БСП и ГЕРБ влязоха в задочен спор през медиите за концесията на летище София.  Защо правителството бърза в последните три седмици да сключва допълнителни споразумения към концесионния договор за Летище София, зададоха въпрос от БСП към премиера Бойко Борисов и министъра на транспорта Росен Желязков. Според социалистите управляващите искат парите преди изборите, защото най-вероятно са поели някакви ангажименти.

В отговор ГЕРБ заявиха, че атакуват с некомпетентност, неграмотност и несъстоятелност елементи на сделката и видяха зад това "новата коалиция между "Демократична България" и БСП".

БСП: Искат да приберат парите сега, за да ги раздават с джипката по изборите

"Защо отново най-бедната нация в ЕС трябва да плаща сметката на чужди инвеститори и евентуално да пълни български джобове на определени хора или чекмеджета", попита депутатът от "БСП за България" Румен Гечев на брифинг в централата на БСП.

По какви причини правителството бърза в последните три седмици да сключва допълнителни споразумения към този концесионен договор, постави въпрос той.

По думите му управляващите искат парите сега и веднага преди изборите, защото най-веротно са поели някакви ангажименти.

Те искат да приберат плащането по договора от 550 млн. лева без ДДС в бюджета и от джипката да раздадат парите преди изборите, и да направят огромна услуга на концесионера - да му опростят плащанията на концесионни такси за първите десет години и те да се преместят за последните десет години на договора, коментира Гечев.

Снимка: Булфото

Освен това, според него, правителството поставя на риск въздухоплаването в България, българския износ и туризъм, защото заради ниските приходи вследствие на кризата от COVID-19, концесионерът не само поставя въпроса за отлагане на концесионни плащания, но най-вероятно ще увеличи летищните такси.

Последва и реакция от ГЕРБ.

Днес видяхме новата коалиция между "Демократична България" /ДБ/ и БСП в атака срещу концесията на Летище София, обявиха от управляващата партия

"В координирана акция двете партии с едни и същи тези атакуваха с некомпетентност, неграмотност и несъстоятелност елементи на сделката и подхода за отлагане на годишните концесионни възнаграждения", коментира в изявление пред журналисти министърът на транспорта.

На свой ред Желязков зададе въпрос дали е вярно, че се водят разговори, ако се прекрати сегашният концесионен договор, следващото правителство да обяви отново процедура с по-занижени критерии, по които да предостави концесията на друг оператор.

Това ясно обяснява причините за тази атака, отбеляза той. И декларира, че ще се направи всичко възможно с партньорите и консултантите договорът да се балансира.

Държавата ни не само няма де е ощетена, а ще се ползва от ползите в период, когато Летище София е на загуба, подчерта министърът. И добави, че авиосекторът е един от най-засегнатите от пандемията.

Летището е и остава публична държавна собственост, концесионерът ще бъде летищен оператор, а собствеността ще продължава да е държавна, категоричен е Росен Желязков.

По думите му, от първото концесионно плащане от 660 млн. лв. парите ще влязат в бюджета, ще покриват разходи за 2021 г.

Ако не влязат в бюджета, с какво ще бъдат заместени, те са разчетени в приходната част, и следващото правителство, ако е на БСП и ДБ, може би ще тегли дълг, коментира транспортният министър. Летището, подчерта той, което е на загуба, трябва да бъде финансирано, питаме откъде - от увеличението на летищните такси или от държавния бюджет, допълни той и уточни, че сегашната концесия не предвижда увеличаване на летищните такси.

Желязков припомни, че самата процедура и до момента е наблюдавана от Световната банка, финансира се от ЕБВР, Черноморската банка и др., а в тях членове и акционери са държави и те не финансират непрозрачни или необосновани икономически сделки. Самият договор за концесия е нотифициран пред ЕК за наличие или не на държавна помощ като произнасянето е,че няма такава, изтъкна министърът.

Преди месец от БСП отново атакува  концесията на летище "София", като лидерът на партията Корнелия Нинова попита дали Министерският съвет се опитва да отложи с десет години задълженията на концесионера. След това транспортният министър отиде в парламента, за да успокои БСП за бъдещето на летището. Идеята за концесия на летище София бе възобновена веднага след формиране на третия кабинет "Борисов" в началото на месец май 2018 г. тогавашният транспортен министър Ивайло Московски обяви намеренията на правителството да възобнови процедурата, спряна от служебния кабинет. След това през януари 2019 г. от БСП сезираха Европейската комисия за условията на концесията на летище "София". В началото на тази година шефът на летище София подаде оставка, като мотивът затова бил личен.