Венелин Петков ръководи отдел "Новини, актуални предавания и спорт" на bTV Media Group от 2014 година. Основна част от професионалната си кариера той изгражда в bTV, където започва работа като репортер и водещ на централната емисия още при създаването на телевизията през 2000 г. По-късно трупа опит и като автор на документални филми и продуцент на предаването bTV Документите. Той е единственият български журналист, носител на престижната американска награда "Пийбоди" за майсторство в телевизия, радио и уеб за филма "Опиум и рози" от авторската му поредица "Пътуване в Афганистан". И до днес той налага най-високи професионални стандарти и иновативна визия за развитието на висококачествено новинарско съдържание в среда на пълна интеграция между телевизия, радио и уеб.

Под ръководството на Венелин Петков дирекция "Новини, актуални предавания и спорт" на bTV Media Group въведе първата в България система за аугментирана (добавена) реалност в ефир през 2015 година, мултифункционално студио с първата в Европа извита LED видео стена, с резолюция по-голяма от Full HD през 2016 година, а през 2017 г., в съответствие с промяната на потребителските навици, и 360-градусови видео новини във Facebook страницата на bTV Новините.

Венелин Петков ръководи и международния екип от професионалисти, които през 2019 г. реализират изграждането на новото високотехнологично интегрирано 360-градусово студио на bTV, както и въвеждането на новите технологии и методи в работата на редакцията. Три мултифункционални сета с 11 видео стени с обща площ от 450 кв. м., 7 от които с 4K резолюция и 1 е тъч скрийн правят проекта най-мащабния в историята на телевизията и уникален за Централна и Източна Европа.

В актуално проучване на "Маркет линкс" от октомври нюзрумът на bTV е поставен на първо място по отношение на достоверното отразяване на международни новини (според 49.6% от анкетираните) и с обективно представяне на извънредни събития на живо (според 41.2%). Най-много зрители определят bTV и като най-независима и равноотдалечена от политическо влияние, а над 40% ще следят следващите избори в ефира на медията.

Двайсет години след излъчването на първата си емисия bTV Новините са на първо място и с атрактивния начин на представяне на информацията - според над 43% от зрителите.

Повече от 40% от респондентите в проучването на "Маркет линкс" споделят мнението, че в bTV работят водещите и репортерите, които задават най-близките и реално вълнуващи обществото въпроси, а 39.7% посочват, че в ефира на телевизията откриват най-много добри новини и вдъхновяващи човешки истории. 

Отбелязвате 20 години bTV Новините в година на разрастваща се пандемия. Как се справяте в тази ситуация?

Имаме извънредна схема за дежурства на екипите. Репортерите, водещите и продуцентите дават смени с ротации през една седмица. Международните редактори, уеб редакторите и графичните дизайнери работят частично или изцяло от вкъщи. Изпълняваме планирани мерки за дезинфекция на помещенията - два пъти на ден частична по време на работния ден и пълна дезинфекция на всички помещения след края на последния ни ефир всяка нощ. Носенето на маски в помещенията и служебните автомобили е задължително. Въвели сме карантиниране и тестване на контактни колеги, както и такива, които са били изложени на риск. Мерките са в сила от самото начало на пандемията през март. Подготвени сме за всички възможни сценарии, включително и пълна евакуация. Досега нямаме сривове в ефир, нито критични ситуации с колеги. На практика заради мерките работим с ограничен капацитет, но целта е да опазим здравето на хората, без това да спре работата на редакцията.

Снимка: bTV Media Group

Изпратихте собствени екипи да отразят изборите в Америка. Защо е важно да имате свои журналисти на място, когато световните агенции предоставят толкова много информация?

Агенциите предоставят статистика и друга информация, която представлява интерес за глобалната аудитория - техните клиенти от целия свят, между които сме и ние. Достъп до тази информация имат всички, включително и нашите конкуренти. Нашите екипи търсиха и представяха информация от първо лице, предназначена специално за българската аудитория. Присъствието им направи нашето отразяване на президентските избори в САЩ уникално и лично. Колегите бяха оборудвани с устройства за предаване на живо. Така събитията отвъд океана бяха предавани директно в България. Не на последно място - хората винаги търсят разказвач и история, а не просто информация. В САЩ за тях работиха двама от най-добрите ни разказвачи - Теодора Трифонова и Росен Цветков.

Какво се промени в работата ви след въвеждането на високотехнологичното студио миналата година?

Новото студио позволи да модернизираме и стилизираме всички предавания, които произвеждаме. Макар че всяко едно от тях има своя идентичност, благодарение на студиото и новите графични елементи всяко едно носи духа на редакцията. Това поставя еднакви критерии за работа във всички предавания и дава еднаква гаранция за качество на нашите зрители.

Новото студио е и платформа, която позволяма да се развиваме и да експериментираме с години напред. Това, което създадохме, е сравнимо с процеса на разработване на боен самолет - механична кострукция, двигатели, авионика, въоръжение. В самолетостроенето от механичната конструкция се очаква да издържи много години на модернизация и развитие на всички останали компоненти. При нас създадохме механичната конструкция и я оборудвахме с последното поколение системи - добавена реалност, софтуер за управление на графиките. Какви двигатели и "въоръжение" можем да добавим след време, ще решим, когато се появят на пазара и разберем, че биха били полезни на аудиторията.

Снимка: bTV Media Group

Как си взаимодействат екипите ви, които работят за различните новинарски емисии и публицистични предавания, за сайта, за радиостанциите?

Екипът е един и същ. Ключът към успеха е в интеграцията на хора и съдържание. Няма логика един репортер да прави репортаж за емисия, друг да прави репортаж за предаване, а трети и четвърти - за уеб и радио. Извървяхме дълъг път, за да свикнат всички с идеята, че екипът носи отговорност за всички предавания и платформи, а не само за конкретна емисия или предаване. От съвременния професионалист в аудиовизуалната журналистика се очаква да умее да работи и в ефир, и в уеб, и по радиото. Технологиите позволяват това да става лесно. Необходимо е желание за развитие и непрекъснато усъвършестване. Например колега, който отразява протест в центъра на София знае, че има ангажимент да се включи на живо по bTV Радио. Също така знае, че трябва да направи живо включване по Фейсбук в профила на btvnovinite.bg. Трябва да изпрати снимки, видео и информация за сайта, и то не веднъж в процеса на развитие на ситуацията. И всичко това се случва преди участието на репортера в която и да е емисия по телевизията. За емисиите трябва да има включване на живо и репортаж. Това изисква мултифункционалност на репортера, на оператора, на продуцента в нюзрума.

Какво се промени като цяло в bTV Новините за последните 6 години, когато оглавихте редакцията?

Преди шест години започнахме процеса на интеграция на предавания и платформи. bTV Новините отдавна не са само емисия по телевизията. Вече никой не работи само "за емисията в 7". Колегите публикуват и излъчват журналистика там, където я търсят нашите зрители - и по телевизията, и онлайн, и по радиото.

Снимка: bTV Media Group

Тази година беше белязана от множество атаки срещу bTV, вашите репортери, вас лично, в същото време доверието към bTV се увеличава. Това означава ли, че зрителите са се научили да отсяват истината от фалшивите новини?

Впечатляващи са непрекъснатите "залпове" срещу нас - и от жълти медии, и от политици. Започнахме да завеждаме дела за клевета и увреждане на доброто ни име. Очевидно силната, независима журналистика пречи на много хора да вършат беззакония. Затова и отпорът срещу нас е толкова силен. Не бива да забравяме, че залогът не е съдбата на група журналисти, на една гилдия или компания, а на цялото общество. Затова войната срещу лъжата трябва да бъде тотална независимо кой е нейният източник.

Най-добрият начин за борба с фалшивите новини остава произвеждането на истински такива. Журналистиката, създавана на базата на класическите професионални принципи, създава доверие и очаквания. Колкото повече, толкова по-добре за всички. И обратно - ако истинска журналистика липсва, избуяват лъжи, слухове и конспирации.

Наближават най-важните избори в страната - парламентарните. Как различавате автентичните зрителски сигнали и теми от сигналите, които идват към вас, за да обслужват нечий дневен ред?

Всички сигнали, които идват при нас, подлежат на детайлна проверка. Длъжни сме да подхождаме към всеки сигнал с голяма доза съмнение, защото източниците рязко се увеличиха. Откакто социалните мрежи навлязоха в интернет, към нас валят десетки, а често и стотици сигнали на ден. За съжаление доста от тях се оказват фалшиви, като някои са доста умело прикрити политически манипулации.

Как се промени и разви отразяването на спортни новини през последните няколко години? Особено след като COVID-19 промени изцяло света на спорта.

За известен период от време спортът буквално замря. Случи се нещо немислимо - в едно и също лято бяха отложени и олимпиада, и европейско първенство по футбол. Още не е ясна съдбата на тези ключови спортни събития. Някои турнири започнаха да се играят при строги ограничения и без публика, други са отложени. При всички положения докато не изчезне заплахата от зараза с Covid-19, спортът няма да се съживи до нивата, които помним от миналата година. В първата фаза на пандемията от пролетта колегите от спортния отдел се фокусираха върху опитите на спортистите да тренират в домашни условия заради наложените ограничения. Сега следим спортните събития, които се върнаха, но към работата на екипите добавихме задължителни Covid-тестове преди пътуване и след завръщане.

Редом до утвърдените водещи и репортери на bTV през последните години се появиха и много нови лица във вашата редакция. Как откривате новите таланти за нюзрума? Има ли проблем с кадрите и при вас, както в почти всеки сектор?

Стратегията за интеграция на екипи и платформи е невъзможна без хора, които притежават съответните технологични знания и умения. В същото време журналистиката е невъзможна без базова грамотност, без широка обща култура и без задълбочени професионални познания. Да, проблем с кадрите има, и то сериозен, защото на пазара все по-рядко се срещат хора с изброените по-горе качества. За съжаление за последните 30 години образователната система сякаш спря с практическото образование, а факултетите по журналистика у нас не предлагат дори основни умения за посрещане на съвременните изисквания на професията. Издирваме нашите нови колеги с помощта на стажантската си програма. Тя работи вече над 15 години. Благодарение на нея една голяма част от по-младите ни колеги са станали част от екипа на редакцията. На всеки три месеца провеждаме конкурси и даваме шанс на студенти да работят с нас. За нас остава отговорноста да им помогнем да открият пътя си и да се научат на занаят.

От самото си създаване bTV винаги е била собственост на международни компании. Има ли това отношение към независимостта на редакционната ви политика? Какви са ползите?

От ключво значение е собствеността на компанията да не бъде обвързана с политически или икономически играчи. Такава обвързаност би създала зависимости, които са пагубни за доверието на зрителите. При нас редакционната независимост е един от фундаментите на компанията. Няма намеса от страна на мениджмънта при вземането на решения в редакцията, при подбора на теми или гости. За да работи една частна медийна компания добре и да печели едновременно и пари, и доверие, основен принцип е разделението между бизнеса и редакционната политика. Всеки опит за смесване веднага би довел до загуба на доверие, а в по-дългосрочен аспект - и до загуба на бизнес. Щастлив съм, че собствениците на bTV Media Group подкрепят важността на независимите и обективни новини.

Доколко свободата на словото зависи от медийната собственост и доколко от самите журналисти?

Основната функция на журналистиката е да предизвиква обществена промяна. Това е възможно единствено чрез достъп до резултата от работата на журналистите на максимално много хора. Такъв достъп може да осигури само масова медия, каквато е една национална телевизия. Ако собственикът на една масова телевизия или телевизионна група има зависимости, тогава работата на журналистите по определена тема няма да достигне до обществото и съответно промяна няма да има. Затова е от ключово значение собственици на масовите медии да са независими компании. Само това може да гарантира успеха на работещите в тях журналисти. А успехът се измерва с постигнатата обществена промяна.

Снимка: bTV Media Group

Какво ще запомните от първите години на bTV и от периода, в който бяхте водещ на новините и продуцент на документални филми?

Работата по всеки репортаж е възможност за репортера да научи нещо ново, често напълно неочаквано. При производството на документален филм това е още по-силно. В този смисъл воденето на новини от студиото силно ограничава. Пазя страшно много спомени и уроци от работата си като репортер и продуцент на документални филми и много малко спомени от работата си като водещ. Мястото на журналиста е основно извън студиото. Колкото по-често е на терен, толкова по-добре.

Снимка: bTV Media Group

Как се измени като цяло вашата професия през последните 20 години?

Принципите на професията остават същите. Променят се платформите, технологиите, видът на източниците. Вече работим за няколко платформи едновременно, а не само за една емисия. Вече потенциален източник на информация е всеки един наш контакт в социалните мрежи, а не само човек, когото познаваме лично. Вече работим за хора с устройства, които очакват бързи новини. В същото време обществената промяна идва от бавните новини - разследванията, дългосрочните и задълбочени анализи. Едно бавно и детайлно разследване има силата да взриви обществото, да прикове аудиторията за часове пред екраните и на телевизори, и на смартфони. Пример за това е разследването на Мария Цънцарова по казусите с ХелпКарма от последните седмици. Накратко - нарасна скоростта на работа, но се увеличи и хоризонтът. В същото време нарасна значимостта на това, което правим и се увеличиха очакванията към нас.

Лично за вас - кои бяха най-големите предизвикателства в този период?

Най-голямото предизвикателство е интеграцията на екипи и платформи, защото е свързана с трансформация на мисленето. Трудно е да обясниш на човек, който твърди за себе си, че е "телевизионен журналист", че това понятие вече има ново съдържание. Неочаквано трудно е да обясниш също, че фразата "аз работя за централната емисия" е равносилна на професионално самоубийство - защото все повече хора ще потърсят работата на журналиста на друго място, далеч по-рано. Всички колеги трябва да знаят, че работата в няколко платформи едновременно е въпрос на професионално оцеляване, а не на технологична мода. Аудиторията възлага на нас огромни очаквания, а технологиите дават нови възможности.

Как ще изглеждат телевизионните новини след 5 години?

Понятието "телевизионните новини" е много остаряло. То предполага линейно гледане на предаване по телевизор с фиксиран час. Въпреки това все още не бива да отписваме това линейно предаване, защото освен информационна стойност, то има и емоционална значимост като всекидневно обществено събитие. В този смисъл телевизионните новини са единствената останала възможност за общностно съпреживяване за цялата нация. Телевизионният час между 19 и 20 часа е времето, когато огромна част от населението съпреживява едни и същи емоции, става свидетел на едни и същи обрати и научава едни и същи факти. Силата на това събитие и неговата значимост ще останат с нас още дълго.

В същото време ще нарасне значението на видеоновините в различна форма в мобилните платформи. Ако централната емисия има статут на всекидневно събитие, новините в интернет са по-скоро процес. Някои от тях могат да кулминират в емисиите по телевизията, но все повече ще живеят собствен живот в интернет и ще се развиват там. Важното е тези новини да достигат до критична маса хора. Също така е важно тези новини да бъдат журналистика, а не просто информация. Само така ще гарантираме, че независимо от платформата ще продължим да изпълняваме призванието си като журналисти - да предизвикваме обществена промяна.