Венелин Петков: Войната срещу лъжата трябва да бъде тотална, независимо кой е нейният източник
Главният редактор „Новини, актуални предавания и спорт“ на bTV Media Group пред Dir.bg навръх 20-ия рожден ден на bTV Новините
Венелин Петков ръководи отдел "Новини, актуални предавания и спорт" на bTV Media Group от 2014 година. Основна част от професионалната си кариера той изгражда в bTV, където започва работа като репортер и водещ на централната емисия още при създаването на телевизията през 2000 г. По-късно трупа опит и като автор на документални филми и продуцент на предаването bTV Документите. Той е единственият български журналист, носител на престижната американска награда "Пийбоди" за майсторство в телевизия, радио и уеб за филма "Опиум и рози" от авторската му поредица "Пътуване в Афганистан". И до днес той налага най-високи професионални стандарти и иновативна визия за развитието на висококачествено новинарско съдържание в среда на пълна интеграция между телевизия, радио и уеб.
Под ръководството на Венелин Петков дирекция "Новини, актуални предавания и спорт" на bTV Media Group въведе първата в България система за аугментирана (добавена) реалност в ефир през 2015 година, мултифункционално студио с първата в Европа извита LED видео стена, с резолюция по-голяма от Full HD през 2016 година, а през 2017 г., в съответствие с промяната на потребителските навици, и 360-градусови видео новини във Facebook страницата на bTV Новините.
Венелин Петков ръководи и международния екип от професионалисти, които през 2019 г. реализират изграждането на новото високотехнологично интегрирано 360-градусово студио на bTV, както и въвеждането на новите технологии и методи в работата на редакцията. Три мултифункционални сета с 11 видео стени с обща площ от 450 кв. м., 7 от които с 4K резолюция и 1 е тъч скрийн правят проекта най-мащабния в историята на телевизията и уникален за Централна и Източна Европа.
В актуално проучване на "Маркет линкс" от октомври нюзрумът на bTV е поставен на първо място по отношение на достоверното отразяване на международни новини (според 49.6% от анкетираните) и с обективно представяне на извънредни събития на живо (според 41.2%). Най-много зрители определят bTV и като най-независима и равноотдалечена от политическо влияние, а над 40% ще следят следващите избори в ефира на медията.
Двайсет години след излъчването на първата си емисия bTV Новините са на първо място и с атрактивния начин на представяне на информацията - според над 43% от зрителите.
Повече от 40% от респондентите в проучването на "Маркет линкс" споделят мнението, че в bTV работят водещите и репортерите, които задават най-близките и реално вълнуващи обществото въпроси, а 39.7% посочват, че в ефира на телевизията откриват най-много добри новини и вдъхновяващи човешки истории.
Отбелязвате 20 години bTV Новините в година на разрастваща се пандемия. Как се справяте в тази ситуация?
Имаме извънредна схема за дежурства на екипите. Репортерите, водещите и продуцентите дават смени с ротации през една седмица. Международните редактори, уеб редакторите и графичните дизайнери работят частично или изцяло от вкъщи. Изпълняваме планирани мерки за дезинфекция на помещенията - два пъти на ден частична по време на работния ден и пълна дезинфекция на всички помещения след края на последния ни ефир всяка нощ. Носенето на маски в помещенията и служебните автомобили е задължително. Въвели сме карантиниране и тестване на контактни колеги, както и такива, които са били изложени на риск. Мерките са в сила от самото начало на пандемията през март. Подготвени сме за всички възможни сценарии, включително и пълна евакуация. Досега нямаме сривове в ефир, нито критични ситуации с колеги. На практика заради мерките работим с ограничен капацитет, но целта е да опазим здравето на хората, без това да спре работата на редакцията.
Изпратихте собствени екипи да отразят изборите в Америка. Защо е важно да имате свои журналисти на място, когато световните агенции предоставят толкова много информация?
Агенциите предоставят статистика и друга информация, която представлява интерес за глобалната аудитория - техните клиенти от целия свят, между които сме и ние. Достъп до тази информация имат всички, включително и нашите конкуренти. Нашите екипи търсиха и представяха информация от първо лице, предназначена специално за българската аудитория. Присъствието им направи нашето отразяване на президентските избори в САЩ уникално и лично. Колегите бяха оборудвани с устройства за предаване на живо. Така събитията отвъд океана бяха предавани директно в България. Не на последно място - хората винаги търсят разказвач и история, а не просто информация. В САЩ за тях работиха двама от най-добрите ни разказвачи - Теодора Трифонова и Росен Цветков.
Какво се промени в работата ви след въвеждането на високотехнологичното студио миналата година?
Новото студио позволи да модернизираме и стилизираме всички предавания, които произвеждаме. Макар че всяко едно от тях има своя идентичност, благодарение на студиото и новите графични елементи всяко едно носи духа на редакцията. Това поставя еднакви критерии за работа във всички предавания и дава еднаква гаранция за качество на нашите зрители.
Новото студио е и платформа, която позволяма да се развиваме и да експериментираме с години напред. Това, което създадохме, е сравнимо с процеса на разработване на боен самолет - механична кострукция, двигатели, авионика, въоръжение. В самолетостроенето от механичната конструкция се очаква да издържи много години на модернизация и развитие на всички останали компоненти. При нас създадохме механичната конструкция и я оборудвахме с последното поколение системи - добавена реалност, софтуер за управление на графиките. Какви двигатели и "въоръжение" можем да добавим след време, ще решим, когато се появят на пазара и разберем, че биха били полезни на аудиторията.
Как си взаимодействат екипите ви, които работят за различните новинарски емисии и публицистични предавания, за сайта, за радиостанциите?
Екипът е един и същ. Ключът към успеха е в интеграцията на хора и съдържание. Няма логика един репортер да прави репортаж за емисия, друг да прави репортаж за предаване, а трети и четвърти - за уеб и радио. Извървяхме дълъг път, за да свикнат всички с идеята, че екипът носи отговорност за всички предавания и платформи, а не само за конкретна емисия или предаване. От съвременния професионалист в аудиовизуалната журналистика се очаква да умее да работи и в ефир, и в уеб, и по радиото. Технологиите позволяват това да става лесно. Необходимо е желание за развитие и непрекъснато усъвършестване. Например колега, който отразява протест в центъра на София знае, че има ангажимент да се включи на живо по bTV Радио. Също така знае, че трябва да направи живо включване по Фейсбук в профила на btvnovinite.bg. Трябва да изпрати снимки, видео и информация за сайта, и то не веднъж в процеса на развитие на ситуацията. И всичко това се случва преди участието на репортера в която и да е емисия по телевизията. За емисиите трябва да има включване на живо и репортаж. Това изисква мултифункционалност на репортера, на оператора, на продуцента в нюзрума.
Какво се промени като цяло в bTV Новините за последните 6 години, когато оглавихте редакцията?
Преди шест години започнахме процеса на интеграция на предавания и платформи. bTV Новините отдавна не са само емисия по телевизията. Вече никой не работи само "за емисията в 7". Колегите публикуват и излъчват журналистика там, където я търсят нашите зрители - и по телевизията, и онлайн, и по радиото.
Тази година беше белязана от множество атаки срещу bTV, вашите репортери, вас лично, в същото време доверието към bTV се увеличава. Това означава ли, че зрителите са се научили да отсяват истината от фалшивите новини?
Впечатляващи са непрекъснатите "залпове" срещу нас - и от жълти медии, и от политици. Започнахме да завеждаме дела за клевета и увреждане на доброто ни име. Очевидно силната, независима журналистика пречи на много хора да вършат беззакония. Затова и отпорът срещу нас е толкова силен. Не бива да забравяме, че залогът не е съдбата на група журналисти, на една гилдия или компания, а на цялото общество. Затова войната срещу лъжата трябва да бъде тотална независимо кой е нейният източник.
Най-добрият начин за борба с фалшивите новини остава произвеждането на истински такива. Журналистиката, създавана на базата на класическите професионални принципи, създава доверие и очаквания. Колкото повече, толкова по-добре за всички. И обратно - ако истинска журналистика липсва, избуяват лъжи, слухове и конспирации.
Наближават най-важните избори в страната - парламентарните. Как различавате автентичните зрителски сигнали и теми от сигналите, които идват към вас, за да обслужват нечий дневен ред?
Всички сигнали, които идват при нас, подлежат на детайлна проверка. Длъжни сме да подхождаме към всеки сигнал с голяма доза съмнение, защото източниците рязко се увеличиха. Откакто социалните мрежи навлязоха в интернет, към нас валят десетки, а често и стотици сигнали на ден. За съжаление доста от тях се оказват фалшиви, като някои са доста умело прикрити политически манипулации.
Как се промени и разви отразяването на спортни новини през последните няколко години? Особено след като COVID-19 промени изцяло света на спорта.
За известен период от време спортът буквално замря. Случи се нещо немислимо - в едно и също лято бяха отложени и олимпиада, и европейско първенство по футбол. Още не е ясна съдбата на тези ключови спортни събития. Някои турнири започнаха да се играят при строги ограничения и без публика, други са отложени. При всички положения докато не изчезне заплахата от зараза с Covid-19, спортът няма да се съживи до нивата, които помним от миналата година. В първата фаза на пандемията от пролетта колегите от спортния отдел се фокусираха върху опитите на спортистите да тренират в домашни условия заради наложените ограничения. Сега следим спортните събития, които се върнаха, но към работата на екипите добавихме задължителни Covid-тестове преди пътуване и след завръщане.
Редом до утвърдените водещи и репортери на bTV през последните години се появиха и много нови лица във вашата редакция. Как откривате новите таланти за нюзрума? Има ли проблем с кадрите и при вас, както в почти всеки сектор?
Стратегията за интеграция на екипи и платформи е невъзможна без хора, които притежават съответните технологични знания и умения. В същото време журналистиката е невъзможна без базова грамотност, без широка обща култура и без задълбочени професионални познания. Да, проблем с кадрите има, и то сериозен, защото на пазара все по-рядко се срещат хора с изброените по-горе качества. За съжаление за последните 30 години образователната система сякаш спря с практическото образование, а факултетите по журналистика у нас не предлагат дори основни умения за посрещане на съвременните изисквания на професията. Издирваме нашите нови колеги с помощта на стажантската си програма. Тя работи вече над 15 години. Благодарение на нея една голяма част от по-младите ни колеги са станали част от екипа на редакцията. На всеки три месеца провеждаме конкурси и даваме шанс на студенти да работят с нас. За нас остава отговорноста да им помогнем да открият пътя си и да се научат на занаят.
От самото си създаване bTV винаги е била собственост на международни компании. Има ли това отношение към независимостта на редакционната ви политика? Какви са ползите?
От ключво значение е собствеността на компанията да не бъде обвързана с политически или икономически играчи. Такава обвързаност би създала зависимости, които са пагубни за доверието на зрителите. При нас редакционната независимост е един от фундаментите на компанията. Няма намеса от страна на мениджмънта при вземането на решения в редакцията, при подбора на теми или гости. За да работи една частна медийна компания добре и да печели едновременно и пари, и доверие, основен принцип е разделението между бизнеса и редакционната политика. Всеки опит за смесване веднага би довел до загуба на доверие, а в по-дългосрочен аспект - и до загуба на бизнес. Щастлив съм, че собствениците на bTV Media Group подкрепят важността на независимите и обективни новини.
Доколко свободата на словото зависи от медийната собственост и доколко от самите журналисти?
Основната функция на журналистиката е да предизвиква обществена промяна. Това е възможно единствено чрез достъп до резултата от работата на журналистите на максимално много хора. Такъв достъп може да осигури само масова медия, каквато е една национална телевизия. Ако собственикът на една масова телевизия или телевизионна група има зависимости, тогава работата на журналистите по определена тема няма да достигне до обществото и съответно промяна няма да има. Затова е от ключово значение собственици на масовите медии да са независими компании. Само това може да гарантира успеха на работещите в тях журналисти. А успехът се измерва с постигнатата обществена промяна.
Какво ще запомните от първите години на bTV и от периода, в който бяхте водещ на новините и продуцент на документални филми?
Работата по всеки репортаж е възможност за репортера да научи нещо ново, често напълно неочаквано. При производството на документален филм това е още по-силно. В този смисъл воденето на новини от студиото силно ограничава. Пазя страшно много спомени и уроци от работата си като репортер и продуцент на документални филми и много малко спомени от работата си като водещ. Мястото на журналиста е основно извън студиото. Колкото по-често е на терен, толкова по-добре.
Как се измени като цяло вашата професия през последните 20 години?
Принципите на професията остават същите. Променят се платформите, технологиите, видът на източниците. Вече работим за няколко платформи едновременно, а не само за една емисия. Вече потенциален източник на информация е всеки един наш контакт в социалните мрежи, а не само човек, когото познаваме лично. Вече работим за хора с устройства, които очакват бързи новини. В същото време обществената промяна идва от бавните новини - разследванията, дългосрочните и задълбочени анализи. Едно бавно и детайлно разследване има силата да взриви обществото, да прикове аудиторията за часове пред екраните и на телевизори, и на смартфони. Пример за това е разследването на Мария Цънцарова по казусите с ХелпКарма от последните седмици. Накратко - нарасна скоростта на работа, но се увеличи и хоризонтът. В същото време нарасна значимостта на това, което правим и се увеличиха очакванията към нас.
Лично за вас - кои бяха най-големите предизвикателства в този период?
Най-голямото предизвикателство е интеграцията на екипи и платформи, защото е свързана с трансформация на мисленето. Трудно е да обясниш на човек, който твърди за себе си, че е "телевизионен журналист", че това понятие вече има ново съдържание. Неочаквано трудно е да обясниш също, че фразата "аз работя за централната емисия" е равносилна на професионално самоубийство - защото все повече хора ще потърсят работата на журналиста на друго място, далеч по-рано. Всички колеги трябва да знаят, че работата в няколко платформи едновременно е въпрос на професионално оцеляване, а не на технологична мода. Аудиторията възлага на нас огромни очаквания, а технологиите дават нови възможности.
Как ще изглеждат телевизионните новини след 5 години?
Понятието "телевизионните новини" е много остаряло. То предполага линейно гледане на предаване по телевизор с фиксиран час. Въпреки това все още не бива да отписваме това линейно предаване, защото освен информационна стойност, то има и емоционална значимост като всекидневно обществено събитие. В този смисъл телевизионните новини са единствената останала възможност за общностно съпреживяване за цялата нация. Телевизионният час между 19 и 20 часа е времето, когато огромна част от населението съпреживява едни и същи емоции, става свидетел на едни и същи обрати и научава едни и същи факти. Силата на това събитие и неговата значимост ще останат с нас още дълго.
В същото време ще нарасне значението на видеоновините в различна форма в мобилните платформи. Ако централната емисия има статут на всекидневно събитие, новините в интернет са по-скоро процес. Някои от тях могат да кулминират в емисиите по телевизията, но все повече ще живеят собствен живот в интернет и ще се развиват там. Важното е тези новини да достигат до критична маса хора. Също така е важно тези новини да бъдат журналистика, а не просто информация. Само така ще гарантираме, че независимо от платформата ще продължим да изпълняваме призванието си като журналисти - да предизвикваме обществена промяна.
НАЙ
Голямо дърво се стовари на бул. "Цариградско шосе", удари бус с трима арестанти (снимки)
Руски удар с балистична ракета в родния град на Зеленски, десетки жертви и ранени (снимки/видео)
Великобритания и Франция искат Путин да отговори на САЩ незабавно, протакал за мира
5 момчета са откарани в болница, след като колата им падна в река в Смолян
Шефът на градския съвет на Днипро почина в болница, след като колата му бе взривена
Руски удар с балистична ракета в родния град на Зеленски, десетки жертви и ранени (снимки/видео)
Великобритания и Франция искат Путин да отговори на САЩ незабавно, протакал за мира
Зеленски: Украинската армия удържа 64 000 руски войници при Курск
"Галъп": ГЕРБ остава лидер, втора е ДПС на Пеевски, "Възраждане" и БСП падат, а "Величие" - под чертата
Технология на политическата смърт: От дела, арести и затвор до куршуми