Повече от половината от българите са готови да купуват онлайн лекарства по лекарско предписание по модела Click & Collect. Данните са част от национално представително проучване, организирано от "Market Links", което беше представено на 9 март на конференция, посветена на дигиталната трансформация в обслужването на здравните потребности на българските пациенти.

Услугата Click & Collect е по-предпочитана сред по-младите потребители на възраст 18 и 59 г., но сериозен процент се наблюдава и сред по-възрастните пациенти - около 35%. Ако продажбата на лекарства по лекарско предписание онлайн бъде разрешена в страната ни по модела на много други европейски държави, то Click& Collect би бил предпочитаният модел за 68% от жителите на София и големите градове, както и за 39% от живеещите в селата.

По отношение на модела за онлайн покупка и доставка до дома интерес към него са декларирали 65% от живеещите в София и големите градове, и 40% от хората в селата.

Събитието, организирано от в. "Капитал", откри бившият eвродепутат и първи министър на дигиталната трансформация в Източна Европа д-р Михаил Бони, който подчерта, че въвеждането на електронната рецепта е много добра стъпка в България, защото позволява да се включат всички участници в процеса - лекарят, пациентът, фармацевтът, търговците на лекарства.

Дейвид Коулс, водещ експерт по лекарствоснабдяване от Великобритания, представи опита на страната във въвеждането на електронна рецепта и покупката на лекарства по лекарско предписание онлайн, техният успех към момента и ползите за пациента.

Първият панел на уебинара стартира с изложението на д-р Даниела Дариткова, председател на Комисията по здравеопазване в Народното събрание. "Винаги съм пледирала да се въведат с ускорени темпове всички елементи на националната здравна информационна система. Първите стъпки започнаха преди няколко години с възможността за електронно отчитане, после с издаването на електронен болничен лист. COVID-19 наложи ускорен начин да се реагира и да се въведе електронизация на процеси, свързани със самата епидемия. Предизвикателство беше да се въведе и правната рамка на здравно-информационната система и това стана през 2019 г., когато се регламентира кой оперира с данните и кой е отговорен", обясни д-р Дариткова.

Тя допълни, че през последната година се въведоха електронната рецепта и електронното направление от личния лекар, но те все още нямат широка употреба. Само чрез национална информационна система ще имаме прозрачна, по-добре контролирана и по-прогнозируема здравна система, която да постави пациента в центъра.