По време на правителството на Николай Денков правителството е осигурило пари за изготвяне на проект за основен ремонт на пътя край село Телиш, където миналата седмица загина 12-годишната Сияна. Това заяви във Велико Търново бившият финансов министър Асен Василев от "Продължаваме промяната", цитиран от БНР.

Не е вината в управлението на "Продължаваме промяната" за войната по пътищата и за състоянието на пътната отсечка, където загина 12-годишната Сияна, коментира Асен Василев, отговаряйки на вътрешния министър Даниел Митов за "политическото безхаберие в последните 4 години" за пътната безопасност.

Обвинения може да отправя само бащата на момичето, посочи Василев и поясни за случилото се след проекта за обезопасяване на пътя край Телиш:

"Проектът е готов към май месец 2024 г. Защо оттогава не е престъпено към избор на изпълнител и възлагане на поръчка за самия основен ремонт? Въпросът е към кабинета Главчев".

На въпрос на БНР чувства ли вина "Продължаваме промяната" за войната по пътищата, Асен Василев отговори, че България има нужда от качествени пътища:

"Инвестира се много в качествени пътища, но там трябва да има нужда и от контрол. Този контрол по време на кабинета Денков го започна Андрей Цеков. Кажете ми кога друг път в историята имаме над 80 км бракувани пътища, които трябва да се оправят от строителите за тяхна сметка?".

Според съпредседателя на ПП-ДБ средствата за ремонт на пътищата през 2020 и 2021 г. са били 350 милиона лева на година, а следващите три години - три пъти повече. По негово мнение поддръжката на пътната мрежа няма да струва над 3 милиарда лева годишно, а вероятно малко над 1 милиард, без да се смята новото строителство, ако търговете са направени на нормални цени.

Василев смята, че ще пътуваме по безопасни пътища когато контролът, който се прави при строителството, бъде такъв, какъвто беше през последните 12 месеца от управлението на кабинета "Денков", когато се бракуват пътища, когато се изисква гаранция за дефектирал път и когато се пуснат чужди строителни фирми, които да разбият българския строителен картел и да внесат конкуренция в цената и качеството.

По въпроса за автомагистрала "Хемус" Василев коментира, че за първи път трасето Русе-Велико Търново е започнало да се обсъжда и договаря по времето на Кирил Петков, а по времето на акад. Николай Денков пътят е вкаран като основна магистрала в плановете и на Европейския съюз, и на НАТО. Бяха отпуснати средствата за първата отсечка Русе-Бяла, където започна не само проектирането, а и част от строителството, припомни той. Също така бяха подготвени документите за търга за втората отсечка Бяла - Велико Търново, на цена, която беше почти наполовина на това, което в момента се пуска като поръчка. Това поставя под риск реализацията на проекта, смята Василев. Той добави, че в участъка до Плевен вече има активно строителство и е възможно той да бъде отворен още тази година. Трасето до Велико Търново е уредено документално, има издадено разрешение за строеж и остава да се организират строителните дейности. В миналогодишния бюджет имаше заложени не малко средства, но те не бяха оползотворени, каза Василев. В тазгодишния също има заложени. Проблемът е между Велико Търново и Варна, където има отсечка, за която няма трасе и оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Тези процедури по ОВОС тепърва трябва да започнат, обясни народният представител.

След около два месеца се очаква "Продължаваме промяната - Демократична България" да поиска вот на недоверие на правителството след конвергентния доклад за приемането ни в еврозоната. На въпрос очаква ли подкрепа от останалите опозиционни групи в парламента, след като ПП не подкрепи първия вот на недоверие, Асен Василев заяви:

"Това зависи от тях и е въпрос към тях".

До излизането на конвергентния доклад за приемането на България в еврозоната трябва да има политическа стабилност.

От първия ден на това Народно събрание ние заявихме, че ще бъдем опозиция и сме опозиция, коментира той. Това, което виждаме в момента е, че имаме една коалиция "Ново начало", в която "ДПС- Ново начало" участват открито, заедно с ГЕРБ, БСП и ИТН. Що се отнася до "Алианс за права и свободи", те формално все още са в коалицията, но всички основни решения минават и без тях, обясни Василев. Той допълни, че след около два месеца, когато излезе конвергентният доклад, ще е нормално опозицията да се обедини, за да свали това правителство, което по неговите думи е вредно за България.

Във Велико Търново Асен Василев тази вечер се срещна с партийни активисти и симпатизанти на ПП.