За една година тарифата на "Гражданска отговорност" се качи с около 20 процента. За най-масовите автомобили тя вече е 150-170 лева, показва журналистическо проучване. Тенденцията за повишаване на застраховката най-драстично се забелязва през последните месеци. Всички застрахователи са убедени, че това трябва да продължи, за да нямат финансови проблеми, а пострадалите да получават нормално обезщетение.
По данни на Комисията за финансов надзор средната премия за 2008 г. е била приблизително 140 лева, докато за шестте месеца на тази година е 155 лева на годишна база. Тенденцията за нарастване е налице, защото само през юни тя се е увеличила на 171 лева. Причината е, че от 1 януари 2010 година покритието по полицата се вдига драстично.
Досега лимитът на отговорност за едно увредено лице е 700 хил. лева и 1 млн. лева за повече от един пострадал. След Нова година ще стане съответно 1 млн. и 5 млн. лева. Това означава, че всички дружества ще трябва да повишат значително цените на застраховките, които предлагат, иначе няма да могат да покриват настъпилите щети.
Повечето компании повишават тарифите си - нещо, което застрахователно дружество "Бул инс" АД направи още в началото на годината, коментира за БТА заместник-председателят и изпълнителен директор на дружеството Стоян Проданов. Той смята, че не е нормално при увеличаващите се искове за обезщетения да се продава "Гражданска отговорност" на цени по 100-120 лева.
Цените ще се увеличават, тъй като от 1 януари 2010 година се вдигат и обезщетенията, твърди и Румен Георгиев, председател на Управителния съвет и изпълнителен директор на Застрахователно акционерно дружество "Армеец" АД. Той смята, че част от компаниите могат да се опитат да задържат сегашните тарифи, но това можело да ги изложи на риск заради по-високите обезщетения.
Според Румен Янчев, председател на Управителния съвет и изпълнителен директор на ЗАД "Булстрад Виена Иншурънс груп", обаче някои застрахователи може да задържат или дори да намалят цените в края на годината, когато се подновяват голяма част от застраховките. Причината според него е голямата конкуренция за печелене на клиенти между компаниите.
През лятото няколко застрахователи промениха тарифите си. Увеличението бе с около 20 процента. То обаче е в базовите цени, от които се правят редица отстъпки. Ето защо привидно почти всички тарифи за най-масовите автомобили изглеждат над 200 лева, но реално са с поне 20 процента по-ниски. Например, ДЗИ повиши тарифата си през юли с около 20 процента до 221 лева, но отстъпките стигат до 35 на сто. Застрахователно дружество "Евроинс" АД също вдигна цената с около 20 на сто до 257 лева, но прави намаление, ако за предна година сте застрахован там или пък нямате щети през миналата година. Отстъпки правят и останалите компании.
Все още голяма част от дружествата предлагат по-ниска цена и в случай, че шофьорът декларира, че няма да пътува в чужбина. По-ниски тарифи има и за шофьорите в по-малките населени места.
По данни на Комисията за финансов надзор автомобилите с действащи полици са 2 455 140, докато по данни на КАТ из страната се движат 3 030 000 автомобили. Общо 97,6 млн. лева са изплатените щети само за първото полугодие по "Гражданска отговорност".