Хотелските услуги под тепетата поскъпнаха драстично през последните 5 години, но въпреки това интересът към града от страна на туристите продължава да расте, пише marica.bg.

Един от малкото местни сектори, чиято инфлация пловдивчани не усещат, е този на хотелите и местата за настаняване. Увеличението тук е почти изцяло за сметка на туристите и гостите на града. То обаче е факт и далеч надскача нивата на инфлацията за този период.

 

Средната цена на нощувка за еднин човек през 2019 г. (когато Пловдив домакинстваше за Европейска столица на културата) е била малко под 50 лева, показва анализът на данните от НСИ. В момента, през март 2024 г., тя вече подминава 75 лева за легло на вечер под тепетата.

Анализът показва, че основният ръст се случва в периода 2022-2023 г., когато увеличението е от близо 18 лева, за да закове 67 лева през изминалата година. Стъпвайки на първите 3 месеца, за които има обявени публични данни в националната статистика, пък категорично може се да отсъди, че е напълно реалистично до края на 2024-та средната цена на легло в Пловдив да мине 78 лева, пише местният сайт.

Лавинообразно растат и приходите на хотелиерите не само заради увеличаващия се интерес към града и постоянното повишение на цените. Дори през обещаваната като истински туристически фурор 2019 година, местата за настаняване в града и региона са успели да генерират едва 38 млн. лева, година по-късно тези приходи падат до 27 млн. лева. За 2023 г. обаче общо браншът е отчел оборот от над 70 млн. лева. Ако тази тенденция се запази, 2024 година може да стигне без проблеми 80 млн. лева и на практика да удвои обема на приходите в сектора за период от едва 5 години.

Основният извод е, че повече туристи плащат по-скъпо за нощувките си. Комбинацията от двата фактора сериозно променя пейзажа на сектора в града. За период от 5 години се появиха десетки нови хотели, повечето от които ориентирани в средния към висок ценови клас.

Към момента в града и областта има общо 240 хотела и места за настаняване, подлежащи на категоризация, докато през 2019-а те са били 196. Анализът пък показва, че от 44 новооткрити обекта за тези 5 години 24 са в категорията 3 звезди, а 18 са 4- или 5-звездни.

Точно при най-високия клас хотели се наблюдава и сериозният ръст. Ако преди 5 години близо 30 на сто от нощувките в Пловдив са били в хотели 4 или 5 звезди, то през 2024 година техният относителен дял скача до 42 на сто. Стабилни остават нивата на хотелите 3 звезди, като те често предлагат най-доброто съотношение цена-качество - 39% през 2019 г. и съответно 36% през 2024-та. В местата за настаняване с 1 или 2 звезди пък наблюдаваме обратната тенденция - близо 30 на сто дял преди 5 година, който към момента се свива до малко над 22%.

Всички тези данни категорично показват, че туризмът в града преживява истински ренесанс през последната петилетка, и това се усеща не само от хотелиерите, но и от почти всички свързани сектори - транспорт, ресторантьорство, услуги, доставки и дори краткосрочен наем на автомобили. От данните на две от най-големите компании за наем на автомобили става ясно, че само в периода 2020-2023 г. те са увеличили броя на наличните МПС-та в Пловдив близо два пъти.

В последните две години пък ежегодно градът бележи нов абсолютен рекорд, що се отнася до реализираните нощувки. През 2022 г. те са малко над 1.2 млн., година по-късно броят им скача до почти 1,4 млн. Постепенно се увеличава и заетостта на местните хотели - от 24 на сто през 2022-ра, на 30,4% през 2023 г. Стремително продължава да расте и относителният дял на чуждестранните туристи в града - от 20% преди 5 години до 25 на сто през миналата година.

 

 

Заедно с бизнеса на хотелите, със солиден ръст могат да се похвалят и апартаментите, работещи на принципа на краткосрочния наем. Малко над 750 подобни жилища са отдават на този принцип само в най-голямата специализирана платформа за подобен тип настаняване - Airbnb.

Любопитното е, че докато класическите хотели работят при заетост от около 30 на сто през миналата година, този тип жилища гонят 45 на сто през 2023 г. Според отворените данни на платформата, средно един подобен апартамент в Пловдив генерира 15 хил. лева на годишна база. Тук обаче пазарът е много по-силно фрагментиран. Оказва се, че има и жилища, разположени до центъра на града, които имат заетост от цели 76%. Такъв е случаят с двустаен апартамент на ул. "Отец Паисий", който се отдава срещу 95 лева на вечер. Това значи, че въпросното жилище е наето в 277 вечери от годината, което пък носи цели 26 хил. лева приход на собственика му.

Средната цена на подобен апартамент в рамките на Пловдив пък е 110 лева на вечер. Любопитно е, че и този сегмент до голяма степен следва тенденциите в хотелския бранш, тъй като осреднената цена през 2019 г. е била около 75 лева за една нощувка под тепетата, което прави около 50 на сто ръст.

В Пловдив стават все повече жилищата, които се управляват от специализирани агенции. Чрез тях собственик може да даде имота си на въпросната компания, която поема изцяло управление и логистика по него, като срещу това прибира процент от приходите (по информация на "Марица" - между 15 и 25 на сто). Под тепетата вече има три подобни фирми, всяка от която управлява поне 6 имота.

Броят на апартаментите хотели всъщност е много по-голям, тъй като в редица други социални мрежи и платформи също се предлагат подобна услуга за настаняване на дневна база, като много хора избират да ползват подобен вариант, тъй като сайтове като Airbnb и Booking често прибират процент и правят почти невъзможно скриването на приходи. Само през 2023 г. експертите към Община Пловдив са идентифицирали 47 нелегални места за настаняване. Според запознати най-малко 1400 жилища под тепетата всъщност са хотели, като близо половината са в сивия сектор.

Въпреки че Пловдив се превръща във все по-притегателна дестинация за туристите от Централна и Западна Европа, комшиите все още са гръбнакът на този сегмент. За 2023 година близо половината от всички пренощували в хотелите и местата за настаняване са били гърци или турци. Според хотелиерите преобладаващото множество е от двете ни южни съседки - най-вече заради бързия и лесен автомобилен достъп до Пловдив от границите.

 

Съвсем различни обаче са причините, поради които двете националности избират Пловдив като туристическа дестинация. Според Антония Колева - мениджър на семеен хотел в града, гостите от Турция идват предимно за забавления и хазарт или да видят роднини и приятели, като рядко поставят акцент върху културно-историческия елемент. По данни на НСИ близо 26% от всички пренощували чужденци под тепетата миналата година са били турци.

Колева споделя, че много сериозен туристически интерес към града има от страна на Гърците (около 15 на сто според НСИ). "Гръцкият турист усеща Пловдив по-близък и много по-сходен с родината му и неговата собствена история, докато турците сякаш виждат в града ни място за забавление", категорична е Колева.

Третата най-голяма група чужденци, почиващи в Пловдив, са германците (около 8 на сто), следвани плътно от израелците.