако влезете в Народното събрание?

На основата на правните ми познания и респекта към Конституцията, смятам, че мога да бъда полезна в Народното събрание. Ако бъда избрана, темите ми биха били хроничната криза в сферата на правосъдието, спиране на упадъка на българското образование, преосмисляне на националните политики към българските общности зад граница. Приоритет според мен трябва да бъде утвърждаване на правовата държава.

- Има ли държавата лостове да спаси все пак "Мариците" въпреки поетия ангажимент в Плана за възстановяване?

Един местен стопански деец се бе пошегувал, че проблемите на Близкия изток и на "Марица-Изток" са нерешими. Към момента държавата какво трябва да гледа? Само парите по ПВУ самоцелно ли са ни важни? Или бъдещето на региона около общините Гълъбово и Раднево, енергийната сигурност на страната, аргументирано противопоставяне на недообмислената Зелена сделка, неизяснените последици с поставянето на фотоволтаици - повишава ли се температурата на земната повърхност, когато върху нея се поставят соларни панели. Нека да моделираме социалното битие на българския гражданин след евентуална либерализация. Според мен отлагането с 1 година не решава въпроса. Срокът трябва да е по-дълъг. 

Снимка: Пресцентър БСП

- Като преподавател във ВУЗ виждате добре и пробойните във образованието. Има ли то нужда от реформиране, защото, когато говорим за него, като че ли всичко свеждаме само до ръст на заплати?

Проблемите на българското образование не са само във висшето. В средното образование учебните програми по история, език и литература са най-критикувани на срещите ни с учители и с университетски преподаватели. Израснаха две поколения със сбъркани като философия програми. Време е за преосмисляне.

Резервирана съм към частните уроци.

Много сериозен въпрос е и за това има ли усилия за фалиране на университети, т.е. как трябва да изглежда картата на висшите училища. Те само ще са образователни институции или ще са и научни организации. Но за съжаление синдикатите поставят предимно въпроса за заплатите.

- Виждате ли шанс да се прекъсне серията от предсрочни избори и да се състави редовно правителство след този вот? Каква е формулата за изход от политическата криза?

Надявам се, както и мнозинството от българите, че ще излезем от спиралата на предсрочни избори. Но тя е заради неспособността на класиралите се първи по изборни резултати да предложат обединителна формула за правителство, а те не са спечелили достатъчно, за да управляват сами. Основа за бъдещо правителство трябва да е одобрена от Народното събрание програма на кабинет с ясни решения, срокове и отговорни за изпълнението им хора. Другото са политически заклинания.

- Кои са червените линии, които БСП няма да премине?

Въпросът за войната и неучастието на България във военни действия извън пределите на страната. Мирът е общочовешка ценност и трябва да се върне в Европа.

Ще отхвърляме и "реформи", които стоварват тежестта върху хората с ниски доходи.

- Ако и двете фракции на ДПС влязат в парламента, "БСП-Обединена левица" с кое от тях ще избере да си партнира?

Както двете ДПС-та, така и цялата национална общност, трябва да преосмисли ролята и последиците от участието на ДПС в управлението. Все още нямаме отговор защо настъпи разрив в отношенията между Доган и Пеевски. Струва ми се малко наивен разказът, че причината е избор само на един председател на парламентарната им група, а не двама съпредседатели.

БСП има изрично конгресно решение да не се коалира с ДПС. Преосмислянето би било възможно през решение на висшия партиен орган - Конгреса и след разговор между коалиционните партньори.

 

Избори за членове на Народно събрание на 27.10.2024 г.

Платена публикация.

Купуването и продаването на гласове е престъпление!