Е-услуга за 0,5 млн. ползвана само от 2-ма българи в чужбина
Електронна услуга за българи в чужбина, струвала на държавата 500 000 лева, е използвана едва от двама души от старта й преди година и половина.
"Създадена е електронна услуга - подаване на заявление за български документи за самоличност от чужбина, за която обаче се изисква български електронен подпис. За година и половина (тоест, откакто действа) и 500 хиляди лева струваща услуга, има две такива заявления по електронен път. Анализът, който правим е, че това е дефакто невъзможно за изпълнение, след като само двама притежават такъв подпис. Тоест, предлагаме промяна и редизайн на тази услуга", казва Захариева.
Тя пояснява какво се случва - подават се документите в консулските служби, които след това се изпращат в България и МВР ги издава.
Тук се намесва премиерът Бойко Борисов, който иска от министъра да обясни как работи системата, за да им стане ясно "изобщо през какво минават гражданите".
"На първо място, отиват в съответната консулска служба, нареждат се на опашка, чакат и попълват там на ръка, подчертавам – на ръка, заявлението за личен документ. След което бързата услуга за издаване на документ, представете си, е 60 дни, обикновената е 90 дни, по нормативен документ. След като се подадат и се съберат документите там, те се изпращат в България".
"Сигурно с дипломатически куриери?", пита Борисов. "С дипломатическа поща. Изпращат се в България, тук се издават документите, след което се връщат за получаване в съответната консулска служба в зависимост от държавата. Там предлагаме доста облекчения. На първо място, за да е електронно подаване на личните документи", пояснява Захариева.
Премиерът обаче настоява тя да му доизясни какво прави МВнР.
Захариева уточнява, че нейното ведомство приема документите, иначе хората трябва да идват да ги подават лично в България.
"Не е проблемът кой стои на гишето, проблемът е какви документи се искат, колко бавно се случва. По-скоро, тук същественият проблем е изключително тромавата процедура. На първо място, ги караме да подават там на ръка при положение, че тук може да се попълни по електронен път и да се изпрати. Изискването за електронен подпис, издаден от България, трябва да отпадне категорично, за да може да се подават по електронен път директно тук. Защото, така или иначе, те отиват да ги вземат лично после.
Второ, таксите, които се събират. Веднъж събират от МВнР, веднъж събират такса от МВР, съответно таксата става някъде около 70 евро, ако не се лъжа, изключително висока", казва още министърът.
Затова тя предлага да се направят облекчения. Например - по пощата да се получават личните документи, каквато практика има други държави, в зависимост от това дали е подадена електронно или не.
За т. нар. международни паспорти пък тя изтъква, че почти във всички държави продължителността на валидност е равен на продължителността на валидност на личната карта.
"Сега е 5 години, предлагаме да стане 10, тоест – няма нужда на пет години, а на десет години ще ходиш да си сменяш документа за самоличност, лична карта", предлага Захариева, която подчертава във всяка една от услугите се констатира изключителна тромавост.
Вчера премиерът пък настоя за бързи мерки разпореди "до края на деня в Агенция „Електронно управление“ да бъде командирован по един експерт от всяко министерство, което има отношение към електронното управление.