Въвеждане на изискването водач на 17 години да шофира с придружител, отмяна на изискването за поставяне на стикер на "Гражданска отговорност" на автомобилите, улесняване на процедурите по съобщаване и връчване на електронни фишове и наказателни постановления и ограничаване на скоростта в населени места до 30 км/ч. Това се предвижда в одобрения от правителството проект за изменение и допълнение на Закона за движение по пътищата. 

Част от предложенията вече са обсъждани от предишни НС, но не са приети окончателно. За да влязат в сила, те трябва да бъдат одобрени на две четения в парламента, който обаче все още не може да започне работа, поради липсата на избран председател. 

"Основната цел е повишаване на безопасността на движението по пътищата, ограничаване и поставяне началото на тенденция за трайно намаляване на броя на загиналите и ранените от пътнотранспортни произшествия, увеличаване на превантивния ефект, подобряване на ефективността от контролната дейност, ограничаване на усещането за безнаказаност в нарушителите на правилата за движение", мотивират промените от МС. 

Законопроектът обхваща няколко основни промени, уточняват от пресслужбата на МС. Регламентират се подробно стойностите на максимално разрешената скорост за движение в населено място, извън него, автомагистрала и скоростен път за различните категории, към които спадат управляваните от водачите моторни превозни средства. Въвеждат се и нормативни изисквания и регламентация на нарушение на средна скорост, като за място на извършеното нарушение се счита участъкът от пътя, за който то е установено.

Прецизират се някои от правилата за движение по пътищата в населените места, сред които регламентиране на зони, в рамките на които да важи едно и също ограничаване на скоростта от 30 км/ч на всички превозни средства, посочват от правителството.

Въвеждат се конкретни задължения към стопаните на пътя с оглед подобряване на организацията на движението след строително-ремонтни дейности - своевременно отстраняване на временни пътни знаци, заменяне на увредени знаци, предпазни съоръжения, почистване на пътното платно и др.

Отново се предлага се и въвеждането на изискването водач на 17 години да шофира с придружител, докато не навърши 18 г. Това също не е нова идея, но 

Предлага се също отмяна на изискването за поставяне на стикер на знак за сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилите и за носенето на контролен талон към знака. Това предложение беше обсъждано в НС и през 2023 г., но мина само на първо четене. 

Въвежда се и по-детайлна законова регламентация на издаваните разрешения за провеждане на допълнително обучение за възстановяване на контролни точки.

Въвежда се допълнително изискване към оборудването на превозните средства с пожарогасители. Предлага се отмяна на досега действащия Правилник за прилагане на Закона за движение по пътищата, след като част от разпоредбите му бъдат уредени на законово ниво, например систематизиране на правилата за знаците, маркировките и светофарите, другите средства за сигнализация, опознавателни знаци, поставяни на превозните средства.

Регламентират се на законово ниво всички случаи на прекратяване на регистрацията на регистрирано превозно средство и се създават условия за облекчаване на административната тежест върху гражданите и бизнеса. Предложено е улесняване на процедурите по съобщаване и връчване на издадените електронни фишове и наказателни постановления.

За нарушения, за които е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство, се предвиждат нови административни мерки за временно отнемане на свидетелство за всички случаи, за които законодателят е предвидил такова наказание.

Предложена е и промяна в размера на налаганите наказания, както по отношение на лишените от право на управление, така и по отношение на наказанието глоба, като се фиксират и техният размер. Предвижда се и улеснен процес на връчването на съответните наложени наказания, включително и възможността за връчване на отпечатан дигитален образец на издаденото наказателно постановление.

Предложена е възможност за осъществяване на контрол от органите на МВР с необозначени превозни средства. Той ще се извършва от полицейските органи, изпълняващи служителите си задължения в униформено облекло. Предвиден е и информационен обмен между компетентните за осъществяване на контролна дейност органи.