Строежът на градска железница в Пловдив е единственият местен проект, включен за финансиране в Националния план за възстановяване и устойчивост. Той трябва да е готов до 4 години, а изграждането ще бъде финансирано изцяло от Европа.

В регламента на Европейската комисия е записано, че всички проекти, включени и одобрени в Националния план, трябва да бъдат приключени и разплатени до 30 юни 2026 г. S-банът е заложен и в Плана за интегрирано развитие на община Пловдив (ПИРО) за периода 2021-2027 г. Сега голямото предизвикателство е разработването на техническите задания и разписването на техническите проекти за отделните трасета и спирки.

Основен приоритет в раздел транспорт на българския План за възстановяване е въвеждане на редовен крайградски и междуградски жп транспорт, като във финалната версия е заложена доставка на общо 42 мотриси, от които 7 ще бъдат двуетажни. Те ще се движат с максимална скорост от 160 км/ч и ще бъдат оборудвани с единната система за следене на железопътния трафик ERTM.

Освен в Пловдив, S-бан се предвижда да има и в София. За изграждането на линиите в Пловдив и столицата са предвидени 373 млн. лв., а ангажиментът на държавата е да осигурява поддръжка на инвестицията в следващите 15 години. Стопанисването и управлението на бъдещата градска железница е в правомощията на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която вероятно ще е бенефициент на средствата и ще избира изпълнителите.

Още при включването на идеята за градска железница в Пловдив местната власт категорично застана зад проекта, който може да осигури алтернатива на обществения автобусен транспорт, като в същото време намали натиска върху трафика и замърсяването на въздуха в града, пише "Марица".

Още през февруари експертите, които пишат градоустройствения план на Пловдив, и специалисти от НКЖИ настояха, че за градската железница може да се използва съществуващата жп инфраструктура. Проблемът е, че тя не е достатъчна и трябва да се строят допълнителни връзки, за да се затвори външният ринг, по който да вървят композициите.

Това обаче ще донесе редица други промени в транспортна схема в организацията на градския транспорт, за да може пътниците лесно да се придвижват от S-бана до центъра и кварталите, до които електричките няма как да стигнат. 

Най-важното обаче остава предпроектни проучвания и планово задание, което реално да определи откъде ще минава трасето ​на градската железница и дали тя няма да влиза в конфликт с влаковете на БДЖ.

От огромна важност за проекта ще бъде и свързаността на градската железница с околните градове и села, защото съществуващото трасе около много населени места до Пловдив е само с една линия, а за да има безпроблемно придвижване на електричките, трябва да има два релсови пътя. Според експертите пък приобщаването на индустриалните зони към бъдещите маршрути всъщност ще бъде един от ключовите елементи, чрез който реално да се разтовари трафикът в града.