За мен като министър на здравеопазването фактът, че законодателят не е предвидил никакъв механизъм за санкции спрямо тези, които саботират процеса на електронизация, е неприемлив. Това се отбелязва в позиция на Асена Сербезова относно въвеждането на електронното направление.

Не може за толкова ключов елемент в нашата здравна система, какъвто са направленията за прегледи или изследвания, да се разчита единствено на добрата воля на частни субекти. Затова ще настоявам и ще намерим тези законови механизми, които да санкционират подобна безотговорност, обяви здравният министър.

Тя добави, че ще подкрепи всички съсловни организации и граждани, които ще потърсят правата си по съдебен път заради ограничения им през последните два дни достъп до здравеопазване - по причина "неразбрали" частни субекти.

Сербезова припомня, че от 1 юни, вече трети ден, е в ход издаването на електронните направления. Трети ден обаче български граждани не могат да получат необходимите им направления за прегледи и изследвания.

"Недопустимо е заради една фирма, доставчик на софтуер, която е неглижирала процеса по въвеждането на този вид електронна здравна услуга, потърпевши да са граждани и лекари. Две години доставчиците на софтуер са обучавани, за да са готови на 1 юни 2022 г. да стартират модулите за електронно направление. Въпреки това "неразбрали" не липсват - може би защото очакванията им са били Министерството на здравеопазването да отложи старта на е-направление, което се е случвало нееднократно през годините - особено по отношение на електронното здравеопазване", коментира още министърът на здравеопазването.

Тя изразява и очакване най-късно в понеделник, 6 юни, да получи отговори за създалата се ситуация от разработилите медицинския софтуер, който и към момента дава редица грешки при издаването на електронни направления.

"На всички други, които подходиха отговорно, благодаря!", заявява в позицията си Асена Сербезова.

Междувременно председателят на УС на Контракс АД Йордан Йорданов изпрати писмо до Българския лекарски съюз, в което поднася извинения за причинените неудобства.

В писмото се казва:

"Във връзка със събитията около въвеждането на новия НРД от 01.06.2022 г., бихме искали да ви поднесем своите извинения на изпълнителите на доболнична помощ, които срещнаха затруднения в ежедневната си работа с медицинския си софтуер по отношение на издаване на електронни направления към НЗИС.

Контракс вече над 20 години разработва, развива и поддържа софтуерните продукти от фамилия Хипократ за изпълнители на доболнична помощ. Нашите продукти обслужват над 2000 от общопрактикуващите лекари и над 1000 от СИМП. Като най-голямата компания в този сегмент, съзнаваме огромното значение на правилната работа над медицинските софтуерни продукти. Специалистите ни работят денонощно за бързото разрешаване на всички възникнали проблеми. Не можем да не отбележим факта, че проблемите с отчитането към НЗИС се решават в рамките на деня.

Не на последно място искаме отново да поставим въпроса с липсата на финансиране от страна на държавата в лицето на МЗ и НЗОК за развитие на софтуерните продукти за здравните служители за сметка на централните системи на здравните ведомства. Това принуждава компаниите-разработчици самостоятелно да финансират развитието на медицинските софтуери, а увеличаването на абонаментните такси е труден процес и не може да покрие инвестициите. Неколкократното поставяне на този проблем досега не е довело до разрешаването му."

Писмото завърша с думите: "Още веднъж се извинявам от името на целия екип за причинените неудобства и Ви уверявам, че работим с пълна мобилизация."

С цялото писмо може да се запознаете ТУК