Тонове варовик, изливащ се в Белославското езеро, може да затлачи пристанище "Варна - Запад"
За това предупреждават от синдиката на пристанищните работници към КНСБ в пристанището. От РИОСВ са категорични, че няма опасност от екологична катастрофа
Тонове варовик се изливат в Белославското езеро от утаителя, в който девненската фирма "Солвей Соди" депонира този отпадъчен продукт от производството си. Причината за това е препълненото съоръжение, което не е почиствано от години, предаде БНТ. Варовикът не е опасен, но създава притеснения, че може да затлачи входа на пристанище "Варна - Запад".
Утаителят се използва от средата на 80-те години на миналия век. Тогава разходите за почистване му са се разпределяли между две министерства - на транспорта и на несъществуващото вече Министерство на химическата промишленост.
По-късно това задължение е прехвърлено на Държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" и на частното вече девненското предприятие. Последното частично драгиране е направено през 2017 година. Оттогава варовикът се трупа.
Според екоинспекцията във Варна опасност от екологична катастрофа няма. "При производството на сода в "Солвей Соди" в отпадните води, които са пречистени, има калциев оксид, който се влива в река Провадийска. Тя е богата на хидроген карбонати и калциевият оксид реагира с хидроген карбонатите и по този начин се образува калциевия карбонат, който вече е неразтворимо съединение. Химически няма опасност. Това не е нито отрова, нито нищо. Това е обикновен варовик", обясни директорът на РИОСВ-Варна Ерджан Себайтин.
Според Синдиката на пристанищните работници към КНСБ обаче има проблем. "Последните 3 години няма министър, който да се е сменил, и ние да не сме в министерството, за да поставим въпроса. Получаваме един и същ отговор - че няма депо, където да се складира масата, която трябва да се драгира. Това, което се излива от утаителя, е точно пред подхода на терминал "Варна - Запад". Работата ще бъде блокирана. Ако корабите не могат да влязат или да излязат от пристанището, работата му не само ще се наруши,, тя ще спре", категорична е Пенка Илиева, председател на Синдиката на пристанищните работници към КНСБ в Пристанище "Варна -Запад".
Утаителят може да поеме годишно около 70 000 тона варовик, но тъй като не е драгиран от близо десет години. В момента там има над 600 000 тона.
От "Пристанищна инфраструктура" казват, че преди 3 години е била обявена обществена поръчка за драгиране на утаителя, която е прекратена поради липса на депо. В района на Варна има и други депа, които могат да съхраняват варовика, а от девненския завод обмислят да го депонират и на своя територия, като допълнителна опция.
Заявяват още, че е в ход инвестиционно предложение за почистване на 100 000 кубически метра утайка.
През септември миналата година от екоинспекцията във Варна са издали предписание за спешно почистване на утаителя.