Докладът, внесен от общинските съветници Малина Едрева, Силвия Христова, Стефан Марков и Прошко Прошков, беше приет с 44 гласа „За“, 0 „Против“ и 8 „Въздържал се“.

"Мястото пред мавзолея е подходящо за арт инсталации като „Бронзовата къща“, защото те предизвикват мисленето на хората",  каза главният архитект на София Здравко Здравков, цитиран от "Фокус".

Той обясни, че тази арт инсталация тежи доста като натоварване – над 20 тона, които ще бъдат разположени върху четири крака, сложени върху останките на бившия мавзолей.

"Предстои едно допълнително проучване, при което да се види какво ще намерим отдолу, защото за мен най-важна е безопасността на съоръжението“, каза още той и уточни, че все още се очаква официалното становище на Министерството на културата, но има индикации, че то ще бъде положително.

„По отношение на самото място при мен дойдоха десетина скулптури с различни готови проекти – примерно Ставри Калинов носеше Хан Аспарух, и всеки от тях искаше да забоде там нещо, което вече е произвел или мисли да произведе. Все още обсъждаме различни варианти“, обясни още арх. Здравков.

Приетият от СОС доклад предвижда новата забележителност на София да бъде временна - от януари до декември 2018 г.. Замисъл е да увенчае българското председателство на Съвета на Европа.

Инициативата е съвместна с Австрия, която също ще бъде начело на Европа следващата година. Проектът е внесен като предложение от посланика на Австрия в България Роланд Хаузер и заместника му Томас Щьолц.

Самият проект "Бронзовата къща" е на българския художник Пламен Деянофф, който живее във Виена.

Разходите по транспортиране и инсталиране на инсталацията ще бъдат поети от австрийската страна и тамошни спонсори, а Столичната община ще осигури само осветяването и охраната й. По предварителна информация инсталацията ще струва между 250 000 и 300 000 евро.

Конструкцията ще е висока 11 метра, а в проекта се изтъква, че инсталацията е най-голямата скулптура в света, която се състои само и изцяло от 1000 ръчно отлети и обработени масивни бронзови елементи. При представянето й се твърди, че композицията е вдъхновена от дърворезбите на Българското възраждане и се правят аналогии с Хрельовата кула на Рилския манастир.

Дебатът в СОС за "Бронзовата къща"

Поставяне на "Бронзовата къща" на мястото на бившия мавзолей предизвика остра критика от страна на общинските съветници от БСП. 

Милка Христова от името на групата на БСП в Столичния общински съвет обяви, че  ще се въздържат от гласуване.

Тя отбеляза, че проектът за „Бронзовата къща“ е бил предложен във Велико Търново през 2011 г.,
но е направено запитване към Института за паметници на културата, където категорично е казано, че този проект не се вписва в културната среда на града.

"Защо тогава ние, софиянци, да считаме, че подобна инсталация се вписва перфектно в сърцето на града – среда, изобилстваща със сгради от миналия век?", попита риторично
Милка Христова.

По думите й докладът е несериозен и необоснован.

В аргументите си тя посочи, че не прави чест на вносителите да твърдят, че това е най-високата скулптура в света при положение, че в Хасково се намира монумент на Св. Богородица, който е висок 14 м., тежи 150 тона, поставен е върху постамент от 17 м и е в Книгата за рекордите на Гинес за най-големия паметник на Мадона.

И изрази съмнение, че са спазени правилата за поставянето на "Бронзовата къща".

"Проектът за „Бронзовата къща“ стана изведнъж и без да стане ясно колко ще струва застраховката му, осветлението и демонтажът,", отбеляза и председателят на ПГ на Градския съвет на БСП – София и член на Изпълнителното бюро на партията Калоян Паргов“.

Той отбеляза, че трябва да се осмисли и какво ще има на това място след „Бронзовата къща“ и
предложи да се изгради паметник на основателя на българската държана - хан Аспарух.

Паргов предложи още това място ежегодно да си представят всякакви произведения на изкуството, които да се поставят след конкурс и съответните разрешителни.

Иначе нищо против „Бронзовата къща“, която бихме могли да кръстим „Бронзовия мавзолей“, макар че липсва мумия на някой вожд вътре“, каза още Паргов.


"Бях сигурна, че няма да говорим за силните български символи, които тази творба съдържа в себе си, а за мумии и подобни. Всички от Столичния общински съвет бяха предварително запознати с Наредбата за паметниците и глава 4 и 5 от нея и са видели проекта ни за решение. Ние сме спазили всички процедури. По тази наредба не се изискват обществени обсъждания, въпреки това имаше такива още преди да се внесе докладът. Аз лично се гордея, че съм вносител на проекта и се радвам, че ще изпитвам личното удовлетворение да го видя реализиран“, каза Христова.

Тя уточни, че в проекта за решение ясно е вписано какво поема Столична община и какво - австрийската страна.

"Нашият град поема осветлението и охраната и смятам, че това не струва нещо, заради което опозицията да протестира. Трайчо Трайков току-що изчисли, че електричеството ще излиза по 15 лв. на ден.

Ролята на съвременното изкуство е да предизвиква", каза Христова.

Прошко Прошков пък посочи, че чрез него не се мери патриотизъм и родолюбие.

"А говорим за произведение на изкуството. Нещо, което ще се случва една година и ще се вписва напълно хармонично с всичко, което се случва в София в политически и европейски план. Винаги сме били свързани с Виена и то не само с архитектурата на виенските архитекти, каквато имаме в София“, каза още той.